Atzinums

Projekta ID
23-TA-1660
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Izslēgt likumprojekta 14.pantu un attiecīgi precizēt arī likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) ietverto informāciju.
Likumprojekta 14.pants paredz, izteikt jaunā redakcijā Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 53.panta pirmo daļu, kura šobrīd spēkā esošajā redakcijā nosaka, ka Valsts policijas darbinieks ir tiesīgs pārliecināties par apdrošināšanas līguma spēkā esamību, izmantojot datus, kuri ir pieejami sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas informācijas sistēmā, vai pēc apdrošināšanas polises, ja polise ir izsniegta. Proti, minētajā tiesību normā ir identificēti divi iespējamie pārbaudes veidi, kādos Valsts policijas darbinieki var pārliecināties par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līguma spēkā esamību. Norādām, ka faktiski šie abi ir arī vienīgie pārbaudes veidi, kādos vispār ir iespējams pārliecināties par minētā apdrošināšanas līguma spēkā esamību - tātad vai nu Valsts policijas darbinieks par minētā apdrošināšanas līguma spēkā esamību pārliecinās, izmantojot sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas informācijas sistēmā pieejamo informāciju, vai arī fiziski aplūkojot transportlīdzekļa vadītāja uzrādīto apdrošināšanas polisi. Otrais pārbaudes veids pēc būtības pieprasa veikt transportlīdzekļa apstādināšanu. Bet pirmais pārbaudes veids dod iespēju pārliecināties par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līguma spēkā esamību arī transportlīdzeklim atrodoties kustībā. Savukārt izmantot sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas informācijas sistēmā pieejamo informāciju Valsts policijas darbinieks var gan pats pēc savas iniciatīvas, gan arī bez tiešas Valsts policijas darbinieka iesaistes, proti, izmantojot tehniskos līdzekļus, kuri, neapturot transportlīdzekli, fiksē sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līguma spēkā (ne)esamību.
Tādējādi Iekšlietu ministrijas ieskatā tehnisko līdzekļu, kuri, neapturot transportlīdzekli, fiksē attiecīgo ceļu satiksmes jomas pārkāpumu, izmantošana ir efektīvas ceļu satiksmes uzraudzības instruments, kurš, izmantojot attiecīgajā valsts informācijas sistēmā pieejamo informāciju (šajā gadījumā sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas informācijas sistēmā pieejamo informāciju) dod iespēju automatizētā režīmā fiksēt attiecīgus pārkāpumus (šajā gadījumā transportlīdzekļa vadīšanu bez spēkā esoša sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līguma). Proti, tehnisko līdzekļu, kuri, neapturot transportlīdzekli, fiksē attiecīgo ceļu satiksmes jomas pārkāpumu, funkcionalitāte dod iespēju bez Valsts policijas dabinieka tiešas iesaistes apstrādāt to pašu informācijas kopumu, kas jau patreiz ir minēts Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 53.panta pirmajā daļā (šajā gadījumā sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas informācijas sistēmā pieejamo informāciju). Tāpēc nekāda grozījumu izdarīšana minētajā tiesību normā nav nepieciešama.
Piedāvātā redakcija
-