Atzinums

Projekta ID
22-TA-2145
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
26.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Attiecībā uz Informatīvajā ziņojumā esošās tabulas "Rīcības plāns" 7.9 punktu Birojs norāda, ka šī punkta minētās aktivitātes realizācijai 2024.gada 1.ceturksnī nepieciešams paredzēt līdzekļus budžetā un rezervēt resursus. Savukārt, tas būs iespējams tad, kad VARAM un VRAA sāks savu aktivitāšu realizāciju, jo tas ir secīgs process. Tā kā VARAM un VRAA nav sākuši savas aktivitātes, tad arī citas iestādes nevar paredzēt budžetu savām aktivitātēm, kā arī vēl jo vairāk nav iespējams tās realizēt līdz punktā norādītajām termiņam. Līdz ar to informējam, ka BIS šo aktivitāti nav iespējams iekļaut uz nākamo gadu. Attiecīgi Birojs aicina pārskatīt norādīto termiņu un salāgot to ar reāli izpildāmo, ņemot vērā minēto problemātiku.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzu ziņojuma 11.lapas pusē aiz teikuma "Savukārt repozitorijā nav pieejami dati par pieprasījumiem Eiropas darba mobilitātes portāla EURES un Platformas strīdu izšķiršanai tiešsaistē kontaktpunktā (turpmāk – SIT). " tekstu papildināt ar teikumu ""Statistikas datus par SIT kontaktpunktu repozitorijā nodrošina Eiropas Komisija."
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz Informatīvajā ziņojumā esošās tabulas "Rīcības plāns" 7.10. punktu norādām, ka punkta realizācija tiešā veidā ir atkarīga no 2.9./2.10. aktivitāšu veiksmīgas realizācijas.
Papildus vēršam uzmanību, ka ir jādomā arī par problemātiku, kad vienam un tam pašam klientam mainīsies eIDAS identitāte. Biroja ieskatā, vienlaikus ir jādomā par e-pakalpojumiem, ar kuriem būs iespējams nomainīt veco identitāti ar jauno, bet kā to risināt tehniski ir diskusijas jautājums.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz Informatīvajā ziņojumā esošās tabulas "Rīcības plāns" 4.1. punktu - vai punktā minētais pasākums, kurš nosaka uzdevumu iestādēm, ministrijām un pašvaldībām nodrošināt lietotāju atsauksmju apkopošanu tīmekļvietnēs saskaņā ar Regulas prasībām, attiecībā uz iestādēm ir izpildīts, ņemot vērā, ka atbilstoši ziņojuma 4.sadaļā "Par rīcības virziena “Lietotāju atsauksmju un lietošanas statistikas iesniegšana un apkopošana” izpildes gaitu" norādīto, ka 2021. gadā VARAM sadarbībā ar iestādēm strādāja pie atsauksmju rīka pievienošanas informācijas un pakalpojumu aprakstiem portālā Latvija.lv. Attiecīgi atsauksmju apkopošana notiek automātiski pašā portālā Latvija.lv vai portālā “Your Europe”. Ja tā ir, tad lūgums papildināt attiecīgo ziņojumu sadaļu ar norādi, ka šīs pasākums ir izpildīts no iestāžu puses.
Savukārt, ja "Rīcības plāns" 4.1. punktā minēto atsauksmju ieviešana attiecas uz pilnīgi visām darbībām un ar jau paveikto portālā Latvija.lv punktā minētais pasākums netiek uzskatīts par izpildītu no iestāžu puses, tad tas būtiski palielinās administratīvo slogu iestādēm. Attiecīgi būs nepieciešamība pēc papildu resursiem un finansējuma. Jāizvērtē, vai konkrēta pasākuma un arī visu pārējo rīcības plānā minēto pasākumu realizācijai plānots piesaistīt atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu (2022. gada 14. jūlijā ir apstiprinājis noteikumus Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” īstenošanas noteikumi”) un Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027. gadam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz Informatīvajā ziņojumā esošās tabulas "Rīcības plāns" 2.10. punkta realizāciju Birojs informē, ka būvniecības informācijas sistēmas (BIS) gadījumā pieslēdzot eIDAS,klientam būs iespēja izmantot visus e-pakalpojumus, kādi ir pieejami Latvijas iedzīvotājiem, bet citiem valsts IS eIDAS klients būs jauns, par kuru nebūs pieejami nekādi dati, līdz ar to katru konkrētu pieprasījumu/iesniegumu attiecīgajai iestādei būs jāvērtē atsevišķi (sertificēšanas iestādes, būvvaldes). Ņemot vērā to, ka automātiski BIS nevarēs sasaistīt personu ar citu reģistru datiem (VZD, VVDZ, UR, utt.), tad, lai pārliecinātos, ka iesniedzējam ir tiesības lietot konkrētu pakalpojumu, iestādēm būs nepieciešams pieprasīt papildu informāciju no eIDAS klienta, kas savukārt būs būtisks papildu administratīvais slogs gan klientiem gan iestādēm, kas pieņem lēmumu. Attiecīgi uz šo brīdi Regulas ieviešana šādā veidā palielinās administratīvo slogu pašvaldībām un citām iestādēm.

 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz Informatīvajā ziņojumā esošās tabulas "Rīcības plāns" 2.9. punktā minēto aktivitāti norādām, ka par visu pakalpojumu pieejamības pārrobežu lietotājiem var runāt tikai un vienīgi pēc šī punkta realizācijas. Kamēr nav atrisināts jautājums ar eIDAS klientu sasaisti ar vēsturiskajiem datiem Latvijas reģistros, vairāku e-pakalpojumu pieejamība pārrobežu lietotājiem būs ierobežota.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz Informatīvajā ziņojumā esošās tabulas "Rīcības plāns" 2.7. punktā norādīto aktivitāti vēršam uzmanību, ka papildus informācija no PMLP var risināt problemātiku ar jauniem klientiem, kurus UR un VVDZ reģistrē, izmantojot jaunu PMLP risinājumu, bet tas neatrisinās problemātiku ar vēsturiskajiem datiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz Informatīvajā ziņojumā esošās tabulas "Rīcības plāns" 2.6. punktā iekļauto aktivitāti nav saprotams vai komitejas tematiskās apakšgrupas izstrādātajos priekšlikumos par trešo valstu iedzīvotāju identifikācijas risinājuma izstrādi, būs apskatīts arī risinājums problemātikai ar vēsturiskajiem datiem. Kā arī tas nav secināms no paša ziņojuma teksta. Ievērojot minēto, aicinām vai nu precizēt aktivitāti, norādot, ka iedzīvotāju identifikācijas risinājuma izstrāde iekļauj/neiekļauj problemātiku ar vēsturiskajiem datiem, vai nu plašāk aprakstīt ziņojumā vai šo problemātiku plānots arī kaut kādā veidā digitalizēt, nevis atstāt tikai uz manuālo datu sasaistes procesu.

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz Informatīvajā ziņojumā esošās tabulas "Rīcības plāns" 2.2.1., 2.2.2. un 2.3.punktiem par pārrobežu pakalpojumu pieejamību realizāciju jāuzsver, ka zem tiem ir datu kopa, kas būtu nepieciešama konkrēta pakalpojuma izpildei. Problemātika šo punktu realizācijai Biroja kompetences ietvaros ir tāda, ka, ja Latvijas Republikas iedzīvotājiem datus var iegūt no citiem valsts reģistriem, tad ārvalstniekiem, kas ir ienākuši caur eIDAS un nav identificējami citos reģistros (piemēram, iepriekš ir reģistrējuši savu īpašumu Zemesgrāmatā ar citu identitāti), būs nepieciešams papildus pierādīt, ka ierosinātājs un īpašnieks ir viena un tā pati persona.
 
Piedāvātā redakcija
-