Projekta ID
25-TA-788Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļas "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 2.punktā norādīto jauno apakšpunktu (24.11.4.1) uz 21.11.4.1 apakšpunktu, kā arī papildināt ar 31.1.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
2) iekļaut jaunu apakšpunktu, t.i. 21.11.4.1 , kas kā papildu atbalsta pasākumu mērķa grupas personu iesaistei šo noteikumu 21.5., 21.6., 21.7., 21.8. un 21.9. apakšpunktā minētajās atbalstāmajās darbībās paredz atbalstu bērnu ar invaliditāti uzraudzības pakalpojumu nodrošināšanai atbilstoši mācību ilgumam nodarbinātajiem, kuru aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa. Vienlaikus papildinot arī noteikumu 31.1.apakšpunktu, 31. punktu un tajā ietverto jaunu apakšpunktu, kas nosaka, ka atbalstu piešķir par bērnu ar invaliditāti vai par pilngadīgu personu, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa, atbilstoši nodarbinātās personas mācību norises grafikam un nodarbību apmeklējumam šo noteikumu 21.5., 21.6., 21.7., 21.8. un 21.9. apakšpunktā minētajās atbalstāmajās darbībās;
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļas "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 3.punktu ar MK noteikumu projekta 21.11.4.1 apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
3) precizēt 23.10.2. apakšpunktu, nosakot ka finanšu atlīdzība bērna uzraudzības pakalpojumu nodrošināšanai mācību laikā šo noteikumu 21.11.4. un 21.11.4.1 apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai (ja nodarbinātais piedalās šo noteikumu 21.5., 21.6., 21.7., 21.8. un 21.9. apakšpunktā minētajās atbalstāmajās darbībās), nepārsniedzot vienam nodarbinātajam bērnu uzraudzības pakalpojumu saistīto izdevumu kompensācijas apmēru 10,08 euro stundā;
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai savstarpēji saskaņotu informāciju ar MK noteikumu projekta 43.punkta piedāvāto redakciju, lūdzam precizēt un papildināt anotācijas sadaļas "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 9.punktā norādīto tekstu “...un ģimenes, kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa”
Piedāvātā redakcija
9) precizēt 43. punktā finansējuma saņēmējam noteiktos nosacījumus par mērķa grupas personu atbilstības pārbaudi un noteikt ka atbilstības pārbaudē finansējuma saņēmējs sadarbojas ar Sabiedrības integrācijas fondu, lai pārbaudītu daudzbērnu ģimenes statusa un ģimenes, kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa statusa noteikšanai.
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Problēmas apraksts" norādīts, ka Ekonomikas ministrija mācību vajadzību apzināšanu un nozaru vajadzību pasūtījumu veidošanu 4.2.4.2. pasākumā nodrošinās bez finansējuma no ES fondu projekta līdzekļiem.
Ņemot vērā, ka Ekonomikas ministrijai kā sadarbības partnerim saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. maija noteikumu Nr. 283 "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.4. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt mūžizglītību, jo īpaši paredzot elastīgas kvalifikācijas paaugstināšanas un pārkvalificēšanās iespējas visiem, ņemot vērā digitālās prasmes, labāk paredzot pārmaiņas un jaunas prasības pēc prasmēm, kas balstītas uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti" 4.2.4.2 pasākuma "Atbalsts pieaugušo individuālajās vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 283) 21.1. apakšpunktā noteikto atbalstāmo darbību ir jāveic arī mācību piedāvājumu apkopošana un iegūto rezultātu analīze nozaru vajadzību pasūtījumam atbilstošu mācību piedāvājumu atlasei, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai arī minētās darbības īstenošanai Ekonomikas ministrijai kā sadarbības partnerim nav paredzēts projekta finansējums.
Vienlaikus lūdzam anotācijā skaidrot, vai 2024. gada 17. jūlijā apstiprinātajā Apvienotās pieaugušo izglītības koordinācijas komisijas nolikumā vai kādā citā dokumentā vai tiesību aktā ir atrunāti visi tie sadarbības nosacījumi, kas nav noteikti noteikumos Nr. 283, bet kurus atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 6. punktam būtu jāiekļauj sadarbības līgumā (piemēram, piešķirto finanšu līdzekļu izmaksas apturēšanas, izmaksas turpināšanas un atgūšanas kārtība, ja projekta finansējums Ekonomikas ministrijai kā sadarbības partnerim tomēr ir paredzēts).
Ņemot vērā, ka Ekonomikas ministrijai kā sadarbības partnerim saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. maija noteikumu Nr. 283 "Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.4. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt mūžizglītību, jo īpaši paredzot elastīgas kvalifikācijas paaugstināšanas un pārkvalificēšanās iespējas visiem, ņemot vērā digitālās prasmes, labāk paredzot pārmaiņas un jaunas prasības pēc prasmēm, kas balstītas uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti" 4.2.4.2 pasākuma "Atbalsts pieaugušo individuālajās vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 283) 21.1. apakšpunktā noteikto atbalstāmo darbību ir jāveic arī mācību piedāvājumu apkopošana un iegūto rezultātu analīze nozaru vajadzību pasūtījumam atbilstošu mācību piedāvājumu atlasei, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai arī minētās darbības īstenošanai Ekonomikas ministrijai kā sadarbības partnerim nav paredzēts projekta finansējums.
Vienlaikus lūdzam anotācijā skaidrot, vai 2024. gada 17. jūlijā apstiprinātajā Apvienotās pieaugušo izglītības koordinācijas komisijas nolikumā vai kādā citā dokumentā vai tiesību aktā ir atrunāti visi tie sadarbības nosacījumi, kas nav noteikti noteikumos Nr. 283, bet kurus atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 6. punktam būtu jāiekļauj sadarbības līgumā (piemēram, piešķirto finanšu līdzekļu izmaksas apturēšanas, izmaksas turpināšanas un atgūšanas kārtība, ja projekta finansējums Ekonomikas ministrijai kā sadarbības partnerim tomēr ir paredzēts).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Problēmas apraksts" norādīts, ka Attiecīgi no MK noteikumu Nr.283 23.11.7. apakšpunkta nosacījumiem izriet, ka finansējuma saņēmējam sludinot iepirkumu nebūtu iespējams kā atlases kritēriju noteikt zemāko pakalpojuma cenu, bet būtu jāparedz, ka neformālās izglītības programmas apguvei plānotas norādītās summas. Minētais rada risku, ka potenciālajam pakalpojuma sniedzējam tiks pārmaksāts vai pienācīgi nesamaksāts par vienas mācības stundas apguvi, tādējādi ietekmējot piedāvājumu. Vienlaikus, lai novērstu situācijas, ka pakalpojuma sniedzēji iesniedz mācību piedāvājumu ar pārmērīgi dārgu vienas mācību stundas izmaksu apmēru, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.283 23.11.7. apakšpunkta redakciju.
Vēršam uzmanību, ka vienkāršoto izmaksu piemērošana neierobežo finansējuma saņēmēja iespējas iepirkuma veikšanai, jo īpaši attiecībā uz kritēriju noteikšanu. Skaidrojam, ka izmaksu attiecināšana ar vienkāršotajām izmaksām notiek, finansējuma saņēmējam iesniedzot maksājuma pieprasījumu sadarbības iestādei, savukārt finansējuma saņēmējs ar piegādātājiem norēķinās pēc faktiskajām izmaksām. Lūdzam neprecīzo argumentāciju svītrot no anotācijas.
Vēršam uzmanību, ka vienkāršoto izmaksu piemērošana neierobežo finansējuma saņēmēja iespējas iepirkuma veikšanai, jo īpaši attiecībā uz kritēriju noteikšanu. Skaidrojam, ka izmaksu attiecināšana ar vienkāršotajām izmaksām notiek, finansējuma saņēmējam iesniedzot maksājuma pieprasījumu sadarbības iestādei, savukārt finansējuma saņēmējs ar piegādātājiem norēķinās pēc faktiskajām izmaksām. Lūdzam neprecīzo argumentāciju svītrot no anotācijas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā 2025. gada 21. februārī Ministru prezidentes Evikas Siliņas paziņotās valdības 4x4 prioritātes 2025. gadam, ikgadējā ziņojumā Saeimai iekļauto apņemšanos 2025. gadā turpināt darbu pie birokrātijas mazināšanas pasākumiem Eiropas Savienības fondu apguvē un publisko iepirkumu jomā, un 2024. gada 20. janvārī apstiprinātā Valdības rīcības plāna pasākuma 35.4. darbības rezultātu: pārskatītas un iespēju robežās mazinātas nacionālajos horizontālajos un specifisko atbalsta mērķu ieviešanu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktās prasības, aicinām izvērtēt iespēju svītrot noteikumu Nr. 283 4.3. apakšpunktu, t.i. nacionālos radītājus, kā arī aicinām svītrot šo noteikumu Nr. 283 44.4. un 44.5. apakšpunktu, kuri liek finansējuma saņēmējam uzkrāt papildus datus par apmācītajām personām. Aicinām atbilstoši izvērtēt arī citas noteikumos Nr. 283 iekļautās prasības un pēc iespējas mazināt finansējuma saņēmējam administratīvo slogu un atteikties no prasībām, kas nav noteiktas kā obligātas saskaņā ar Eiropas Savienības un Latvijas normatīvajiem aktiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai atvieglotu sadarbības līgumu uzraudzības procesu, ierosinām 19.punktu papildināt ar jaunu apakšpunktu, kas paredz sadarbības līgumā norādīt arī sadarbības partnera īstenojamās atbalstāmās darbības un to apjomu.
Piedāvātā redakcija
19.3. sadarbības partnera īstenojamās atbalstāmās darbības un to apjomu.
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai 43.punkts nepārprotami saskanētu arī ar 21.11.4.1apakšpunktu, lūdzam precizēt un papildināt tekstu “...un ģimenes, kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa”
Piedāvātā redakcija
43. Uzsākot īstenot mērķa grupas iesaisti šo noteikumu 21.3., 21.4., 21.5., 21.6., 21.7., 21.8., 21.9. un 21.10. apakšpunktā minētajās darbībās, izvērtē katras personas atbilstību iesaistes kritērijiem. Atbilstības pārbaudē finansējuma saņēmējs sadarbojas ar Valsts ieņēmumu dienestu, lai pārbaudītu katras personas nodarbinātības statusu, ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi – lai pārbaudītu katras personas vecumu, dzimumu, daudzbērnu ģimenes statusu, kā arī to, vai tai piešķirts bēgļa vai alternatīvas personas statuss, ar Sabiedrības integrācijas fondu – daudzbērnu ģimenes statusa un ģimenes, kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tai ir noteikta I vai II invaliditātes grupa statusa noteikšanai, kā arī izmanto Pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammu maznodrošinātas vai trūcīgas mājsaimniecības statusa noteikšanai uz iesaistes brīdi.
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu noteikumu Nr. 283 45. punktā plānots iekļaut regulējumu par personas datu apstrādi, aicinām izvērtēt nepieciešamību noteikumu projektu saskaņot arī ar Datu valsts inspekciju.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā jaunā “Finanšu regula” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo “Finanšu regulu” – Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Regula 2018/1046).
Attiecīgi lūdzam noteikumu projekta 56. punktā precizēt regulas atsauci, norādot atsauci uz Regulu 2024/2509.
Attiecīgi lūdzam noteikumu projekta 56. punktā precizēt regulas atsauci, norādot atsauci uz Regulu 2024/2509.
Piedāvātā redakcija
-
