Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-189
Atzinuma sniedzējs
Bezdūmu nozares asociācija
Atzinums iesniegts
21.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Latvijā līdz 20 procentiem tabakas izstrādājumu tirgus (2021.gadā - 15,8 procenti,  saskaņā ar Nielsen veiktā pētījuma datiem) veido nelegālo cigarešu apjoms.  Ražotāji nevar uzņemties atbildību par Latvijā nelegāli ievesto un pārdoto produktu radīto atkritumu apsaimniekošanu.

Aicinām precizēt Noteikumus, attiecinot tos tikai uz tiem tabakas produktiem ar filtriem, kas tiek pārdoti legāli mazumtirdzniecībā. Informācija par mazumtirdzniecībā apgrozībā laisto tabakas produktu apjomu regulāri tiek iesniegta Valsts ieņēmumu dienestam un ir publiski pieejama Valsts ieņēmumu dienesta mājas lapā.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām Noteikumos atrunāt filtru svaru (0,2 grami[1]) un ražotāja pienākumu norādīt citu filtra svaru, ja tas būtiski atšķiras no šajā punktā noteiktā filtra svara.


[1] Avoti par cigarešu filtru svaru:
1) https://www.worldnoashtray.com/en/cigarette-butt-littering-information/
2)https://www.varam.gov.lv/sites/varam/files/content/petijums_par_plastmasu_saturosiem_izstradajumiem_siagatewaypartners_2020.pdf

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tabakas izstrādājumi (piem., cigaretes, cigarillas) ir izstrādājumi, kas sastāv no tabakas un no filtra. Tabaka nesatur vienreizlietojamu plastmasu, to satur tikai filtrs. Attiecīgi,  atkritumi, kas veidojas pēc tabakas izstrādājumu ar filtriem patērēšanas, ir plastmasu saturošie filtri. Apsaimniekošanas līgums starp ražotāju un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu būtu jāslēdz par plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumu (šajā gadījumā – izlietoto filtru) apsaimniekošanu.
 
Piedāvātā redakcija
Lūdzam precizēt Noteikumu 2.3. punktu un izteikt to sekojoši:
“ 2.3. tabakas izstrādājumu ar filtriem un  filtru, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem atkritumiem (turpmāk – tabakas izstrādājumu filtriem).
Attiecīgi aicinām arī veikt korekcijas citos Noteikumu punktos un precizēt Noteikumu pielikumos minēto apsaimniekošanas objektu, proti, aizstājot “tabakas izstrādājumi ar filtriem” ar “tabakas izstrādājumu filtri”.


 
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 10. panta pirmā daļa paredz ražotājiem tiesības izveidot un piemērot ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu, savukārt otrās daļas trešais punkts deleģē Ministru kabinetu noteikt prasības attiecībā uz ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu.

Lūdzam precizēt Noteikumos:
1) kārtību, kā ražotāji var izveidot paplašinātās atbildības sistēmu, piemēram, Noteikumu 10.punkta prasības sistēmas izveidē attiecinot arī uz ražotājiem un to veidotām komercsabiedrībām ar mērķi apsaimniekot plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumus (šajā gadījumā – tabakas izstrādājumu filtrus),
2) prasības sistēmas piemērošanai, piemēram, Noteikumu 8.punktu un 15.punktu attiecinot uz ražotāju, ja sistēmu piemēro ražotājs, vai
3) jēdzienu “komersants” Noteikumu izpratnē attiecināt uz ražotājiem un to veidotām komercsabiedrībām, ja sistēmu izveido un piemēro ražotājs, noslēdzot attiecīgu līgumu ar Valsts vides dienestu.


 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām papildināt Noteikumus ar atsauci uz Pētījumu par Tabakas produktu atkritumu radīto piesārņojumu, kas kalpotu par pamatu tabakas produktu atkritumu radītā piesārņojuma noteikšanai dabā un attiecīgi Maksājuma piesārņošanas mazināšanai aprēķinu veikšanai.
Nozare var piedāvāt metodoloģiju, kas tika izmantota līdzīgu pētījumu veikšanai un pētījuma uzdevumu izpildei Eiropas Savienības valstīs, un kas varētu tikt iekļauta Noteikumos kā pielikums.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām papildināt Noteikumu 25.punktu ar sekojošiem apakšpunktiem, precīzi definējot ražotājiem attiecināmos maksājumus un to maksimālo apmēru apsaimniekošanas sistēmas ietvaros:
1. maksājums par Tabakas produktu atkritumu, kas izmesti publiskās vietās izvietotos atkritumu konteineros, apsaimniekošanu (turpmāk– Apsaimniekošanas maksājums);
2. maksājums  Tabakas produktu atkritumu radītā piesārņojuma samazināšanai, tajā skaitā savākšanas infrastruktūras attīstībai un cita veida pasākumiem piesārņojuma mazināšanai publiskās vietās (turpmāk – Maksājums piesārņojuma samazināšanai);
3. maksājums  sabiedrības informēšanas pasākumiem ar mērķi veicināt Tabakas produktu atkritumu izmešanu tam paredzētās vietās (turpmāk – Sabiedrības informēšanas maksājums);
4. ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanta tiešās administratīvās izmaksas par Tabakas produktu atkritumu apsaimniekošanu ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā (turpmāk – Administratīvās izmaksas).

Ierosinām noteikt šādus kritērijus Apsaimniekošanas maksājuma aprēķināšanai:
(1) ražotāja apgrozībā laisto tabakas izstrādājumu filtru un filtru, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, apjomu (kilogramos) pārskata periodā;
(2) aktuālajām sadzīves atkritumu apsaimniekošanas (savākšana, pārvadāšana, apglabāšana) izmaksām pašvaldību teritorijā, lai segtu pašvaldību izmaksas, kas saistītas ar Tabakas produktu atkritumu apsaimniekošanu un attiecināmas tikai uz darbībām, kuras publiskās vietās veic pašvaldība, pašvaldības kapitālsabiedrība vai sadzīves atkritumu apsaimniekotājs, ar kuru pašvaldība atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu noslēgusi atkritumu apsaimniekošanas līgumu, maksājot līgumā noteikto atkritumu apsaimniekošanas maksu;
(3)  pētījuma datiem par Tabakas produktu atkritumu piesārņojumu, nosakot Tabakas produktu atkritumu apjomu, kas nonāk atkritumu apsaimniekošanas konteineros vai vidē publiskās vietās.

Iekļaušanai Noteikumos ierosinātie citi maksājumu apmēri:

(1) Maksājums piesārņojuma samazināšanai tiek noteikts divkāršā apmērā no aprēķinātās Apsaimniekošanas maksas. Balstoties uz veiktajām intervijām ar atkritumu apsaimniekošanas nozares un pašvaldību pārstāvjiem, ir faktiski neiespējami veikt aprēķinus noteiktu plastmasu saturošu atkritumu piegružojuma mazināšanai, tādēļ ir priekšlikums noteikt fiksētu summu kā pamatu ņemot veiktos aprēķinus Apsaimniekošanai maksai.

(2) Sabiedrības informēšanas maksājums tiek noteikts 3 (trīs) procentu apmērā no Apsaimniekošanas maksas un Maksājuma Piesārņojuma samazināšanai kopsummas, kas atbilst esošajai praksei un finansējumam, ko ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas komersanti paredz sabiedrības informēšanas iniciatīvām.
 
(3) Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanta Administratīvās izmaksas tiek noteiktas ne vairāk kā 10 (desmit) procentu apmērā no Apsaimniekošanas maksas un Maksājuma Piesārņojuma samazināšanai kopsummas.  Lai novērstu nesamērīgu administratīvo izmaksu piemērošanu ražotājiem.  nepieciešams normatīvā līmenī noteikt administratīvo izmaksu “griestus”.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Noteikumu 3.3.sadaļu t.sk. balstoties uz tiesiskās noteiktības principu, precizējot 33.punktu, kas esošajā redakcijā paver plašas interpretācijas un piemērošanas robežas.

Ministru kabineta noteikumi “Kritēriji un kārtība, kādā novērtē atkritumu dalītās savākšanas pakalpojuma pieejamību iedzīvotājiem” kā referenci pakalpojuma pieejamības novērtēšanai izmanto “iedzīvotāju skaitu” neatkarīgi no sezonalitātes faktoru vai teritorijas lieluma. Līdz ar “iedzīvotāju skaita” pieeja būtu optimāls risinājums arī ražotāju atbildības sistēmas komersantam slēdzot līgumus ar pašvaldībām un aprēķinot veicamo maksājumu apmēru
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebilstam pret Noteikumu 34.2. pašreizējo formulējumu. Nav pieļaujama situācija, ka ražotājiem tiek uzlikts pienākums veikt papildu nesamērīgus maksājumus pašvaldību atkritumu apsaimniekošanas izveidei un uzturēšanai, kā tas  šobrīd izriet no Noteikumu 34.2.punkta.

Aicinām Noteikumos strikti atrunāt principu, ka ražotāju paplašinātās atbildības sistēmas komersants veic maksājumus pašvaldībām tajā finansējuma apmērā, kas ir saņemts no ražotājiem par noteiktā laika periodā apgrozījumā laisto produktu atkritumiem un to radīto piesārņojumu publiskās vietās. Ražotāja maksājumu, kas tiek sadalīts starp pašvaldībām, veido (1) Apsaimniekošanas maksājums, un (2) Maksājums piesārņojuma samazināšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Noteikumu pielikumos  frāzi " plastmasu saturošu izstrādājumu  apsaimniekošana" ar " plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumu apsaimniekošana". 

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tabakas izstrādājumi (piem., cigaretes, cigarillas) ir izstrādājumi, kas sastāv no tabakas un no filtra. Tabaka nesatur vienreizlietojamu plastmasu, to satur tikai filtrs. Attiecīgi,  atkritumi, kas veidojas pēc tabakas izstrādājumu ar filtriem patērēšanas, ir plastmasu saturošie filtri. Apsaimniekošanas līgums starp ražotāju un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu būtu jāslēdz par plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumu (šajā gadījumā – izlietoto filtru) apsaimniekošanu.

Lūdzam precizēt  Noteikumu pielikumos minēto apsaimniekošanas objektu, proti, aizstājot “tabakas izstrādājumi ar filtriem” ar “tabakas izstrādājumu filtri”.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrojumu par pozīciju " Risks 10%".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tabakas izstrādājumi (piem. cigaretes, cigarillas) ir izstrādājumi, kas sastāv no tabakas un no filtra. Tabaka nesatur vienreizlietojamu plastmasu, to satur tikai filtrs. Attiecīgi,  atkritumi, kas veidojas pēc tabakas izstrādājumu ar filtriem patērēšanas, ir plastmasu saturošie filtri. Apsaimniekošanas līgums starp ražotāju un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu būtu jāslēdz par plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumu (šajā gadījumā – izlietoto filtru) apsaimniekošanu.

Lūdzam precizēt Noteikumu pielikumos minēto apsaimniekošanas objektu, proti, aizstājot “tabakas izstrādājumi ar filtriem” ar “tabakas izstrādājumu filtri”, kā arī precizēt frāzi " plastmasu saturošu izstrādājumu  apsaimniekošana" ar " plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumu apsaimniekošana". 
 
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrojumu par pozīciju " Risks 10%" .
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tabakas izstrādājumi (piem. cigaretes, cigarillas) ir izstrādājumi, kas sastāv no tabakas un no filtra. Tabaka nesatur vienreizlietojamu plastmasu, to satur tikai filtrs. Attiecīgi,  atkritumi, kas veidojas pēc tabakas izstrādājumu ar filtriem patērēšanas, ir plastmasu saturošie filtri. Apsaimniekošanas līgums starp ražotāju un ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersantu būtu jāslēdz par plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumu (šajā gadījumā – izlietoto filtru) apsaimniekošanu.

Lūdzam precizēt Noteikumu pielikumos minēto apsaimniekošanas objektu, proti, aizstājot “tabakas izstrādājumi ar filtriem” ar “tabakas izstrādājumu filtri”, kā arī precizēt frāzi " plastmasu saturošu izstrādājumu  apsaimniekošana" ar " plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumu apsaimniekošana". 
 
 
Piedāvātā redakcija
-