Atzinums

Projekta ID
23-TA-419
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
01.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
No likumprojekta anotācijas secināms, ka ar likumprojekta 3.pantu tiek ieviests tai skaitā Padomes 2022. gada 6. oktobra Regulas (ES) 2022/1854  par ārkārtas intervenci augsto enerģijas cenu problēmas risināšanai (turpmāk - Regula) 6.panta 1.punkts, kas paredz, ka "Ražotāju tirgus ieņēmumiem, kas gūti, ražojot elektroenerģiju no 7. panta 1. punktā minētajiem energoresursiem, piemēro maksimālos griestus 180 EUR par saražotās elektroenerģijas MWh". Likumprojektā (27.1panta pirmā daļa) savukārt norādīts, ka ieņēmumu griestus piemēro "elektroenerģijas ražotājiem, kas elektroenerģiju ražo no atjaunojamiem energoresursiem". Atjaunojamo energoresursu definīcija (uzskaitījums) atrodama Enerģētikas likuma 1. panta 1.punktā. Ir secināms, ka termina "atjaunojamie energoresursi" tvērums ir atšķirīgs (šaurāks) nekā Regulas 7.panta 1.punktā uzskaitītie energoresursi.

Lūdzam likumprojekta anotācijā skaidrot minēto neatbilstību (piemēram, vai tiek piemērota kāda Regulā paredzēta atkāpe) un nepieciešamības gadījumā precizēt likumprojektu.
Lūdzam ņemt vērā arī to, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288.panta otro daļu regulu normas ir vispārpiemērojamas un tieši piemērojamas. Līdz ar to regulu normas aizliegts pārrakstīt un interpretēt nacionālajos normatīvajos aktos. Tiesiskais regulējums nacionālajos normatīvajos aktos ir veidojams tikai tad, ja regulas korektai piemērošanai ir nepieciešams ieviešanas mehānisms. Izņēmuma gadījumos ir arī pieļaujama regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos, bet šāds uzņēmums attaisnojams vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un šāda inkorporēšana nedrīkst paplašināt vai sašaurināt regulas piemērošanu

Ievērojot minētu, aicinām arī pārskatīt likumprojekta 3.panta redakciju un pēc iespējas novērst Regulas normu dublēšanu, piemēram, ja nepieciešams, dublējošo vai interpretējošo regulējumu aizstājot ar atsaucēm uz Regulas normām.


 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam likumprojekta anotācijā skaidrot likumprojekta 3.pantā paredzētā nosacījuma par atpakaļejošu spēku ("no 2022.gada 1.decembra")  nepieciešamību un būtību. No Regulas 22.panta 2.punkta c.apakšpunkta izriet, ka Regulas 6., 7. un 8. pantu, t.sk. nosacījumus par ieņēmumu griestiem, piemēro no 2022. gada 1. decembra līdz 2023. gada 30. jūnijam. No likumprojekta anotācijas tomēr nav skaidrs, kāpēc minētie termiņi ietverti likumprojektā, tai skaitā, vai minētie cenu griesti Latvijā jau faktiski tiek piemēroti atbilstoši Regulā noteiktajam, vai arī tos tikai sāks piemērot pēc likumprojekta spēkā stāšanās, turklāt ar atpakaļejošu spēku. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam skaidrot un precizēt likumprojekta anotācijas 5.4.apakšpunkta 1.tabulā norādīto informāciju par Regulas ieviešanu.

Pirmkārt, vēršam uzmanību, ka par Regulas  3. un 4.pantu 1.tabulā norādīts, ka šie panti "nav attiecināmi uz Latviju", un vienlaikus norādīts arī, ka šo pantu normas "pārņemtas daļēji". Šāda informācija ir pretrunīga. Ņemot vērā sadaļā par dalībvalstu rīcības brīvību norādīto informāciju par Regulas 3. un 4. panta normu ieviešanas prakstiskajiem pasākumiem, aicinām 1.tabulā norādīto informāciju par Regulas 3. un 4. panta daļēju pārņemšanu svītrot.

Otrkārt, no likumprojketa un tā anotācijas kopumā secināms, ka ar likumprojektu (likumprojekta 3.pantā izteikto 27.1 pantu)  plānots ieviest Regulas 6. un 7.panta, kā arī 10.panta 1.punkta noteikumus. Tiesiskās skaidrības nolūkos lūdzam atšifrēt, tieši ar kurām 27.1 panta vienībām tiek ieviestas attiecīgās Regulas normas. Šobrīd, piemēram, nav skaidrs, kā ar likumprojektu ieviests Regulas 6. panta 3.punktā noteiktais, ka, "ievērojot 2. punktu, dalībvalstis ievieš efektīvus pasākumus, lai nepieļautu ražotājiem noteikto pienākumu apiešanu. Tās jo īpaši pārliecinās, ka tirgus ieņēmumu griesti tiek efektīvi piemēroti gadījumos, kad ražotājus kontrolē vai kad tie daļēji pieder citiem uzņēmumiem, jo īpaši, kad tie ir daļa no vertikāli integrēta uzņēmuma".

Treškārt vērām uzmanību, ka Regulas 6. panta 4. punkts, paredz, ka "dalībvalstis lemj par to, vai tirgus ieņēmumu griestus piemērot brīdī, kad notiek norēķins par enerģijas apmaiņu, vai pēc tam". No likumprojekta vai tā anotācijas nav skaidrs, kā ieviesta minētā Regulas norma. 

Ceturtkārt, vēršam uzmanību, ka Regulas 7.panta 3., 4. un 5. punkts paredz dalībvalstu izvēles pasākumus (piemēram, iespēju nepiemērot tirgus ieņēmumu "griestus" mazajiem ražotājiem). Lūdzam papildināt anotācijas 5.4. apakšpunktu ar informāciju par to, vai un kāpēc ir vai nav izmantota minētā rīcības brīvība.

Piektkārt, no likumprojekta 3.panta (piemēram, 27.1 panta trešās daļas) secināms, ka Latvija tomēr piemēro atkāpes no Regulas 6. panta 1.punktā noteiktā pienēkuma. Lūdzam pamatot šāda izņēmuma atbisltību Regulai (piemēram, vai tas saistīts ar Rregulas 8.pantā minētajām atkāpēm un atbilst šim pantam).

Visbeidzot, lūdzam izvērtēt, vai anotācijas 5.4.apakšpunktu nav nepieciešams papildināt ar informāciju apr citu Regulas normu (piemēram, Regulas  5.,9. un 12. - 19.panta) ieviešanas pasākumiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt likumprojekta "Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma 1.1. sadaļu "Apraksts" ar informāciju, ka likumprojekts izstrādāts, lai arī atļautu pārvades sistēmas operatoram veikt balansēšanas elektroenerģijas apmaiņu ar Krievijas Federāciju (Ministru kabineta sēdes protokola Nr. 52, 71. §, 5. punkts). Minētais iekļauts likumprojekta 2. pantā, ar kuru Enerģētikas tirgus likuma 13.1 pants papildināts ar devīto daļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt anotācijas 1.2. un 1.3.apakšpunktā norādīto informāciju par Regulas "pārņemšanu", norādot, ka ar likumprojektu tiek ieviestas atsevišķas Regulas normas. Vēršam uzmanību, ka Eiropas Savienības regulas ir vispārpiemērojamas un tieši piemērojamas, t.i., tās nedrīkst pārrakstīt, bet nepieciešamības gadījumā valsts veic ieviešanas pasākumus, lai nodrošinātu regulas korektu piemērošanu valsts tiesību sistēmā. 

Lūdzam arī tiesiskās skaidrības nolūkos precizēt informāciju par anotācijas 1.3.apakšpunktā minēto Latvijas un Igaunijas kopīgo paziņojumu, proti, norādīt, ka tas ir Padomei sniegtais paziņojums par Regulas 10.panta 1.punkta interpretāciju. 
Piedāvātā redakcija
-