Projekta ID
22-TA-2685Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam anotācijā norādīt informāciju par jaunā finansējuma sadalījumu pa intervences kodiem (62 un 64).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju, skaidri norādot, kurai pasākuma atbalstāmajai darbībai papildus finansējums tiks novirzīts, t.sk. vai papildus finansējums sniegs ieguldījumu kādu rādītāju sasniegšanā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kur tiks novirzīti turpmākie pasākuma atlikumi, ja tādi radīsies.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka joprojām ir spēkā Ministru kabineta (MK) 2020. gada 22. septembra sēdes lēmums (prot. Nr. 55 30. § 2.1. punkts), kurš paredz projektos atbrīvoto ES fondu finansējumu novirzīt virssaistību negatīvas ietekmes uz valsts budžetu mazināšanai, t.sk. ietaupījumu nepārdalot citiem projektiem vai jaunām projekta darbībām. Finanšu ministrijas aktuālās prognozes liecina, ka Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētajās prioritātēs kopā būtu jāturpina valsts budžeta virssaistību kompensēšana ar projektos atbrīvoto finansējumu, lai panāktu virssaistību negatīvas ietekmes uz valsts budžetu mazināšanu. Attiecīgi Finanšu ministrija neatbalsta finansējuma pārdali no 1.2.2.3. pasākuma “Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti” uz 1.2.1.2. pasākumu "Atbalsts tehnoloģiju pārneses sistēmas pilnveidošanai" 768 847 euro apmērām.
Vienlaikus Finanšu ministrija neiebilst pret jautājuma izskatīšanu MK sēdē.
Tai pat laikā informējam, ka atbilstoši MK 2021. gada 8. jūnija lēmumam (prot. Nr. 46 32.§ 6. punkts) atbrīvotā finansējuma atkārtotas izmantošanas aizliegums nav attiecināms uz REACT-EU līdzfinansētajiem specifiskajiem atbalsta mērķiem/pasākumiem. Ņemot vērā minēto, ja pārdale tiktu veikta starp 13.1.6. specifisko atbalsta mērķi "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" un 1.2.1.2. pasākumam analoģisku REACT-EU līdzfinansētu specifisko atbalsta mērķi/pasākumu, tad MK 2020. gada 22. septembra sēdes lēmums (prot. Nr. 55 30. §) par atbrīvotā finansējuma atkārtotas izmantošanas aizliegumu uz šādu pārdali nebūtu attiecināms.
Vienlaikus Finanšu ministrija neiebilst pret jautājuma izskatīšanu MK sēdē.
Tai pat laikā informējam, ka atbilstoši MK 2021. gada 8. jūnija lēmumam (prot. Nr. 46 32.§ 6. punkts) atbrīvotā finansējuma atkārtotas izmantošanas aizliegums nav attiecināms uz REACT-EU līdzfinansētajiem specifiskajiem atbalsta mērķiem/pasākumiem. Ņemot vērā minēto, ja pārdale tiktu veikta starp 13.1.6. specifisko atbalsta mērķi "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" un 1.2.1.2. pasākumam analoģisku REACT-EU līdzfinansētu specifisko atbalsta mērķi/pasākumu, tad MK 2020. gada 22. septembra sēdes lēmums (prot. Nr. 55 30. §) par atbrīvotā finansējuma atkārtotas izmantošanas aizliegumu uz šādu pārdali nebūtu attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Atbilstoši anotācijas 3.sadaļas 2. un 3. punktam kopējais finansējuma palielinājums pasākuma īstenošanai 2022.gadā ir 884 174 euro un valsts budžeta finansējuma daļas palielinājums ir 115 327 euro, savukārt atbilstoši noteikumu projektam kopējais attiecināmais finansējums pieaug par 857 174 euro un valsts budžeta finansējuma daļa pieaug par 88 327 euro, attiecīgi lūdzam novērst minēto neatbilstību.
Turklāt lūdzam 2.ailē “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” un 4.ailē “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru”, 2. un 2.1.punktā norādīt 2022. un 2023.gadā paredzētos kopējos izdevumus pasākuma īstenošanai, vienlaikus attiecīgajās ailēs precizējot 3. un 3.1.puktā šobrīd norādīto finansiālo ietekmi.
Turklāt lūdzam 2.ailē “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” un 4.ailē “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru”, 2. un 2.1.punktā norādīt 2022. un 2023.gadā paredzētos kopējos izdevumus pasākuma īstenošanai, vienlaikus attiecīgajās ailēs precizējot 3. un 3.1.puktā šobrīd norādīto finansiālo ietekmi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma 3. punktu, izsakot to šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
3. Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai sadarbībā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru nodrošināt, ka finansējuma saņēmējs uzņemas papildu līgumsaistības projektā Nr. 1.2.1.2/16/I/001 “Tehnoloģiju pārneses programma", palielinot kopējo finansējumu par 884 174 euro (Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk- ERAF) finansējums - 768 847 euro un valsts budžeta finansējums - 115 327 euro) un sasniedzamos projekta rādītājus uz 2023. gada 31. decembri tikai pēc tam, kad ir stājušies spēkā:
3.1. grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 365 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.3. pasākuma "Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti" un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" īstenošanas noteikumi", pārdalot ERAF finansējumu 768 847 euro apmērā 1.2.1.2. pasākumam;
3.2. grozījumi Centrālās finanšu un līgumu aģentūras un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras vienošanās par projekta Nr. 1.2.2.3/16/I/003 “Apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” īstenošanu, kas paredz ERAF finansējuma samazinājumu par 768 847 euro.
3.1. grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 365 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt inovāciju ieviešanu komersantos" 1.2.2.3. pasākuma "Atbalsts IKT un netehnoloģiskām apmācībām, kā arī apmācībām, lai sekmētu investoru piesaisti" un 13.1.6. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi ekonomikas nozarē – nodarbināto apmācības (ERAF)" īstenošanas noteikumi", pārdalot ERAF finansējumu 768 847 euro apmērā 1.2.1.2. pasākumam;
3.2. grozījumi Centrālās finanšu un līgumu aģentūras un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras vienošanās par projekta Nr. 1.2.2.3/16/I/003 “Apmācību īstenošana ārvalstu investoru piesaistei” īstenošanu, kas paredz ERAF finansējuma samazinājumu par 768 847 euro.
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka MKN projektā piedāvātās izmaiņas pasākuma finansējumā var atbalstīt tikai brīdī, kad atbilstošais finansējuma apmērs ir atbrīvots 1.2.2.3.pasākumā/13.1.6. SAM, t.sk. ir veikti visi nepieciešamie līgumu grozījumi.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā to, ka MKN privātais finansējums jeb investīcijas 1 764 706 EUR apmērā nav noteiktas kā 1.2.1.2.pasākuma finansējuma avots, lūdzam precizēt MKN projekta 1.punktu, lai skaidri noteiktu, ka tiek ievērota ERAF intensitāte.
Piedāvātā redakcija
6. Pasākumam plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir 36 164 233 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums, kas nepārsniedz 85 % no kopējā pasākumam plānotā attiecināmā finansējuma – 30 779 847 euro un valsts budžeta finansējums – 5 384 386 euro. Pasākuma īstenošanai kopējo attiecināmo finansējumu plāno, paredzot iznākuma rādītāju plānojumu atbilstoši šo noteikumu 8. punktā minētajam apjomam.
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt summas, lai intensitāte saglabātos 85/15. Jo ERAF pārsniedz 85%, kas ir pretrunā MK noteikumu 20. punktā noteiktajam
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt MKN projektu ar izmaiņām MKN 8.punktā, precizējot rādītāju sasniegšanas termiņu līdz 2023. gada 31. decembrim.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka šo noteikumu ietvaros ir gan finansējuma piešķiršana finansējuma saņēmējam, gan finansējuma saņēmējs tālāk atbalstu piešķir gala labuma guvējam, lūdzam šo punktu papildināt tā, lai viennozīmīgi skaidrs, ka šis punkts attiecas uz finansējuma saņēmējam piešķiramo atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Šo noteikumu 50. punkts nosaka, ka finansējuma saņēmējs atbalsta pieteikumu vērtē saskaņā ar finansējuma saņēmēja izstrādātiem atbalsta pieteikumu vērtēšanas kritērijiem, vērtēšanas kārtību (metodiku), kura satur informāciju, kā piešķir un uzskaita komercdarbības atbalstu komersantiem saskaņā ar šo noteikumu 19. punktā minēto stratēģiju. Lūdzam šo noteikumu 28.punktu pēc analoģijas papildināt ar informāciju, ka šajā punktā minētais vērtēšanas komisijas nolikums, pieteikumu vērtēšanas kritēriji un vērtēšanas metodika satur informāciju, kā finansējuma saņēmējs izvērtē atbalstu darbībām tehnoloģiju pārneses un ar saimniecisko darbību nesaistītu pētniecības pieteikumu ietvaros, lai nodrošinātu, ka atbalsts netiek sniegts kā komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai nodrošinātu normas viennozīmīgu interpretāciju, lūdzam šajā normā vārdus "labuma guvējam" aizstāt ar vārdiem "šo noteikumu 29. punktā minētajam atbalsta saņēmējam", kā arī lūdzam skaidri definēt, kas tiek saprasts ar atbalsta sniedzēju. Proti, vai tas ir finansējuma saņēmējs, kas piešķir atbalstu pētniecības organizācijai, vai tā ir sadarbības iestāde, kas piešķir atbalstu finansējuma saņēmējam. Gadījumā, ja šī norma nosaka kārtību, kā šo noteikumu 29. punktā minētais atbalsta saņēmējs atmaksā nelikumīgu komercdarbības atbalstu finansējuma saņēmējam, tad lūdzam šo normu papildināt arī ar kārtību, kā finansējuma saņēmējs atmaksā atgūto nelikumīgu komercdarbības atbalstu sadarbības iestādei.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Skaidrojam, ka, lai atbalsta saņēmējs - publiska persona, slēdzot iepirkuma līgumus vai veicot iepirkumu, izslēgtu komercdarbības atbalstu konkrētam piegādātājam, jārīkojas kā tirgus ekonomikas dalībniekiem, proti, darījumam ir jāatbilst tirgus nosacījumiem.
Līdz ar to, lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Procedūrai ir jābūt konkurenci nodrošinošai, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un nosacījumiem atbilstīgie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji, kā arī procedūrai ir jābūt pārredzamai, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti. Iepirkuma procedūrai jābūt pietiekami plaši publiskotai, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji. Nepieciešamie priekšnosacījumi ir nediskriminējoša attieksme pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos un objektīvu atlases un līgumslēgšanas kritēriju noteikšana pirms procedūras. Lai garantētu vienlīdzīgu attieksmi, līgumslēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus. Skaidrojam, ka preču/pakalpojumu iegāde no komersantiem, neievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts tiem un tad tas var tikt piešķirts, tikai ievērojot attiecīgo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Lai nodrošinātu, ka preču piegādātāju/pakalpojumu sniedzēja līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt šo punktu ar nosacījumu, ka īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs izvēlas preču piegādātāju/pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Līdz ar to, lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Procedūrai ir jābūt konkurenci nodrošinošai, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un nosacījumiem atbilstīgie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji, kā arī procedūrai ir jābūt pārredzamai, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti. Iepirkuma procedūrai jābūt pietiekami plaši publiskotai, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji. Nepieciešamie priekšnosacījumi ir nediskriminējoša attieksme pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos un objektīvu atlases un līgumslēgšanas kritēriju noteikšana pirms procedūras. Lai garantētu vienlīdzīgu attieksmi, līgumslēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus. Skaidrojam, ka preču/pakalpojumu iegāde no komersantiem, neievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts tiem un tad tas var tikt piešķirts, tikai ievērojot attiecīgo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Lai nodrošinātu, ka preču piegādātāju/pakalpojumu sniedzēja līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt šo punktu ar nosacījumu, ka īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs izvēlas preču piegādātāju/pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Šo noteikumu III sadaļā ir uzskaitītas visas darbības, t.sk. arī tās, kuras finansējuma saņēmējs īsteno sniedzot komercdarbības atbalstu ar šo noteikumu VIII un IX nodaļā noteikto. Attiecīgi lūdzam precizēt šo punktu, lai nodrošinātu korektu šīs normas interpretāciju.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt šo normu attiecībā uz finansējuma saņēmēju, jo finansējuma saņēmējam ir jānodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no pēdējā atbalsta piešķiršanas dienas shēmas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skatīt iebildumu pie šo noteikumu 39.2 punktu un pēc analoģijas lūdzama precizēt šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka daļa šajā punktā minētās atbalstāmās darbības var tikt finansētas gan ar de minimis atbalstu, gan saskaņā ar regulu Nr. 651/2014, lūdzam šo punktu precizēt tā, lai skaidrs, kāda ir šo komercdarbības atbalsta regulējumu piemērošanas izvēles kārtība, t.i. pie kādiem nosacījumiem kuru regulējumu piemēro.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Normas nepārprotamai interpretācijai lūdzam šajā punktā vārdus "ir atbalstāmas" aizstāt ar vārdiem "var uzsākt". Vienlaikus vēršam uzmanību, ka regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktā minētā definīcija kā darbu sākumu cita starpā nosaka arī pirmo juridiski saistošo apņemšanos pasūtīt aprīkojumu, vai citas saistības, kas padara ieguldījumu neatgriezenisku. Normas viennozīmīgai uztverei, attiecīgi lūdzam papildināt šo punktu ar nosacījumu, ka stimulējošās ietekmes nosacījuma pārkāpums ir arī pirmā juridiski saistošā apņemšanās, kas noslēgta pirms projekta iesniedzējs ir iesniedzis finansējuma saņēmējam iesniegumu par projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ja finansējuma saņēmējs konstatē, ka netika ievērotas šo noteikumu 98. punktā minētās prasības par stimulējošo ietekmi, projekta īstenošanai piešķirtais publiskais finansējums uzskatāms par nelikumīgu komercdarbības atbalstu un jāpiemēro tā atgūšanas normas. Līdz ar to lūdzam šo normu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
99. Ja pēc komercdarbības atbalsta piešķiršanas finansējuma saņēmējs konstatē, ka netika ievērotas šo noteikumu 98. punktā minētās prasības par stimulējošo ietekmi, projekta īstenošanai piešķirtais publiskais finansējums uzskatāms par nelikumīgu komercdarbības atbalstu.
21.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skatīt iebildumu pie šo noteikumu 39.2 punktu un pēc analoģijas lūdzama precizēt šo punktu.
Piedāvātā redakcija
-