Atzinums

Projekta ID
22-TA-2554
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
31.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 13.panta 3.daļā noteikto, ka, lai daļēji kompensētu izdevumus mājokļa pabalstam, valsts nodrošina mērķdotāciju pašvaldībām 50 procentu apmērā no faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai, kas radušies laikposmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 30.jūnijam, kā arī anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīto, ka finansējums valsts budžeta līdzfinansējuma nodrošināšanai mājokļa pabalsta izmaksām pirmajiem sešiem mēnešiem tiks nodrošināts atbilstoši Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteiktajam, kas ir terminēts regulējums,  precizējams likumprojekts, norādot likumprojekta 1.pantā paredzēto normu spēkā stāšanās datumu un nosacījumus atbilstoši valsts budžeta likumā noteiktajiem nosacījumiem (skatīt 1.iebildumu). 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Attiecībā uz likumprojekta 1.pantā noteikto, kas paredz ka valsts nodrošina mērķdotāciju pašvaldībām 50% apmērā no GMI un mājokļa pabalstu izmaksām, uzturam iepriekš izteikto FM iebildumu, ka likumprojektā paredzētais valsts līdzfinansējuma apmērs neatbilst likuma “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam” 25.pantā noteiktajam, kas paredz, ka Ministru kabinets, sagatavojot likumprojektu par valsts budžetu 2023.gadam un likumprojektu par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam, paredz nepieciešamo līdzfinansējumu (30 procentu apmērā) pašvaldību garantētā minimālā ienākuma pabalsta un mājokļa pabalsta izmaksai, nodrošinot likumā noteikto fiskālo nosacījumu ievērošanu. Ņemot vērā minēto, precizējams likumprojekta 1.pants, anotācija un izziņa.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka nav atbalstāmi likumprojekta 3.pantā paredzētie nosacījumi mājokļa pabalsta apmēra aprēķināšanai, piemērojot noteiktus koeficientus. Vēršam uzmanību, ka Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 13.pantā noteiktā koeficientu piemērošana mājokļu pabalsta aprēķināšanai ir laikā terminēts valsts atbalsta pasākums. Norādām, ka paredzot likumprojektā noteikt koeficientu piemērošanu kā pastāvīgu normu, radīsies finansiālais slogs pašvaldību budžetiem, līdz ar to ir veicami attiecīgi precizējumi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Anotācijas 1.sadaļas apakšadaļā “Risinājuma apraksts” (10.lpp.) noteikts, ka likumprojekta 3.pantā minētās normas stāsies spēkā 2023.gada 1.jūnijā, aprēķinot mājokļa pabalstu par 2023.gada maiju un turpmāk, jo, aprēķinot mājokļa pabalstu par laikposmu no 2022.gada 1.oktobra līdz 2023.gada 30.aprīlim, mājokļa pabalsts tiks aprēķināts un piešķirts atbilstoši Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteiktajam attiecībā uz mājokļa pabalstu. Ņemot vērā anotācijā minēto, ka likumprojekta 3.pantā minētās normas attiecināmas, aprēķinot mājokļa pabalstu, par 2023.gada maiju, precizējams likumprojekta 5.pants, minēto normu spēkā stāšanās datumu norādot sākot ar maiju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 77.panta 1.daļā paredzēts, ka laikposmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 31.maijam pašvaldības, aprēķinot mājokļa pabalsta apmēru, garantētā minimālā ienākuma sliekšņu summai piemēro: 1) atsevišķi dzīvojošai pensijas vecuma personai vai atsevišķi dzīvojošai personai ar invaliditāti — koeficientu 2,5 vai pašvaldības noteikto koeficientu, ja tas ir lielāks par šajā punktā noteikto; 2) mājsaimniecībai, kurā ir tikai pensijas vecuma personas vai personas ar invaliditāti, — koeficientu 2 vai pašvaldības noteikto koeficientu, ja tas ir lielāks par šajā punktā noteikto.
Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 13.panta 1.daļā paredzēts, ka par laikposmu no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 31.augustam pašvaldības, aprēķinot mājokļa pabalsta apmēru, GMI sliekšņu summai piemēro koeficientu 1,5 vai pašvaldības noteikto koeficientu, ja tas ir lielāks par šajā daļā noteikto, 2.daļā paredzēts, ka laikposmā no 2022.gada 1.jūnija līdz 2022.gada 31.augustam pašvaldības, aprēķinot mājokļa pabalsta apmēru, garantētā minimālā ienākuma sliekšņu summai piemēro: 1) atsevišķi dzīvojošai pensijas vecuma personai vai atsevišķi dzīvojošai personai ar invaliditāti — koeficientu 2,5 vai pašvaldības noteikto koeficientu, ja tas ir lielāks par šajā punktā noteikto un 2) mājsaimniecībai, kurā ir tikai pensijas vecuma personas vai personas ar invaliditāti, — koeficientu 2 vai pašvaldības noteikto koeficientu, ja tas ir lielāks par šajā punktā noteikto, savukārt 21.daļā paredzēts, ka pašvaldības, aprēķinot mājokļa pabalsta apmēru, par laikposmu no 2022.gada 1.septembra līdz 2023.gada 30.aprīlim mājsaimniecībai garantētā minimālā ienākuma sliekšņu summai piemēro koeficientu 3.
Lūdzam precizēt anotācijas 1.sadaļas apakšsadaļā “Problēmas apraksts” 8.lpp. norādīto informāciju par likumos paredzētajiem garantētā minimālā ienākuma sliekšņu aprēķinā pamērojamiem koeficientiem un laikposmu atbilstoši minētajos likumos paredzētajam.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas apakšpunktā “Cita informācija” norādīt finansējuma pārrēķina un plānošanas mehānismu, t.i. kā Labklājības ministrija nodrošinās likumprojektā minēto normu izpildi, ja normu izpildei 2024.gadam un turpmākiem gadiem būs nepieciešams papildu finansējums lielākā apmērā nekā anotācijā norādīts (t.i. saistībā ar ienākumu mediānas apmēra izmaiņām). Vienlaikus vēršam uzmanību, ka izdevumus, kas tiek iekļauti pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta bāzes aprēķinā nosaka Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumu Nr.867 “Kārtība, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms un maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopējais apjoms katrai ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm vidējam termiņam” 10.punkts, tādējādi likumprojektā paredzēto normu īstenošanai papildu nepieciešamā finansējuma iekļaušana bāzes izdevumos neatbilst minētajos MK noteikumos noteiktajiem gadījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Nepieciešams salāgot anotācijas 3.sadaļas 6.punktā (27., 30.lpp.) un anotācijas 1.pielikuma 4.tabulā “Prognozētā atbalsta saņēmēju skaita dinamika 2023. – 2025.gadā” norādīto GMI un mājokļa pabalsta nodrošināšanai nepieciešamā finansējuma apmēru un valsts līdzfinansējuma apmēru ar LM 30.jūnija vēstulē Nr.30-1-03/939 “Par labklājības nozares prioritārajiem pasākumiem” iekļauto prioritārā pasākuma 18_01_H “Piemaksu pilnveidošana par katru apdrošināšanas stāža gadu” kartiņā norādīto informāciju. Nepieciešamības gadījumā attiecīgi precizējams anotācijas 3.sadaļas 2., 2.1., 3., 3.1., 5., 5.1.punkts un anotācijas 2.pielikuma kopsavilkumā norādītie finansējuma apmēri.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Uzturam FM iebildumu par likumprojekta 2.pantu, kas paredz nosacījumu maiņu minimālo ienākumu sliekšņu noteikšanai sociālās palīdzības sniegšanai, kā rezultātā palielināsies pašvaldību izmaksājamo pabalstu apmērs. Līdz ar to nepieciešams aizpildīt anotācijas 3.sadaļas 2.3. un 3.3.apakšpunktus.
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Uzturam spēkā FM 12.08.2022. izteikto iebildumu (izziņas 39.punkts) un uzskatām, ka jautājums par papildu valsts budžeta finansējuma piešķiršanu likumprojektā paredzēto normu īstenošanai jāskata Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Atbilstoši iepriekš minētajam likumprojekta tālāka virzība šobrīd nav atbalstāma. Likumprojekts virzāms izskatīšanai Ministru kabinetā, iekļaujot to likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” pavadošo likumprojektu paketē tikai pēc tam, kad Ministru kabinets ir atbalstījis priekšlikumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu minēto pasākumu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā likuma grozījumus, ar ko papildina likuma 13.pantu ar jaunu devīto daļu, aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt likuma Pārejas noteikumu 48.punkta pirmo apakšpunktu, tai skaitā atsauci uz Ministru kabineta 25.02.2021. noteikumiem Nr.128 "Kārtība, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus", e-pakalpojuma nosaukumu un precīzu pārskata nosaukumu (piemaksa paaugstināta riska apstākļos aprūpē iesaistītajam personālam bija noteikta par laika periodu no 2021. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. martam, līdz ar to pašreiz šī norma vairs nav aktuāla, taču potenciāli var būt spēkā, ja tiek noteikts jauns periods).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt redakciju, jo nav darbības vārda.
Piedāvātā redakcija
papildināt pantu ar astoto, devīto un desmito daļu šādā redakcijā:
12.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 13.panta devītās daļas redakciju, jo no esošās redakcijas maldinoši ir saprotams, ka Ministru kabineta noteikumi "Kārtība, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus" nosaka pārskata "Pārskats par garantētā minimālo iemaksu pabalsta un mājokļa pabalsta faktiskajām izmaksām" iesniegšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
(9) Lai saņemtu mērķdotāciju, pašvaldība līdz pārskata mēnesim sekojošā mēneša desmitajam datumam, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, iesniedz pārskatu "Pārskats par  garantētā minimālo ienākumu pabalsta un mājokļa pabalsta faktiskajām izmaksām" (Veidlapa Nr. 18_GM_maj) (turpmāk — pārskats), tajā iekļaujot šādas ziņas:
13.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt 13.panta desmitās daļas pirmā apakšpunkta redakciju un noteikt atskaites punktu, no kura sāk skaitīt 10 un 5 darba dienas.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta 5.pantā norādīto pārejas punktu numerāciju, jo Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā jau šobrīd ir 50. un 51.pārejas noteikumu punkts.

 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.sadaļas apakšsadaļā “Problēmas apraksts” 8.lpp. norādīto informāciju par 2021.gadā prognozēto finansējumu mājokļa pabalstam, vārdus “tiek prognozēts” aizstājot ar “tika prognozēts”.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3. sadaļā "Pašreizējā situācija" pirmajā rindkopā vārdu "eiro" aizstāt ar vārdu "euro" , ievērojot slīpraksta pierakstu.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam salāgot anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīto kopējo prognozēto mājokļa pabalsta saņēmēju skaitu 2023.gadā (78 548) ar anotācijas 1.pielikuma 4.tabulā “Prognozētā atbalsta saņēmēju skaita un valsts līdzfinansējuma dinamika 2023. – 2025.gadā” norādīto (78 543).
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas apakšsadaļu “Cita informācija”, papildinot to ar 2023.gadā plānoto ienākumu mediānas apmēru.
Piedāvātā redakcija
-