Projekta ID
25-TA-839Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
08.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Latvijas Pašvaldību savienība uzskata, ka informatīvajā ziņojumā nav pietiekami atspoguļoti visi būtiskie ilgtspējīgas mobilitātes aspekti, kas ir kritiski svarīgi pašvaldību līmenī, it īpaši reģionos un mazāk apdzīvotās teritorijās.
LPS aicina informatīvajā ziņojumā iekļaut mērķtiecīgas aktivitātes, kas saistītas ar mikromobilitātes attīstību un transportu pēc pieprasījuma, kā arī to sasaisti ar Sociālā klimata fonda iespējām.
Piemēram sadaļā 1.1. "Prasības sagatavojot ilgtspējīga pilsētmobilitātes plānu (IPMP)" jau ir uzsvērta nepieciešamība nodrošināt iekļaujošu, pieejamu un mazemisiju mobilitāti visiem lietotājiem visā funkcionālajā pilsētas teritorijā, tai skaitā piepilsētu un lauku reģionos. Tomēr šobrīd nav pietiekami izstrādāta pieeja šo mērķu īstenošanai praksē.
Turklāt LPS jau ir vairākkārt paudusi bažas, ka 2025. gadā vairākās pašvaldībās tiek plānota sabiedriskā transporta maršrutu slēgšana, kas būtiski pasliktinās mobilitātes iespējas iedzīvotājiem, īpaši lauku teritorijās, kur alternatīvu transporta risinājumu šobrīd trūkst. Tas vēl jo vairāk uzsver nepieciešamību nekavējoties plānot un attīstīt ilgtspējīgus mobilitātes risinājumus, tostarp elastīgus transporta pakalpojumus kas var ietverts arī transports pēc pieprasījuma (izslēdzot iespēju, ka mēs par nodokļu maksātāju naudu attīstītu taksometra pakalpojumu).
Lai IPMP varētu kalpot par efektīvu instrumentu šādu problēmu risināšanai, Satiksmes ministrijas redzējumam jābūt stratēģiski visaptverošam, iekļaujot šādus aspektus:
1. mikromobilitātes risinājumu integrācija pašvaldību mobilitātes sistēmās (velosipēdu koplietošana, park and ride infrastruktūra, mikromobilitātes platformas);
2. minimālu maršutu garantēšana
3. transporta pēc pieprasījuma modeļu attīstība kā reāla alternatīva maršrutu tīkla sašaurinājumam;
4. Sociālā klimata fonda aktivitāšu sasaistīšana ar valsts un pašvaldību mobilitātes attīstības mērķiem;
5. valsts līmeņa risinājumu izstrāde, kas ļautu efektīvāk pielāgoties mainīgajām mobilitātes vajadzībām un pieejamo resursu samazinājumam.
LPS aicina Satiksmes ministriju papildināt informatīvo ziņojumu, paredzot konkrētus valsts līmeņa pasākumus un finansēšanas instrumentus, lai nodrošinātu pieejamu un ilgtspējīgu mobilitāti arī pēc tradicionālā sabiedriskā transporta optimizācijas.
Tikai šādi iespējams nodrošināt, ka IPMP praktiski kalpo kā rīks sociālās iekļaušanas, pieejamības un vides mērķu sasniegšanai visā Latvijas teritorijā, ne tikai lielajās pilsētās.
LPS aicina informatīvajā ziņojumā iekļaut mērķtiecīgas aktivitātes, kas saistītas ar mikromobilitātes attīstību un transportu pēc pieprasījuma, kā arī to sasaisti ar Sociālā klimata fonda iespējām.
Piemēram sadaļā 1.1. "Prasības sagatavojot ilgtspējīga pilsētmobilitātes plānu (IPMP)" jau ir uzsvērta nepieciešamība nodrošināt iekļaujošu, pieejamu un mazemisiju mobilitāti visiem lietotājiem visā funkcionālajā pilsētas teritorijā, tai skaitā piepilsētu un lauku reģionos. Tomēr šobrīd nav pietiekami izstrādāta pieeja šo mērķu īstenošanai praksē.
Turklāt LPS jau ir vairākkārt paudusi bažas, ka 2025. gadā vairākās pašvaldībās tiek plānota sabiedriskā transporta maršrutu slēgšana, kas būtiski pasliktinās mobilitātes iespējas iedzīvotājiem, īpaši lauku teritorijās, kur alternatīvu transporta risinājumu šobrīd trūkst. Tas vēl jo vairāk uzsver nepieciešamību nekavējoties plānot un attīstīt ilgtspējīgus mobilitātes risinājumus, tostarp elastīgus transporta pakalpojumus kas var ietverts arī transports pēc pieprasījuma (izslēdzot iespēju, ka mēs par nodokļu maksātāju naudu attīstītu taksometra pakalpojumu).
Lai IPMP varētu kalpot par efektīvu instrumentu šādu problēmu risināšanai, Satiksmes ministrijas redzējumam jābūt stratēģiski visaptverošam, iekļaujot šādus aspektus:
1. mikromobilitātes risinājumu integrācija pašvaldību mobilitātes sistēmās (velosipēdu koplietošana, park and ride infrastruktūra, mikromobilitātes platformas);
2. minimālu maršutu garantēšana
3. transporta pēc pieprasījuma modeļu attīstība kā reāla alternatīva maršrutu tīkla sašaurinājumam;
4. Sociālā klimata fonda aktivitāšu sasaistīšana ar valsts un pašvaldību mobilitātes attīstības mērķiem;
5. valsts līmeņa risinājumu izstrāde, kas ļautu efektīvāk pielāgoties mainīgajām mobilitātes vajadzībām un pieejamo resursu samazinājumam.
LPS aicina Satiksmes ministriju papildināt informatīvo ziņojumu, paredzot konkrētus valsts līmeņa pasākumus un finansēšanas instrumentus, lai nodrošinātu pieejamu un ilgtspējīgu mobilitāti arī pēc tradicionālā sabiedriskā transporta optimizācijas.
Tikai šādi iespējams nodrošināt, ka IPMP praktiski kalpo kā rīks sociālās iekļaušanas, pieejamības un vides mērķu sasniegšanai visā Latvijas teritorijā, ne tikai lielajās pilsētās.
Piedāvātā redakcija
-
