Atzinums

Projekta ID
22-TA-3223
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
18.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka no likumprojekta nav viennozīmīgi saprotams, līdz kuram datumam novadi turpinās darboties atsevišķi un no kura datuma/brīža būs viens apvienotais novads, lūdzam anotācijā sniegt redzējumu par to, vai un kā tiks no VARAM puses metodiski vadīts ar Varakļānu novada un Madonas novada apvienošanu saistītais process. Jau 2021. gada administratīvi teritoriālās reformas īstenošanas gaitā Labklājības ministrija saskārās ar situāciju, ka pašvaldībām nebija skaidras izpratnes par atsevišķu funkciju pārņemšanu, piemēram, saistībā ar Labklājības ministrijai iesniedzamajiem statistikas pārskatiem par sociālās palīdzības, sociālo pakalpojumu un sociālās rehabilitācijas jomu. Varakļānu un Madonas novadiem nepieciešama skaidra izpratne par to, kurš no novadiem iesniegs Varakļānu novada 2024. gada un 2025. gada oficiālos gada statistikas pārskatus par sociālo palīdzību un sociālajiem pakalpojumiem (pārskats par 2024. gadu būs jāiesniedz līdz 2025. gada 15. februārim un par 2025.gadu līdz 2026. gada 15. februārim). Pieļaujam, ka līdzīga situācija un neizpratne par atbildību sadalījumu var rasties ne tikai labklājības nozarē.
No likumprojekta un tā anotācijas nav skaidrs, vai, apvienojot novadus, iestāžu darbiniekiem tiks noteikta abu novadu salīdzinājumā augstākā atlīdzība, vai netiks pasliktināti darbinieku darba apstākļi. Būtu nepieciešamas vadlīnijas abu pašvaldību iestāžu, tai skaitā sociālo dienestu, apvienošanai.
Tāpat nav definēti nosacījumi, kā risināt jautājumu par pašvaldību saistošajos noteikumos noteiktajiem atšķirīgajiem sociālās palīdzības pabalstu apmēriem, kritērijiem, kā arī atšķirīgajām brīvprātīgajām iniciatīvām. Būtiski ir nepasliktināt iedzīvotāju situāciju un saistošajos noteikumos paredzēt augstāko pabalsta apmēru, kā arī iespēju robežās nesamazināt līdz šim pieejamos pabalstu veidus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 7.2. sadaļu par administratīvo izmaksu monetāro novērtējumu, jo līdz ar  Varakļānu novada administratīvās teritorijas iekļaušanu Madonas novadā būs nepieciešamas funkcionalitātes izmaiņas valsts institūciju, kuru darbs saistīts ar pašvaldībām un tiek uzkrāti dati pašvaldību griezumā, pārziņā esošajās informācijas sistēmās un reģistros, tostarp labklājības nozares, piemēram, Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā (sistēma SPOLIS) būs nepieciešama datu pārcelšana (apvienošana) par noteiktu periodu, kā arī kopsavilkuma pārskatu pārstrāde, kur ir iesaistīts Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatora sadalījums. Līdzīgas funkcionalitātes izmaiņas paredzamas arī Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras pārziņā esošā valsts informācijas sistēmā "Sociālās apdrošināšanas informācijas sistēma" (sistēma SAIS), Labklājības ministrijas pārziņā esošā Labklājības informācijas sistēmā LabIS, Nodarbinātības valsts aģentūras pārziņā esošā valsts informācijas sistēmā "Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēma" (sistēma BURVIS),  Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas pārziņā esošā valsts informācijas sistēmā “Invaliditātes informatīvā sistēma”. Šīs izmaiņas var būt saistītas ar papildus finansējuma nepieciešamību un būtu risināmas centralizēti.
 
Piedāvātā redakcija
-