Atzinums

Projekta ID
21-TA-677
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu par noteikumu projekta neatbilstību likumā paredzētajam pilnvarojumam Ministru kabinetam. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta nosaukums, tiesiskā pamatojuma norāde, kā arī projekta 1. punkts neatbilst Noteikumu Nr. 108 90., 97. un 100.2. apakšpunktam, proti, neatbilst likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam, jo Atkritumu apsaimniekošanas likuma 6. panta 1.1 punkts paredz, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā piemērojami kritēriji blakusproduktiem un atkritumu statusa piemērošanas izbeigšanai. Proti, pilnvarojumā ir ietvertas Ministru kabineta tiesības noteikt atkritumu statusa piemērošanas izbeigšanas kritēriju piemērošanas kārtību, bet nav ietvertas tiesības noteikt no atkritumiem iegūta otrreizējā materiāla izmantošanas kārtību, attiecīgi noteikumu projekta saturs šobrīd neatbilst likumā ietvertajam pilnvarojumam Ministru kabinetam, un ir nepieciešams nodrošināt tā atbilstību pilnvarojumam. Vēršam uzmanību, ka līdzīgos Ministru kabineta noteikumos (Ministru kabineta 2018. gada 13. novembra noteikumos Nr. 682 "Kārtība, kādā izbeidz piemērot atkritumu statusu no nolietotām riepām iegūtiem gumijas materiāliem"), atšķirībā no noteikumu projekta, nav paredzēta no nolietotām riepām iegūtu gumijas materiālu izmantošanas kārtība, proti, noteikumu saturs, t.sk. to nosaukums un 1. punkts, atbilst pilnvarojuma norādē ietvertajai likuma normai. Papildus norādām, ka, ja ir nepieciešams Atkritumu apsaimniekošanas likuma 6. panta 1.1 punktā ietvertā pilnvarojuma Ministru kabinetam paplašinājums vai precizējums, aicinām šo jautājumu risināt šobrīd saskaņošanā nodotā Atkritumu apsaimniekošanas likuma grozījumu projekta (tiesību akta lietas ID Nr. 21-TA-1794) ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām noteikumu projekta 20. punktā paredzēt tiesību subjektu, kas normā paredzētā nosacījuma izpildes gadījumā var izvest uz citām valstīm tehnisko kompostu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 2. pielikumā konsekventi lietot noteikumu projektā izmantoto jēdzienu “šķirošanā iegūti atkritumi”, nevis “atšķiroti atkritumi”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Anotācijas 1.2. sadaļas mērķa aprakstā norādīts, ka noteikumu projekta spēkā stāšanās termiņš (2023. gada 31. decembris) noteikts vienlaicīgi ar pašvaldībām noteikto termiņu obligātās bioloģisko atkritumu dalītas vākšanas sistēmas ieviešanai. Savukārt 1.2. sadaļas spēkā stāšanās termiņa norādē paredzēts, ka noteikumu projekts stājas spēkā vispārējā kārtībā, turklāt arī noteikumu projektā nav iekļauta norma par citu spēkā stāšanās termiņu. Attiecīgi lūdzam novērst minētās pretrunas un precizēt anotācijas 1.2. sadaļas mērķa aprakstu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācija papildināta ar skaidrojumu par noteikumu projekta attiecināšanu tikai uz bioloģiski noārdāmiem atkritumiem, nevis bioloģiskiem atkritumiem Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1. panta 4.1 punkta izpratnē. Vēršam uzmanību, ka, kaut arī jēdziens “bioloģiski noārdāmie atkritumi” tiek anotācijā pieminēts, šī jēdziena skaidrojums nav ietverts ne noteikumu projektā, ne anotācijā. Attiecīgi, lai jēdziena tvērums noteikumu projektā būtu nepārprotami skaidrs, lūdzam ietvert skaidrojumu minētajam jēdzienam vai nu noteikumu projektā, vai nu anotācijā. Papildus norādām, ka, ja bioloģiski noārdāmu atkritumu skaidrojums tiks ietverts noteikumu projektā, jāaizpilda anotācijas 5. sadaļa (t.sk. 1. tabula) par informāciju attiecībā uz Padomes 1999. gada 26. aprīļa Direktīvas 1999/31/EK par atkritumu poligoniem 2. panta m) punkta ieviešanu noteikumu projektā.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 20. punktā ietverto atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2006. gada 14. jūnija Regulas (EK) Nr. 1013/2006 par atkritumu sūtījumiem 28. panta 1. punkta un 2. punktu, lūdzam attiecīgi precizēt anotācijas 5.1. sadaļu un 5.4. sadaļas 1. tabulu, norādot informāciju par attiecīgo regulas normu ieviešanu noteikumu projekta 20. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saturiski līdzīgu Ministru kabineta noteikumu - Ministru kabineta 2018. gada 13. novembra noteikumu Nr. 682 "Kārtība, kādā izbeidz piemērot atkritumu statusu no nolietotām riepām iegūtiem gumijas materiāliem" – anotācijas 5. sadaļas 1. tabulā tika ietverta šāda norāde: “Ņemot vērā, ka noteikumu projekts ir uzskatāms par tehnisko noteikumu projektu, par to tiks sniegta informācija Eiropas Komisijai atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijā Nr. 1 “Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektiem” noteiktai kārtībai.”  Minētajos noteikumos tika attiecīgi arī ietverta atbilstoša informatīvā atsauce. Lūdzam izvērtēt, vai arī šajā gadījumā noteikumu projekts nav uzskatāms par tehnisko noteikumu projektu un vai par to attiecīgi nebūtu jāsniedz informācija Eiropas Komisijai atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijā Nr. 1 “Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektiem” noteiktai kārtībai. Ja nepieciešams, attiecīgi lūdzam precizēt anotācijas 5. sadaļu, kā arī ietvert noteikumu projekta beigās informatīvo atsauci saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 169. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļas problēmas aprakstā minēts, ka noteikumu projekta mērķis ir samazināt SAP apglabājamo atkritumu apjomu un veicināt BNA pārstrādi. Ņemot vērā minēto, lūdzam vēlreiz izvērtēt, vai un, ja jā, kuras Direktīvas 2008/98/EK normas ir pārņemtas noteikumu projektā, attiecīgi precizējot anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Direktīvas 2008/98/EK 22. panta 1. punktā paredzētā bioloģisko atkritumu dalītās vākšanas prasība jau ir pārņemta Noteikumu Nr. 712 2. un 3.3. apakšpunktā, kā arī 23. punktā, turklāt ne jau tieši dalītā vākšana ir tas galvenais aspekts, kā noteikumu projekts attiecas uz direktīvu. Noteikumu projekts vairāk ir par bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādi, tās nosacījumiem, materiālu izmantošanu u.tml., ne par dalītas vākšanas prasības izpildi. Attiecīgi lūdzam atkārtoti izvērtēt, kādas Direktīvas 2008/98/EK normas tiek pārņemtas ar noteikumu projektu, un atbilstoši precizēt anotācijas 5. sadaļu. Šādas normas, iespējams, varētu būt Direktīvas 2008/98/EK 22. panta 2. punkts, kāda 10. panta vienība, kāda 11.a panta vienība. Papildus norādām, ka informāciju par vienas direktīvas normas pārņemšanu (piemēram, 22. panta 1. punkts) var norādīt vienā ailē (uzskaitot visas projekta vienības, kas pārņem vai ievieš normu), nevis vairākās ailēs.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta nosaukumā frāzes “iegūtā materiāla” lietošana otrajā reizē ir lieka. Proti, aicinām noteikumu projekta nosaukumu izteikt šādā redakcijā: “No bioloģiski noārdāmiem atkritumiem iegūta materiāla atkritumu statusa piemērošanas izbeigšanas un izmantošanas kārtība”.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 1. punktu ir iespējams izteikt valodnieciski skaidrāk, piemēram, šādā redakcijā: “Noteikumi nosaka kārtību, kādā izbeidz piemērot atkritumu statusu no bioloģiski noārdāmiem atkritumiem iegūtam stabilizētam biomateriālam (turpmāk – tehniskais komposts), un tā izmantošanas kārtību.”
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām iekļaut anotācijas 1.3. sadaļā iekļaut skaidrojumu par noteikumu projekta 2. pielikuma III sadaļas paškontroles kritēriju pēdējā rindkopā paredzētā regulējuma attiecināšanu ne tikai uz Eiropas Savienības dalībvalstīm un Eiropas Ekonomikas zonas valstīm, bet arī Turciju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 1.3. sadaļas pašreizējās situācijas aprakstā iekļaut arī skaidrojumu noteikumu projekta normām, kas saistītas ar datu aizsardzības regulējumu, skaidrojot attiecīgās normas (piemēram, 9., 12., 13. un 17. noteikumu projekta punkts), tostarp skaidrojot, kādi dati tiek glabāti, konkrēto datu glabāšanas nepieciešamību un attiecīgā glabāšanas termiņa pamatojumu. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 5. panta 1. punkta b) un e) apakšpunktu personas dati tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos un tiek glabāti ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Priekšlikums
Lūdzam novērst vairākas kļūdas noteikumu projekta anotācijas 5.1. sadaļas aprakstā: 1) lūdzam precizēt minētās 2021. gada 26. oktobra Ministru kabineta noteikumu Nr. 712 "Atkritumu dalītas savākšanas, sagatavošanas atkārtotai izmantošanai, pārstrādes un materiālu reģenerācijas noteikumi" vienības (proti, 2., 3.3. un 23. punkts), kā arī lūdzam visas šīs vienības norādīt arī 5.4. sadaļas 1. tabulā; 2) teikums ir garš un valodnieciski sarežģīts, līdz ar ko grūti uztverams, attiecīgi lūdzam izteikt vienkāršāk un skaidrāk.
Piedāvātā redakcija
-