Projekta ID
24-TA-2231Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
24.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu par Veselības ministrijas aktivitātēm, kuras attiecināmas uz pasākumu Nr.4.3.1. “Uzlabot profesionālo kvalifikāciju atzīšanas procesu reemigrējušo diasporas locekļu ātrākai iesaistei darba tirgū”: "Reaģējot uz Covid-19 radīto situāciju, lai piesaistītu nepieciešamos veselības aprūpes cilvēkresursus, galvenokārt no diasporas, kā arī noteiktu nosacījumus reģistrācijas Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrā termiņa atjaunošanai, 2022.gada 23.martā stājās spēkā grozījumi “Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā” (turpmāk - Likums), nosakot valstu sarakstu, kurās veselības aprūpes pakalpojumu organizācija un sniegšana ir tik augstā kvalitātē, lai ārsti, māsas, vecmātes, ārstu palīgi, kuri profesionālo kvalifikāciju ieguvuši kādā no sarakstā iekļautajām valstīm, varētu piemērot atvieglotas prasības īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanai (atvieglotas prasības noteiktas Ministru kabineta 2021. gada 21. janvāra noteikumos Nr. 47 "Īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanas kārtība Latvijas Republikā reglamentētā profesijā”). Ārpus Latvijas pastāvīgi dzīvojošajiem Latvijas pilsoņiem, latviešiem un citām personām ne vienmēr būs latviešu valodas zināšanas profesionālās darbības veikšanai nepieciešamajā līmenī, līdz ar to grozījumi Likumā paredzēja, ka ārstniecības iestādes nodrošina saziņu attiecībā uz valodas pielietojumu profesionālās darbības veikšanai ar pacientu un citām ārstniecības personām situācijā, kad ārstniecības persona, ierodoties no ārvalstīm, nepārzina latviešu valodu pilnvērtīgai profesionālās darbības veikšanai. Līdzīgs princips ir ietverts arī 2022. gada 3.martā pieņemtajā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā, kad ārstniecības personām, kuras profesionālo darbību ir veikušas Ukrainā un kuras ir Ukrainas civiliedzīvotāji, tai skaitā diasporas pārstāvjiem no Ukrainas, ir vienkāršota procedūra darba uzsākšanai mediķa profesijā Latvijas ārstniecības iestādēs."
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Par pasākuma 4.3.3. 3) rezultatīvā rādītajā izpildi rakstīts: “2021 – 2023 Izstrādājot MK noteikumus Nr. 11 “Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē” izvērtētas iespējas (tai skaitā, atzīt diasporas bērnu ārvalsts ārstu izziņas par bērna veselības stāvokli) un iespējas pielietot papildu adreses.”
Lūdzam papildināt minēto ar informāciju, kas veicot, izvērtējumu, ticis secināts. Piemēram, šādā redakcijā: "Ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.11 “Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē” nav mainīti nosacījumi attiecībā uz iesniedzamo medicīnisko dokumentāciju. Bērna medicīniskajā kartē vai izziņā, kas tiek prasīta, stājoties skolā, iekļauta noteikta informācija, kuru ir būtiski zināt izglītības iestādei. Atzīt būtu iespējams tikai tādu dokumentu, kurā ir iekļauta pilnīga un saņēmējam saprotama informācija. Ņemot vērā, ka skolā var pieteikties diasporas bērni no dažādām valstīm ar dažādu veselības aprūpes kārtību, prasībām un valodu, būtu grūti nodrošināt vienotu kārtību dokumentu atzīšanai. Iespējams, būtu nepieciešams arī tulkojums, kas procesu sarežģītu. Tā kā arī Latvijā dzīvojošajiem bērniem ne vienmēr ir iespējams iesniegt skolā medicīnisko izziņu vienlaikus ar pārējiem dokumentiem, augstāk minētie noteikumi paredz, ka šo izziņu drīkst iesniegt līdz lēmuma pieņemšanai par izglītojamā uzņemšanu izglītības programmā. Līdz ar to arī diasporas bērniem ir dots ilgāks laiks nepieciešamās medicīniskās izziņas saņemšanai Latvijā. Jāņem vērā, ka pārceļoties uz dzīvi Latvijā, jādomā arī par veselības aprūpes saņemšanu, tādēļ vienai no pirmajām darbībām vajadzētu būt reģistrācijai pie ģimenes ārsta.”
Lūdzam papildināt minēto ar informāciju, kas veicot, izvērtējumu, ticis secināts. Piemēram, šādā redakcijā: "Ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.11 “Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē” nav mainīti nosacījumi attiecībā uz iesniedzamo medicīnisko dokumentāciju. Bērna medicīniskajā kartē vai izziņā, kas tiek prasīta, stājoties skolā, iekļauta noteikta informācija, kuru ir būtiski zināt izglītības iestādei. Atzīt būtu iespējams tikai tādu dokumentu, kurā ir iekļauta pilnīga un saņēmējam saprotama informācija. Ņemot vērā, ka skolā var pieteikties diasporas bērni no dažādām valstīm ar dažādu veselības aprūpes kārtību, prasībām un valodu, būtu grūti nodrošināt vienotu kārtību dokumentu atzīšanai. Iespējams, būtu nepieciešams arī tulkojums, kas procesu sarežģītu. Tā kā arī Latvijā dzīvojošajiem bērniem ne vienmēr ir iespējams iesniegt skolā medicīnisko izziņu vienlaikus ar pārējiem dokumentiem, augstāk minētie noteikumi paredz, ka šo izziņu drīkst iesniegt līdz lēmuma pieņemšanai par izglītojamā uzņemšanu izglītības programmā. Līdz ar to arī diasporas bērniem ir dots ilgāks laiks nepieciešamās medicīniskās izziņas saņemšanai Latvijā. Jāņem vērā, ka pārceļoties uz dzīvi Latvijā, jādomā arī par veselības aprūpes saņemšanu, tādēļ vienai no pirmajām darbībām vajadzētu būt reģistrācijai pie ģimenes ārsta.”
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Pasākuma Nr. 4.3.3. “Izstrādāt citus priekšlikumus papildu adreses piemērošanai reemigrācijas procesa atvieglošanai” rezultatīvā rādītāja: "3) Izvērtētas iespējas atzīt diasporas bērnu ārvalsts ārstu izziņas par bērna veselības stāvokli, kas paredzētas bērnu reģistrēšanai uzņemšanai vispārizglītojošās izglītības iestādē vai pirmsskolas iestādē Latvijā, t.sk. iespējas papildu adreses pielietošanai šajos procesos" izklāstu var pārprast, t.i., secinot, ka Veselības ministrija ir atbildīga par 5.rezultatīvā rādītāja izpildi (taču rezultatīvo rādītāju kopskaits attiecīgā pasākuma ietvaros ir trīs), līdz ar to lūdzam precizēt informāciju un norādīt par katra rezultatīvā rādītāja izpildi atbildīgo un līdzatbildīgo institūciju, t.i., norādot, ka Veselības ministrija ir par plāna pasākuma Nr. 4.3.3. 3.rezultatīvā rādītāja izpildi līdzatbildīgā institūcija ( 3) atbildīgā iestāde IZM; VM - līdzatbildīgā);
Piedāvātā redakcija
-