Atzinums

Projekta ID
23-TA-994
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
29.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām iekļaut noteikumos normu, ka tiek atbalstīts arī sociāli atbildīgs publiskais iepirkums. Skaidrojam, ka sociāli atbildīgs publiskais iepirkums ļauj līgumslēdzējām iestādēm ņemt vērā dažādus sociālos apsvērumus, piemēram, sociālo integrāciju, darba standartus, dzimumu līdztiesību un ētisku tirdzniecību, iekļaut īpašas prasības (piemēram, sociālās vai vidiskās) kā piešķiršanas kritērijus, ja izmanto labāko cenas un kvalitātes attiecību. Sociāli atbildīgi un ētikas kritērijiem atbilstoši iepirkumi palīdz valstij izpildīt tās starptautiski uzņemtās saistības, kā arī stimulē uzņēmējus pielikt pūles, lai panāktu, ka pakalpojumu sniegšana un strādājošo darbinieku pārvaldība notiek atbildīgāk un ilgtspējīgāk. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums, kas stāsies spēkā no 2025.gada 28.jūnija, paredz, ka no minētā datuma Eiropas Savienības iekšējā tirgū, t.sk. Latvijā, noteiktās jomās varēs izplatīt un sniegt tikai piekļūstamas preces un pakalpojumus (t.i., lietojami vairāk kā ar vienu sensoro kanālu). Tādējādi cilvēki ar redzes, dzirdes, kustību vai garīga rakstura traucējumiem, vecāka gadagājuma cilvēki, cilvēki ar uztveres īpatnībām, lasīšanas grūtībām, autiskā spektra traucējumiem, kā arī cilvēki ar viegliem vai pārejošiem funkcionēšanas ierobežojumiem (piemēram, nedaudz pasliktināta redze vai dzirde, vājums rokās, grūtības saredzēt vai sadzirdēt spožā saulē vai trokšņaina fona apstākļos u.c.) varēs ērtāk lietot likuma tvērumā iekļautās preces un pakalpojumus. 

Ņemot vērā, ka līdz šim kā būtiskākā problēma digitālo pakalpojumu kontekstā tiek uzsvērta, ka Latvijā nav bijusi uz pakalpojumu sniegšanu un pakalpojumu saņēmējiem orientēta kultūras prakse, kas pēc būtības nozīmē, ka pakalpojums vai produkts tiek veidots, neņemot vērā lietotāja orientētu pieeju pakalpojumiem un produktiem, kas ikdienā visbiežāk saskaras ar to izmantošanu, ir svarīgi izcelt pakalpojumu dizaina ekspertu kompetences (t.sk. UX (lietotāja pieredzes)/UI (lietotāja saskarnes) dizaineri). Proti, UI/UX eksperti ir galvenie dalībnieki, kas ir atbildīgi par to, lai tīmekļa lapas un digitālie pakalpojumi atbilstu normatīvajiem regulējumiem un lai to dizainā tiktu iekļauta digitālā piekļūstamība visiem.

Attiecīgi lūdzam iekļaut anotācijā informāciju, ka pasākuma īstenošanā tiks piesaistīti augsti kvalificēti UI/UX eksperti, tostarp ar zināšanām par 2019.gada 17.aprīlī pieņemtās Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2019/882 par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām un Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma un Ministru kabineta noteikumu “Preču un pakalpojumu piekļūstamības prasības” (Tiesību akta lieta ID 23-TA-785 - projekts pašreiz ir starpministriju saskaņošanas posmā) tvērumu un jomām.   




 
Piedāvātā redakcija
-