Atzinums

Projekta ID
21-TA-1797
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izglītojamie, kas kārto centralizēto eksāmenu ieslodzījuma vietā, nevarēs paši veikt atzīmi Valsts pārbaudījumu informācijas sistēma par iepazīšanos ar Ministru kabineta noteikumiem par centralizēto eksāmena saturu un norises kārtību, jo šādiem izglītojamajiem nav brīvas pieejas datoram ar interneta pieslēgumu, atrodoties ieslodzījuma vietā. 
Piedāvātā redakcija
Izglītības iestādes vadītāja norīkotā persona iepazīstina izglītojamos, kas atrodas ieslodzījumā vietā, ar šiem noteikumiem un informācijas sistēmā veic atzīmi par izglītojamo iepazīstināšanu ar šiem noteikumiem.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Praksē ir konstatēts, ka daudzos gadījumos nepilngadīgā ieslodzītā likumiskie pārstāvji neinteresējās par bērna gaitām izglītības programmas ietvaros vai arī likumiskajiem pārstāvjiem nav iespējas pieteikt bērnu vispārējās pamatizglītības eksāmenam objektīvu iemeslu dēļ (piemēram, vecāki atrodas ieslodzījuma vietā). Ja likumiskā pārstāvja funkcijas veic ārpus ģimenes sociālā aprūpes iestāde vai bāriņtiesa, attiecīgā iesnieguma noformēšana un iesniegšana arī var būt  apgrūtināta, jo iepriekš minēto iestāžu pamatfunkcijas nav saistītas ar izglītības procesa organizēšanu. Ievērojot minēto, ir jāparedz vēl kāda cita persona, kura varēs iesniegt iesniegumu par izglītojamā, kas atrodas ieslodzījuma vietā, pieteikšanu vispārējās pamatizglītības eksāmeniem. 
Piedāvātā redakcija
Piedāvājam 31.1.apakšpunktu izteikt šādā redakcijā:
"31.1.izglītības iestāde piesaka izglītojamos vispārējās pamatizglītības eksāmeniem, pamatojoties uz 9.klases izglītojamā, tā likumiskā pārstāvja vai par izglītojamā ieslodzītā resocializāciju atbildīgās amatpersonas iesniegumu, kurā norādīti eksāmeni, kurus izglītojamais kārtos".
Līdzīgs regulējums ir iestrādāts Ministru kabineta 2022.gada 11.janvāra noteikumu Nr.11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē" 2.punktā.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izglītojamais ieslodzītais nevarēs pats pieteikties vispārējās vidējās izglītības eksāmeniem Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā, atzīmējot, kurus eksāmenus un kādā mācību apguves līmenī kārtos, jo ieslodzītajiem nav brīvas piekļuves datoram ar interneta pieslēgumu. 
Piedāvātā redakcija
Nepieciešams noteikt, ka izglītojamo ieslodzīto var pieteikt vispārējās vidējās izglītības eksāmeniem izglītības iestādes vadītāja norīkotā persona, pamatojoties uz ieslodzījumā esošā izglītojamā iesnieguma, kas adresēts ieslodzījuma vietas priekšniekam.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izglītojamajam ieslodzītajam nav brīvas piekļuves datoram ar interneta pieslēgumu, atrodoties ieslodzījuma vietā, lai viņš pats varētu veikt izmaiņas Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā, ja vēlās mainīt iepriekš izvēlētos eksāmenus vai kārtot papildu eksāmenus.
Piedāvātā redakcija
Ievērojot minēto, nepieciešams noteikt, ka izglītības iestādes vadītāja norīkotā persona veic izmaiņas Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā, ja tas ir nepieciešams, un pamatojoties uz izglītojamā ieslodzītā ieslodzījuma vietas priekšniekam adresēto iesniegumu. 
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
No šī brīža redakcijas nav saprotams, kas ir domāts ar vārdiem "pilnvarotā persona". Vai tā ir izglītības iestādes vadītāja pilnvarotā persona vai arī izglītojamā likumiskie pārstāvji, vai arī kāda cita persona? 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izglītojamais ieslodzītais pats nevar Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā pievienot attiecīgā mācību priekšmeta eksāmena piekļuves materiālus, jo, atrodoties ieslodzījuma vietā, izglītojamajam nav iespējas brīvi piekļūt datoram ar interneta pieslēgumu.
Piedāvātā redakcija
Līdz ar to nepieciešams noteikt, ka, ja izglītojamais atrodas ieslodzījuma vietā, izglītības iestādes vadītāja norīkotā persona Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā pievieno attiecīgā mācību priekšmeta eksāmena piekļuves materiālus,  pamatojoties uz izglītojamā ieslodzīta iesniegumu ieslodzījuma vietas priekšniekam.
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ieslodzītajiem, tajā skaitā izglītojamajiem ieslodzītajiem, personu apliecinošus dokumentus izsniedz tikai atbrīvošanas dienā, līdz ar to eksāmena vadītājam nebūs iespējas pārbaudīt izglītojama ieslodzīto personu apliecinošos dokumentus. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav skaidrs, kādā veidā izglītojamais tiks informēts par eksāmena darba, tā daļas vai atsevišķu uzdevumu vērtējuma anulēšanu. Lūdzu ņemt vērā, ja ir paredzēts, ka izglītojamais iepazīsies Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmā ar informāciju par eksāmena darba, tā daļas vai atsevišķu uzdevumu vērtējumu anulēšanu, izglītojamajam ieslodzītājam nav brīvi pieejams dators ar interneta pieslēgumu, lai varētu iepazīties ar iepriekš minēto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izglītojamajam ieslodzītajam nav brīvas piekļuves datoram ar internetu, līdz ar to viņš pats nevarēs piekļūt Valsts pārbaudījumu informācijas sistēmai un iepazīties ar eksāmenu rezultātiem. 
Piedāvātā redakcija
Līdz ar to nepieciešams paredzēt izglītības iestādes vadītāja vai tā pilnvarotās personas tiesības iepazīties ar izglītojamā eksāmena rezultātiem, kā arī pienākumu informēt izglītojamos par eksāmena rezultātiem. 
10.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Projekts paredz plašas iespējas eksāmenu norisē izmantot informācijas sistēmu. No Projekta saprotams, ka informācijas sistēmā tiks glabāti dažādi personu dati. Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk - Datu regula) 5. panta 1. punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti. Datu regulas 5. panta c) apakšpunktā ir ietverts datu minimizēšanas princips, proti,  personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. Par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai ir atbildīgs pārzinis, un pārzinim katrā konkrētā gadījumā ir jāvērtē, vai pastāv tiesisks mērķis plānotajai personas datu apstrādei, vai šo mērķi var sasniegt ar iecerēto personas datu apstrādi un vai šo mērķi nav iespējams sasniegt, apstrādājot personas datus mazākā apjomā, citā veidā vai arī neapstrādājot tos vispār. Ņemot vērā to, ka projektā un tā anotācijā nav norādīts kādi personu dati tiks apstrādāti, lūdzam papildināt projekta anotāciju, norādot vai un kādi personu dati tiks apstrādāti, vienlaikus norādot personas datu apstrādes kategorijas mērķi, apjomu un nosacījumus, tāpat izvērtējot nepieciešamību.
Tāpat lūdzam projekta anotācijā norādīt personas datu glabāšanas termiņus un personas datu dzēšanas nosacījumus, kā arī kārtību, kādā personas dati no sistēmas tiek dzēsti.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Nav saprotams, kā nošķirams projekta 14.2. un 14.6. apakšpunkts, proti, ko Centrs norādīs eksāmena programmā attiecībā uz vērtēšanas saturu (14.2. apakšpunkts) un ko attiecībā uz vērtēšanas kārtību un kritērijiem (14.6. apakšpunkts). Lūdzam anotācijā skaidrot minētos apakšpunktus, lai būtu skaidrs to saturs un ar ko tie nošķirami.  
Piedāvātā redakcija
-