Atzinums

Projekta ID
25-TA-1300
Atzinuma sniedzējs
"ZAB AmberLaw" SIA
Atzinums iesniegts
24.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
“ZAB AmberLaw” SIA (turpmāk – ZAB AmberLaw) ir iepazinusies ar rīkojuma
projektu “Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides
dienestam” (projekta ID 25-TA-1300) un sniedz turpmāk norādīto iebildumu.

ZAB AmberLaw un tajā praktizējušie advokāti ir specializējušies vides un
enerģētikas projektos un, sniedzot pakalpojumus klientiem, neskaitāmas reizes ir
nācies vērsties Enerģētikas un vides aģentūrā, gan iesniedzot apstrīdēšanas
iesniegumus administratīvā procesa ietvaros, gan sadarbojoties ietekmes uz vidi
novērtējuma procedūrā, gan konsultējoties ar iestādi par tās kompetencē
esošiem jautājumiem.

To, ka administratīvajā procesā jāsaglabā divu līmeņu ārpus tiesas administratīvo
aktu apstrīdēšana pierāda ZAB AmberLaw prakse tā klientu lietās, kad
Enerģētikas un vides aģentūra vairākkārt ir atcēlusi Valsts vides dienesta un
Dabas aizsardzības pārvaldes administratīvos aktu. Kā arī neskaitāmos
gadījumos ZAB AmberLaw klientiem ietekmes uz vidi novērtējuma procesā
Enerģētikas un vides aģentūra pārvērtē par labu privātpersonām Valsts vides
dienesta un Dabas aizsardzības pārvaldes nosacījumus paredzētajai darbībai.
ZAB AmberLaw var lielu pārliecību var apgalvot, ka Enerģētikas un vides
aģentūrai un tās darbiniekiem ir ilgstoša, kvalificēta, niansēta pieredze vides
jautājumu vērtēšanā. Ja šo kompetenci “iepludinās” Valsts vides dienestā, tad tā
visa tur izšķīdīs un pazudīs. ZAB AmberLaw salīdzinātu iestāžu kompetenci un
pieeju vides jautājumiem šādi - Valsts vides dienests un Dabas aizsardzības
pārvalde normatīvos aktu piemēro šauri gramatiski, turpretī Enerģētikas un vides
aģentūra normatīvos aktus piemēro pēc to mērķa un jēgas. Tas liecina par
Enerģētikas un vides aģentūras zināšanām un prasmi saskatīt laukumu kopumā,
nevis tikai to, kas tieši priekšā acīm.

Līdz ar to būtiski ir saglabāt Enerģētikas un vides aģentūru kā neatkarīgu un
funkcionāli augtāku iestādi vides jautājumos un saglabāt divus neatkarīgus
līmeņu ārpus tiesas strīdu izskatīšanā – ieguvums no tā ir gan vides aizsardzībai,
gan privātpersonām.

Izmaksu ietaupījums no valsts pārvaldes strukturālām izmaiņām būs tikai
šķietams, jo pēc Enerģētikas un vides aģentūras likvidēšanas, pieaugs strīdu
skaits tiesā – attiecīgi valsts budžeta izmaksas pieaugs tiesās, nodrošinot tiesu
darbu un tiesvedības procesu. Kā arī ar iestāžu vispārējās kompetences
samazināšanos un prettiesisku lēmumu pieaugumu, negatīvi tiks ietekmētas

privātpersonu tiesiskās intereses, uzņēmējdarbības vide, konkurence u.c.
materiāli grūti novērtējami apstākļi.

Ievērojot iepriekš minēto, ZAB AmberLaw uzskata, ka Enerģētikas un vides
aģentūras pievienošana Valsts vides dienestam ir būtisks solis atpakaļ vides un
privātpersonu interešu ievērošanā.
Piedāvātā redakcija
-