Projekta ID
25-TA-1236Atzinuma sniedzējs
Latvijas Tālmācības centrs
Atzinums iesniegts
07.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Atsaucoties uz Finanšu ministrijas pirmo sniegto atzinumu par Ministru kabineta noteikumu Nr. 376 grozījumu projektu (25-TA-1236), ka, “ņemot vērā, ka sagatavotajam Ministru kabineta noteikumu projektam norādītais atzinuma sniegšanas steidzamības pamatojums nav pietiekams, Finanšu ministrija atzinumu par Ministru kabineta noteikumu projektu sniegs vispārējā kārtībā, t.i., 10 darba dienu laikā (līdz š.g. 8.jūlijam) atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumu Nr.606 “Ministru kabineta kārtības rullis” 55.1.apakšpunktam”, biedrība “Latvijas Tālmācības centrs” sniedz arī savu atzinumu par noteikumu projektu, izsakot iebildumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Kategoriski iebilstam pret tik drastisku, strauju, salīdzinoši ar citām izglītības ieguves formām un vispārējās izglītības programmām vislielāko viena skolēna izmaksas samazinājumu tālmācības vispārējās izglītības programmās – no pašlaik spēkā esošajiem 152,77 euro uz 142,08 euro, papildus atvēlot atbalsta personāla darba samaksai tālmācības programmās tikai 3,41 euro uz vienu izglītojamo!
Saskaņā ar pašreizējo grozījumu projekta redakciju no 01.09.2025. tālmācības izglītības programmās prognozējamais finansiālais samazinājums uz vienu skolēnu sasniedz 9,52% (142,08 euro + 3,41 euro = 145,49 euro; 145,49 euro < 152,77 euro)! Turklāt – šī samazinātā finansējuma ietvaros grozījumu projekts paredz atbalsta personāla darba samaksai izlietot ne mazāk kā deviņus procentus!
Norādām, ka tālmācības programmās vispār nav arī papildu finansējuma darbam ar izglītojamiem, kuriem nepieciešami atbalsta pasākumi, jo nereti ir medicīniskās komisijas ieteikums par kādas speciālās izglītības programmas apguvi.
Kā zināms, saskaņā ar normatīvo regulējumu tālmācībā netiek īstenotas speciālās izglītības programmas, taču tas absolūti nenozīmē, ka tālmācībā nemācās skolēni ar speciālajām vajadzībām. Mācās! Un tādu ir ļoti daudz – aptuveni 30% no visiem izglītojamajiem, kuriem ir jāsniedz atbalsta pasākumi mācību procesā.
Atbalsta personāls tālmācības programmās ir ne mazāk nepieciešams kā klātienē, jo arī tālmācībā izglītojamajiem ir vajadzīgs sistemātisks pedagoģiskais, psiholoģiskais, sociālais atbalsts, cita starpā jānodrošina bēgļu, patvēruma meklētāju, trešo valstu valstspiederīgo, kuri arī iestājas tālmācībā, iekļaušana Latvijas izglītības sistēmā, kā arī jāsadarbojas ar valsts un pašvaldību institūcijām, jārisina dažādas krīzes situācijas, jāsniedz atzinumi par atbalsta pasākumu nepieciešamību, jāiesaistās izglītojamo individuālo izglītības programmas apguves plānu izstrādē, īstenošanā un izvērtēšanā, jāsniedz individuālās karjeras konsultācijas un jānodrošina cita veida atbalsts.
Papildus vēl jāuzsver, ka Saeimā un Saeimas komisijās notikušās diskusijas, izteiktie viedokļi un priekšlikumi attiecībā uz ierosinātajiem grozījumiem Izglītības likumā par tālmācību cita stapā varētu paredzēt arī lielāku lomu izglītojamo regulārai ikdienas darbībai, atbalstam izglītojamajiem (tai skaitā sociālā, psiholoģiskā un karjeras atbalsta, kā arī attiecīgā atbalsta personāla pieejamībai), paredzot tiešā kontakta īpatsvaru un kvalitātes nosacījumus. Kā to visu varēs īstenot būtiski samazinātā finansējuma apstākļos!?
Tā kā mērķdotācijas apmērs atbalsta personāla darba samaksai noteikumu projektā jau tiek aprēķināts pēc jaunā finansēšanas modeļa “Programma skolā”, uzturam savu iepriekš izteikto iebildumu, ka modelī paredzētais atbalsta personāla un administrācijas kopējais finansējums tālmācības programmās tikai 15% apmērā no kopējā skolotāju algu fonda pavisam noteikti ir nepietiekams. Diemžēl jaunajā finansēšanas modelī ietverts finansējuma samazinājums arī vēl citās tālmācības programmu īstenošanas pozīcijās (piemēram, netiek paredzēts papildu finansējums 2% apmērā no kopējā aprēķinātā algu fonda tālmācības programmām (atšķirībā no klātienes un neklātienes programmām), paredzēti atšķirīgi atbilstības kritēriji un nediferencēts klašu lielums, salīdzinot ar klātieni un neklātieni, nav paredzētas papildu stundas fakultatīvajām nodarbībām, audzināšanas kontaktstundām, kā arī vēl citi aspekti), kuras šajos noteikumu grozījumos vēl neparādās, bet kuras biedrība “Latvijas Tālmācības centrs” viennozīmīgi nevar atbalstīt, jo tas ļoti būtiski pasliktinās situāciju tālmācībā, kas nebūtu pieļaujams.
Saskaņā ar pašreizējo grozījumu projekta redakciju no 01.09.2025. tālmācības izglītības programmās prognozējamais finansiālais samazinājums uz vienu skolēnu sasniedz 9,52% (142,08 euro + 3,41 euro = 145,49 euro; 145,49 euro < 152,77 euro)! Turklāt – šī samazinātā finansējuma ietvaros grozījumu projekts paredz atbalsta personāla darba samaksai izlietot ne mazāk kā deviņus procentus!
Norādām, ka tālmācības programmās vispār nav arī papildu finansējuma darbam ar izglītojamiem, kuriem nepieciešami atbalsta pasākumi, jo nereti ir medicīniskās komisijas ieteikums par kādas speciālās izglītības programmas apguvi.
Kā zināms, saskaņā ar normatīvo regulējumu tālmācībā netiek īstenotas speciālās izglītības programmas, taču tas absolūti nenozīmē, ka tālmācībā nemācās skolēni ar speciālajām vajadzībām. Mācās! Un tādu ir ļoti daudz – aptuveni 30% no visiem izglītojamajiem, kuriem ir jāsniedz atbalsta pasākumi mācību procesā.
Atbalsta personāls tālmācības programmās ir ne mazāk nepieciešams kā klātienē, jo arī tālmācībā izglītojamajiem ir vajadzīgs sistemātisks pedagoģiskais, psiholoģiskais, sociālais atbalsts, cita starpā jānodrošina bēgļu, patvēruma meklētāju, trešo valstu valstspiederīgo, kuri arī iestājas tālmācībā, iekļaušana Latvijas izglītības sistēmā, kā arī jāsadarbojas ar valsts un pašvaldību institūcijām, jārisina dažādas krīzes situācijas, jāsniedz atzinumi par atbalsta pasākumu nepieciešamību, jāiesaistās izglītojamo individuālo izglītības programmas apguves plānu izstrādē, īstenošanā un izvērtēšanā, jāsniedz individuālās karjeras konsultācijas un jānodrošina cita veida atbalsts.
Papildus vēl jāuzsver, ka Saeimā un Saeimas komisijās notikušās diskusijas, izteiktie viedokļi un priekšlikumi attiecībā uz ierosinātajiem grozījumiem Izglītības likumā par tālmācību cita stapā varētu paredzēt arī lielāku lomu izglītojamo regulārai ikdienas darbībai, atbalstam izglītojamajiem (tai skaitā sociālā, psiholoģiskā un karjeras atbalsta, kā arī attiecīgā atbalsta personāla pieejamībai), paredzot tiešā kontakta īpatsvaru un kvalitātes nosacījumus. Kā to visu varēs īstenot būtiski samazinātā finansējuma apstākļos!?
Tā kā mērķdotācijas apmērs atbalsta personāla darba samaksai noteikumu projektā jau tiek aprēķināts pēc jaunā finansēšanas modeļa “Programma skolā”, uzturam savu iepriekš izteikto iebildumu, ka modelī paredzētais atbalsta personāla un administrācijas kopējais finansējums tālmācības programmās tikai 15% apmērā no kopējā skolotāju algu fonda pavisam noteikti ir nepietiekams. Diemžēl jaunajā finansēšanas modelī ietverts finansējuma samazinājums arī vēl citās tālmācības programmu īstenošanas pozīcijās (piemēram, netiek paredzēts papildu finansējums 2% apmērā no kopējā aprēķinātā algu fonda tālmācības programmām (atšķirībā no klātienes un neklātienes programmām), paredzēti atšķirīgi atbilstības kritēriji un nediferencēts klašu lielums, salīdzinot ar klātieni un neklātieni, nav paredzētas papildu stundas fakultatīvajām nodarbībām, audzināšanas kontaktstundām, kā arī vēl citi aspekti), kuras šajos noteikumu grozījumos vēl neparādās, bet kuras biedrība “Latvijas Tālmācības centrs” viennozīmīgi nevar atbalstīt, jo tas ļoti būtiski pasliktinās situāciju tālmācībā, kas nebūtu pieļaujams.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Nav skaidra argumentācija procentuālajam samazinājumam iestādes vadītāja un viņa vietnieku darba samaksai. Biedrības “Latvijas Tālmācības centrs” ieskatā ir nepieciešams saglabāt līdzšinējā regulējumā noteiktos ne vairāk kā 15%, jo izglītības iestādes vadības funkcijas, pienākumi un atbildība mūsdienu apstākļos nepārtraukti tikai palielinās.
Kā iepriekšējā iebildumā minēts, nevaram piekrist jaunajā finansēšanas modelī “Programma skolā” tālmācības programmās plānotajam atbalsta personāla un administrācijas kopējam finansējuma apjomam tikai 15% apmērā no skolotāju algu finansējuma.
Kā iepriekšējā iebildumā minēts, nevaram piekrist jaunajā finansēšanas modelī “Programma skolā” tālmācības programmās plānotajam atbalsta personāla un administrācijas kopējam finansējuma apjomam tikai 15% apmērā no skolotāju algu finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
