Projekta ID
23-TA-2737Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija"
Atzinums iesniegts
29.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Regulas Nr. 2019/947 17. pants nosaka, ka valstij tiek noteikta viena vai vairākas kompetentā institūcija vai institūcijas. Šo iestāžu uzdevumi ir definēti 18.pantā. MK projekts sašaurina un skaidri nenodefinē uzdevumus, kuri ir noteikti regulas 18.pantā.
Nepieciešams papildināt MK projekta 7.punktu, kurā, atbilstoši regulas 17.panta 2.punkta apakšpunktiem nosaka skaidru uzdevumu sadalījumu starp institūcijām. Piedāvājam precīzi definēt iestādes uzdevumus, kura atbildība tā ir kurai no institūcijām.
Nepieciešams papildināt MK projekta 7.punktu, kurā, atbilstoši regulas 17.panta 2.punkta apakšpunktiem nosaka skaidru uzdevumu sadalījumu starp institūcijām. Piedāvājam precīzi definēt iestādes uzdevumus, kura atbildība tā ir kurai no institūcijām.
Piedāvātā redakcija
7. Civilās aviācijas aģentūra ir kompetentā iestāde bezpilota gaisa kuģu ģeogrāfisko zonu (turpmāk – UAS ģeogrāfiskā zona) ieviešanā un darbības uzraudzībā Latvijas Republikā atbilstoši regulas Nr. 2019/947 17. pantam un 18. panta "a", "b", "c", "d", "e", "g", "h", "i", "j", "k", "l", "m" punktam. Latvijas gaisa satiksme ir kompetentā iestāde bezpilota gaisa kuģu ģeogrāfisko zonu (turpmāk – UAS ģeogrāfiskā zona) izplatīšanā Latvijas Republikā atbilstoši regulas Nr. 2019/947 17. pantam un 18. panta "f" punktam.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams papildināt Konsultatīvās padomes sastāvu, lai tiktu pārstāvētas arī sabiedriskās organizācijas. Šādā veidā tiktu ievērotas visu pušu intereses, gan, kuri nosaka ierobežojumus, gan kuri šos ierobežojumus ievēro.
Piedāvātā redakcija
19. Lai nodrošinātu sistēmisku, vienveidīgu un samērīgu pieeju UAS ģeogrāfisko zonu noteikšanai, Civilās aviācijas aģentūra izveido Konsultatīvo padomi un apstiprina tās nolikumu, ko publicē Civilās aviācijas aģentūras tīmekļvietnē. Konsultatīvajā padomē ir tiesības vērsties šo noteikumu 20. un 23. punktā minētajām institūcijām, kā arī biedrībām, kuras pārstāv aviācijas, tālvadības gaisa kuģu vai IKT nozari.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ir būtiski noteikt laika mērvienību, vai dati tiek ievadīti lokālā vai UTC laika vienībās. Tādēļ nepieciešams definēt, kāda laika vienībās tas tiek norādīts.
Piedāvātā redakcija
36.3. UAS ģeogrāfiskās zonas aktīvās darbības laiku (UTC):
vai
36.3. UAS ģeogrāfiskās zonas aktīvās darbības laiku (pēc vietējā laika):
vai
36.3. UAS ģeogrāfiskās zonas aktīvās darbības laiku (UTC vai pēc vietējā laika):
vai
36.3. UAS ģeogrāfiskās zonas aktīvās darbības laiku (pēc vietējā laika):
vai
36.3. UAS ģeogrāfiskās zonas aktīvās darbības laiku (UTC vai pēc vietējā laika):
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Dati sistēmās tiek validēti (pārbaudīti, atbilstībai – verificēti). Tā kā MK minētā portāla noteikumi nav aprakstīti, tad ir nepieciešams minēt, ka dati tiek portālā verificēti, un tie netiek saskaņoti un publicēti, kamēr tie nav iesniegti atbilstoši noteiktai specifikācijai.
Piedāvātā redakcija
Ja šo noteikumu 34.punkta kārtībā iesniegtie dati neatbilst noteiktajai datu specifikācijai un formātam, dati tiek atgriezti iesniedzējam to labošanai vai precizēšanai un netiek publiskoti.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai IKT nozare spētu attīstīt jaunus pakalpojumus, piemēram – apziņošana, jaunu aizliegumu (īstermiņa, ārkārtas gadījumu) paziņošana tālvadības gaisa kuģa pilotam vai ekspluatantam, nepieciešams noteikt, ka tiek reģistrēti pilnībā visi lidojumi. Tādā veidā tiktu panākts informācijas apmaiņas veselums, kad visas iesaistītās personas saņemtu informāciju par ģeogrāfisko zonu izmaiņām.
Piedāvātā redakcija
53. Pirms un pēc lidojuma uzsākšanas UAS ekspluatantam vai pilotam pienākums reģistrēt portālā informāciju par bezpilota gaisa kuģu lidojumu. Pirms lidojuma vai lidojumu sērijas uzsākšanas UAS ekspluatantam un UAS ģeogrāfiskās zonas pārvaldītājam ir pienākums reģistrēt portālā informāciju par bezpilota gaisa kuģu lidojumu pieteikumiem un saskaņojumiem, ja attiecināms.
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepieciešams jauns punkts par nepieciešamo informācijas apjomu lidojumu reģistrācijai.
Piedāvātā redakcija
54. Bezpilota gaisa kuģa lidojuma pieteikumu un reģistrāciju iesniedz portālā reģistrēts UAS ekspluatants, tā pilnvarotais pārstāvis vai norīkotais tālvadības pilots, norādot šādu informāciju:
...
54.5. Veicot lidojumu tiek reģistrēta informācija:
54.5.1. 10 minūtes pirms lidojuma par veicamo lidojumu - atrašanās vietu lidojuma sākumā, plānoto lidojuma apgabalu (atrašanās vietu), par pilotu.
54.5.2. 10 minūtes pēc lidojuma par veiktā lidojuma pabeigšanu.
...
54.5. Veicot lidojumu tiek reģistrēta informācija:
54.5.1. 10 minūtes pirms lidojuma par veicamo lidojumu - atrašanās vietu lidojuma sākumā, plānoto lidojuma apgabalu (atrašanās vietu), par pilotu.
54.5.2. 10 minūtes pēc lidojuma par veiktā lidojuma pabeigšanu.
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai spētu attīstīt produktus un samazinātu administratīvo slogu, ir nepieciešams noteikt saskaņojuma gala termiņus. Gadījumā, ja šādus saskaņojumus nesaņem sistēmā noteiktos termiņos, tad tie ir uzskatāmi par saskaņotiem.
Piedāvātā redakcija
56.4. Gadījumos, kad UAS ģeogrāfiskā zona paredz bezpilota gaisa kuģa lidojuma saskaņošanu, UAS ģeogrāfiskās zonas pārvaldītājs nav sniedzis atbildi UAS ģeogrāfiskās zonas nosacījumos norādītajā termiņā, lidojums ir saskaņots 56.1. punktā noteiktā lēmumā.
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Šobrīd nav atrunāts, vai šāda veida lēmumi ir pārsūdzami Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ir jāparedz budžets šī MK noteikuma projekta izpildē. Šādā veidā tiktu veicināti Latvijas jaunuzņēmumi, IKT nozares uzņēmumi attīstīt produktus un spēt radīt jaunas platformas. Tādā veidā būtu jāparedz finansējumu Centrālās datu bāzes attīstībai un uzturēšanai ne mazāk kā 500 000 gadā, kas ietvertu datu pieejamību ar API sistēmas pieslēgumu risinājumiem. Kā arī šīs izmaksas būtu nepieciešamas MK noteikumu 45.punkts, 47.punkts, 49.punkts, 53.punkta realizācijā.
Papildus vēlamies uzsvērt, ka šī pakalpojuma izmantotāji būtu ne tikai personas, kuras izmanto gaisa telpu, bet arī pilnībā visi iedzīvotāji Latvijā, jo tie varētu redzēt un sekot līdzi lidojumiem, līdzīgi kā tas ir flightradar24. Tādā veidā pilsoniskā atbildība un līdzdalība gaisa telpas uzraudzībā tālvadības gaisa kuģu jomā būtu lielāka un samazinātu uzraudzības slogu policijai. Tādā veidā dati tiktu aizsargāti iedzīvotāji, kuriem būtu redzams, vai lidojums ir saskaņots, reģistrēts, tātad – likumīgs, vai tas ir nelikumīgs un ir jāziņo atbildīgām iestādēm. Tādā veidā IKT nozare varētu attīstīt ērtus produktus un pakalpojumus, kas nodrošinātu šo informāciju sabiedrībai ērtā formā.
Papildus vēlamies uzsvērt, ka šī pakalpojuma izmantotāji būtu ne tikai personas, kuras izmanto gaisa telpu, bet arī pilnībā visi iedzīvotāji Latvijā, jo tie varētu redzēt un sekot līdzi lidojumiem, līdzīgi kā tas ir flightradar24. Tādā veidā pilsoniskā atbildība un līdzdalība gaisa telpas uzraudzībā tālvadības gaisa kuģu jomā būtu lielāka un samazinātu uzraudzības slogu policijai. Tādā veidā dati tiktu aizsargāti iedzīvotāji, kuriem būtu redzams, vai lidojums ir saskaņots, reģistrēts, tātad – likumīgs, vai tas ir nelikumīgs un ir jāziņo atbildīgām iestādēm. Tādā veidā IKT nozare varētu attīstīt ērtus produktus un pakalpojumus, kas nodrošinātu šo informāciju sabiedrībai ērtā formā.
Piedāvātā redakcija
Paredzēt papildus izmaksas uzturēšanai un datu pieejamībai vismaz 500 000 eiro apmērā ik gadu.
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Iesakām papildināt punktu ar tiesībām Civilās aviācijas aģentūrai noteikt augstumu bez ierobežojumiem.
Piedāvātā redakcija
12. UAS ģeogrāfiskās zonas veido augstumā līdz 120 m no zemes vai ūdens virsmas, izņemot virs šo noteikumu 20., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32. un 33.punktā minētajiem objektiem vai to tuvumā vai 23.12. apakšpunktā minētās iestādes lēmuma pamata.
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Paredzēt arī ugunsgrēku gadījumā uzlikt aizlieguma zonas (piemērs Jūrmalas ugunsgrēks). Līdz ar to papildināt šādas tiesības - Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam.
Piedāvātā redakcija
39. Lēmumu par UAS ģeogrāfiskās zonas noteikšanu vai noraidīšanu pieņem Civilās aviācijas aģentūra 3 (trīs) darba dienu laikā, izņemot ārkārtas un neatliekamos gadījumos, kad tiek noteikti īslaicīgi ierobežojumi, kas saistīti ar:
...
39.3. ugunsgrēku gadījumā un to seku likvidēšanas procesa laikā noteiktos ierobežojumus - Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests.
...
39.3. ugunsgrēku gadījumā un to seku likvidēšanas procesa laikā noteiktos ierobežojumus - Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests.
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projektā nepastāv iespējas, ka lēmums šajā jomā var būt negatīvs. Uzskatam, ka šāda procedūra ir jāpapildina MK noteikumu projektā. Kā arī – ir nepieciešams noteikt lēmumu pieņemšanas termiņus.
Piedāvātā redakcija
39. Lēmumu par UAS ģeogrāfiskās zonas noteikšanu vai noraidīšanu pieņem Civilās aviācijas aģentūra 3 (trīs) darba dienu laikā, izņemot ārkārtas un neatliekamos gadījumos, kad tiek noteikti īslaicīgi ierobežojumi, kas saistīti ar:
...
39.3. ugunsgrēku gadījumā, kā arī satiksmes avāriju un citu seku likvidēšanas procesa laikā noteikto ierobežojumus - Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests.
...
39.3. ugunsgrēku gadījumā, kā arī satiksmes avāriju un citu seku likvidēšanas procesa laikā noteikto ierobežojumus - Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests.
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai sistēmas spētu veikt pārbaudi, nepieciešams definēt - "īslaicīgu ierobežojumu". Piedāvājam, ka tas ir - līdz 10 dienām (Atbilstoši – iesniegt īslaicīgās zonas vismaz 7 darba dienas pirms), taču ārkārtas gadījumos tos nepieciešams ir uzlikt uzreiz, tad noteikt, ka līdz iesniegšanas brīdim ilgtermiņā, var izveidot šādas ārkārtas zonas.
Piedāvātā redakcija
40. Ārkārtas un neatliekamos gadījumos īslaicīgu ierobežojumu noteikšanai līdz 10 dienām var neievērot šo noteikumu 38. punkta prasības.
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nepieciešams definēt termiņu, cik ilgā laikā šie lēmumi stājas spēkā vai tiek izdoti. Redakcija nepieļauj izsniegt negatīvu lēmumu.
Piedāvātā redakcija
41.2. citos gadījumos jebkuras izmaiņas UAS ģeogrāfiskajā zonā tiek rosinātas, ievērojot šo noteikumu 38. punktā noteiktos termiņus. Izmaiņas apstiprina vai noraida Civilās aviācijas aģentūra piecu darba dienu laikā.
15.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Priekšlikums
Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību ir būtiska. Tā samazina birokrātisko slogu, digitalizējot lēmumu pieņemšanas procesu, atvieglojot informācijas nosūtīšanu un saņemšanu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Priekšlikums
Ar šo noteikumu palīdzību, daudz procesu tiek digitalizēti, izmantojot portāla iespējas.
Piedāvātā redakcija
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija - Jā
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija - Jā
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija - Jā
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija - Jā
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija - Jā
17.
Anotācija (ex-ante)
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Priekšlikums
Nacionālā attīstības plāna Rīcības virziens “Tehnoloģiskā vide un pakalpojumi”. [295] Digitalizējot transformēta publiskā pārvalde, racionāli pārvaldīta organizatoriskā un tehnoloģiskā ekosistēma, kas ir iekšēji integrēta un ārēji atvērta kopīgas vērtības radīšanai, inovācijām un lietotājorientētai pieejai publisko pakalpojumu sniegšanā fiziskajā un digitālajā vidē.
Šie noteikumi atvieglo un palīdz šī Rīcības virziena izpildi.
Šie noteikumi atvieglo un palīdz šī Rīcības virziena izpildi.
Piedāvātā redakcija
-