Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
Projekta ID
22-TA-3395
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
I. Vispārīgie jautājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nodaļā ir tikai viens punkts. Līdz ar to ir preceizējams nodaļas nosaukums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
4. Iesniegumam pievieno:
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai noteiktus dokumentus (informāciju)  izglītības iestādes pašas nevar iegūt no Valsts izglītības informācijas sistēmas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
5.4. izglītības iestādes iekšējo normatīvo aktu personu uzņemšanai un noteiktajiem iestājpārbaudījumiem, ja tādi ir noteikti.
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav saprotams, par kādu izglītības iestādes iekšējo normatīvo aktu personu uzņemšanai ir runa, ja attiecīgajām prasībām ir jābūt noteiktām šajos Ministru kabineta noteikumos. Lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
6. Izglītības iestāde pirms uzņemšanas profesionālās izglītības programmā nodrošina personai, kura pievienojusi šo noteikumu 4.5. apakšpunktā minēto dokumentu, konsultācijas par attiecīgās profesionālās kvalifikācijas ieguves nosacījumiem.
 
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav saprotams noteikumu projekta 6. punkta mērķis un būtība, ņemot vērā, ka minētais jau izriet no noteikumu projekta 5. punkta (piemēram, tai skaitā iepazīšanās ar profesionālās izglītības programmu). Līdz ar to ierosinām minēto punktu svītrot, vai pamatot šāda regulējuma nepieciešamību anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
8. Bāreņus un bez vecāku gādības palikušus bērnus līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai uzņem prioritārā kārtā, ja iestājpārbaudījumā persona uzrāda vienādu rezultātu ar citu personu.
 
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt detalizētāku pamatojumu šāda regulējuma nepieciešamībai, tai skaitā satversmības izvērtējumu, kas attiecas uz pamattiesību ierobežojumiem, kas rodas citai personai (ja tiek uzrādīti vienādi iestājpārbaudījuma rezultāti).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
13.2. izstrādā iestājpārbaudījumu saturu, vērtēšanas kritērijus un nosaka  iestājpārbaudījumu sākuma un beigu termiņu;
 
Iebildums
Atbilstoši pilnvarojumam Ministru kabineta noteikumos ir jābūt noteiktai kārtībai, kā tiek organizēti iestājpārbaudījumi. Līdz ar to lūdzam izvērtēt minētas normas atbilstību pilnvarojumam, proti, paredzot, ka izglītības iestādes pašas izstrādā iestājpārbaudījumu saturu, vērtēšanas kritērijus un nosaka iestājpārbaudījumu sākuma un beigu termiņu. Arī anotācija nesniedz detalizētu pamatojumu šādai normas nepieciešamībai. Anotācijā ir sniegta tikai informācija, ka iestājpārbaudījumu saturu personas iepriekšējo profesionālo zināšanu un prasmju pārbaudei izglītības iestāde nosaka iestādes iekšējos normatīvajos aktos.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
13.4. piecu darbdienu laikā pēc iestājpārbaudījumiem informē personas par iestājpārbaudījumu rezultātiem.
 
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav saprotams, vai ir paredzēts, ka attiecīgos rezultātus var apstrīdēt. Ja ir paredzēts, ka tiek piemērots administratīvais process (minēts anotācijā), tad vēršam uzmanību, ka administratīvo aktu nevar pamatot ar iekšējo normatīvo aktu (Administratīvā procesa likuma 67.panta sestā daļa). Lūdzam skatīt šo iebildumu kontekstā ar iebildumu pie noteikumu projekta 13.2. apakšpunkta. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā ietekmi un publisko pārvaldi (valsts un pašvaldību institūcijām) sniedz anotācijas 7. sadaļā. Līdz ar to lūdzam precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 6.3. apakšpunktu atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā anotācijā ir jāsniedz informācija, kā projekts ietekmēs katru no mērķgrupām – tieši vai netieši, kāds ir mērķgrupas lielums (ja to ir iespējams novērtēt), kā arī jebkādu citu skaidrojošu informāciju par mērķgrupu. Ņemot vērā minēto, lūdzam būtiski precizēt anotācijas 7. sadaļu, jo nav sniegta informācija kā projekts ietekmēs katru institūciju. 
Papildus lūdzam aizpildīt anotācijas 7.2., 7.3. un 7.4. apakšpunktu, sniedzot informāciju, vai attiecīgajām institūcijām administratīvais slogs palielināsies, samazināsies vai paliks nemainīgs (projekts paredz virkni veicamo darbību izglītības iestādēm). Vēršam uzmanību, ka publiskai pārvaldei slogu aprēķina sākot no 1 euro
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
3.3. personas deklarētās un faktiskās dzīvesvietas adresi vai papildu adresi Latvijā pirms remigrācijas;
Priekšlikums
Ierosinam apsvērt, vai nav nepieciešams papildināt: "vai ieslodzījuma vietas adresi kā personas papildu adresi".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
3.5. saziņai  ar izglītības iestādi -  nepilngadīgās personas likumiskā pārstāvja deklarētās un faktiskās dzīvesvietas adresi vai atbildīgās amatpersonas institūciju, kuru tā pārstāv, un nepilngadīgās personas likumiskā pārstāvja, pilngadīgas personas vai atbildīgās amatpersonas elektroniskā pasta adresi (ja ir) vai oficiālo elektronisko adresi.
Priekšlikums
Ierosinām šo punktu precizēt, konkretizējot, kas ir atbildīgās amatpersonas institūcija, nosakot piemēram, "ieslodzījuma vietu, kurā atbildīgā amatpersona pilda dienesta pienākumus". Jo nav saprotams, par kādu institūciju iet runa. Var saprast, ka IeVP.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
4.1. iepriekš iegūtās izglītības dokumenta vai profesionālās kvalifikācijas apliecinoša dokumenta kopiju, uzrādot izglītības iestādes vadītājam oriģinālu, ja profesionālās izglītības programma paredz  prasības iepriekš iegūtai izglītībai;
 
Priekšlikums
Mēdz būt gadījumi, kad ieslodzījumā esošajai personai nav pieejams dokuments, kas apliecina iepriekš iegūto izglītību (pazaudēts, atrodas pie radiniekiem). Līdz ar to nebūs iespējams izpildīt 4.1.apakšpunktā noteiktās prasības attiecībā par iepriekš iegūtās izglītības dokumenta vai profesionālās kvalifikācijas apliecinoša dokumenta kopijas izgatavošanu un minētā dokumenta oriģināla uzrādīšanu izglītības iestādei. Ierosinājums: noteikt, ka potenciālā izglītojamā, kuru reģistrē uzņemšanai profesionālās izglītības programmā, izglītības līmeņa atbilstību programmas uzņemšanas kritērijiem Valsts izglītības informācijas sistēmā pārbauda atbilstošās profesionālās izglītības iestādes pārstāvis.   
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
12. Izglītības iestāde var rīkot iestājpārbaudījumus, organizējot personas  iepriekš iegūtā izglītības dokumentā ietverto vērtējumu konkursu vai iepriekšējo zināšanu, prasmju un spēju pārbaudi izvēlētās profesionālās izglītības programmas apguvē. Izglītības iestāde var vienlaicīgi izmantot abus iestājpārbaudījumu veidus.

 
Priekšlikums
Ierosinājums: Noteikt, ka komplektējot mācību grupas ieslodzījuma vietās, izglītības iestāde ir tiesīga izstrādāt iestājpārbaudījumu saturu un  vērtēšanas kritērijus, kas veicinās profesionālās izglītības iegūšanu un ieslodzījumā esošo personu resocializāciju.  Respektīvi, izglītības iestādei, kas sadarbībā ar Ieslodzījuma vietu pārvaldi organizē profesionālās izglītības programmu īstenošanu ieslodzījuma vietās, būtu vēlams paredzēt iespēju rīkot iestājpārbaudījumus, kuru saturs un vērtēšanas kritēriji atšķiras no iestājpārbaudījumiem, kas paredzēti personām, kuri nav ieslodzījumā. Pamatojums: ieslodzīto izglītības līmenis, mācīšanas spējas un pieredze var būt mazāka nekā personām, kuras piedalījās izglītības procesā ārpus ieslodzījuma vietas. Vienāds iestājpārbaudījumu saturs un vērtēšanas kritēriji var radīt šķēršļus profesionālās izglītības iegūšanai ieslodzījumā esošajām personām. 
 
Piedāvātā redakcija
-