Atzinums

Projekta ID
24-TA-1184
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
30.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Iesniegumu likuma 4. panta pirmā daļa paredz iestādes pienākumu informēt iesniedzēju par kompetento iestādi un, ja iespējams, norāda kompetento iestādi. Attiecībā uz plānoto grozījumu, kas paredz, ka turpmāk iestādei, ja iesniegums vai tā daļa nav tās kompetencē, visos gadījumos ir jāidentificē kompetentā iestāde, kurai iesniegumu vai tā daļu pārsūtīt izskatīšanai, uzskatām, ka tādējādi palielināsies administratīvais slogs iestādei un netiks panākts vēlamais birokrātijas samazinājums, jo pirmšķietami var secināt, ka privātpersona iesniegumu par jebkuru jautājumu turpmāk varēs iesniegt jebkurā iestādē. Savukārt iestādes, kas saņems šo iesniegumu, pienākumos ietilps meklēt kompetento iestādi, kurai piekrīt šī iesnieguma izskatīšana. Piemēram, iestādei, kas darbojas transporta sektorā precīzi būs jāidentificē kompetentā iestāde citu nozaru ministriju (piemēram, veselības vai aizsardzības nozarē) kompetencē esošajos jautājumos.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Saskaņā ar Iesniegumu likuma (turpmāk – Likums) 2. panta pirmo daļu likums nosaka kārtību, kādā privātpersona iesniedz un iestāde vai privātpersona, kas īsteno valsts pārvaldes uzdevumus, izskata dokumentu, kurā ietverts iestādes kompetencē esošs lūgums, sūdzība, priekšlikums vai jautājums, un atbild uz to, kā arī nosaka kārtību, kādā iestāde pieņem apmeklētājus.
Katras iestādes kompetencē ir nodoti konkrēti valsts pārvaldes uzdevumi un katrai iestādei atbilstoši Likumam ir pienākums sniegt atbildi uz privātpersonu iesniegumiem jautājumos, kas ir saistīti ar konkrēto iestādes īstenoto valsts pārvaldes uzdevumu. Ņemot vērā valsts pārvaldes uzdevumu dažādību, arī katram privātpersonas iesniegumam ir individuāls raksturs, uz kuru, sniedzot atbildi, jāņem vērā gan iesniegumā sniegtā informācija, tam pievienotie materiāli, iestādes veiktā valsts pārvaldes uzdevuma raksturs un ne tikai. Proti, iestādes saņem gan tādus iesniegumus, kuru atbildes sniegšanai nav nepieciešams būtisks laiks, gan tādus iesniegumus, kuru atbildes sniegšanai nepieciešams padziļināti izvērtēt iesniegumā minēto informāciju, novērtēt iesniegumam pievienotos materiālus, iegūt vai pārbaudīt papildus informāciju iestādes iekšienē vai sadarbojoties ar citām iestādēm.
Izvērtējot VSIA “Latvijas Valsts ceļi” (turpmāk – LVC) saņemtos iesniegumus, uz kuriem attiecināms Likumā noteiktais, secināms, ka pietiekami būtiska daļa no tiem ir tādi, kuru atbildes sniegšanai nepieciešams padziļināti iepazīties ar iesnieguma saturu, tam pievienotajiem materiāliem, kā arī pārbaudīt vai iegūt papildus informāciju, kā rezultātā atbildes sniegšana pēc Tieslietu ministrijas piedāvātajiem grozījumiem Likumā 10 darba dienu nebūtu iespējama vai arī tiktu būtiski ietekmēta sniegtās atbildes kvalitāte.
Ņemot vērā iepriekš minēto, LVC ieskatā grozījumi Likumā, ar kuriem faktiski uz pusi (no viena mēneša uz 10 darba dienām) tiek samazināts atbildes sniegšanas termiņš uz visiem iesniegumiem, kurus iestāde saņem, atstās būtisku ietekmi uz iestādes iespējām sagatavot kvalitatīvas un objektīvas atbildes, kā arī prasīs papildus iestādes resursus. Savukārt, ja daudzos gadījumos iestādei būs nepieciešams pagarināt iesnieguma izskatīšanas termiņu, gatavojot starpatbildes, attiecīgi palielināsies administratīvais slogs un birokrātija nemazināsies. Vienlaikus uzskatām, ka ar Tieslietu ministrijas piedāvātajiem grozījumiem Likumā sasniedzamo mērķi mazināt birokrātiju un uzlabot valsts pārvaldes efektivitāti iespējams sasniegt, individuāli katrā iestādē izvērtējot tipiski saņemto iesniegumu sarežģītību, to daudzumu, iestādes kapacitāti un tām iesniegumu kategorijām, uz kurām objektīvi iespējams sniegt atbildi ātrāk kā mēneša laikā, ar iestādes iekšēju procedūru palīdzību noteikt īsāku atbildes sniegšanas termiņu kā tas šobrīd noteikts Likumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā Satiksmes ministrijas 2023. gada 27. decembra vēstulē Nr. 03.1-04/3757 "Par grozījumiem Iesniegumu likumā" sniegto informāciju, atbildes sniegšana 10 darbdienu laikā ir nesamērīgi īss termiņš, jo katram iesniegumam ir individuāls raksturs (proti, nepieciešams izvērtēt konkrēto iesniegumā minēto situāciju, nepieciešama datu ieguve no informācijas sistēmām, kas atrodas padotības iestādēs vai kapitālsabiedrībās u.tml.). Vēršam uzmanību, ka iestādes dokumentu aprite var aizņemt vairākas dienas, kamēr iestādē saņemtais personas iesniegums nonāktu pie izpildītāja. Atbildes sagatavošanā parasti nepieciešams iesaistīties vairākām par attiecīgo jautājumu atbildīgajām iestādēm (ministrijai, tostarp vairākiem departamentiem, padotības iestādēm, kapitālsabiedrībām). Jāņem vērā arī tas, ka iesnieguma izskatīšanas virzība notiek vairākos līmeņos gan vertikāli (deleģējot uzdevumu izpildītājiem ministrijā, pārsūtot informācijas pieprasījumu padotības iestādei/kapitālsabiedrībai, kas deleģēs uzdevumu izpildītājam, atbildes projektu novirzot no izpildītāja saskaņošanai un pēc saskaņošanas, ievērojot hierarhiju, līdz valsts sekretāram parakstīšanai), gan horizontāli (saskaņojot atbildi starp ekspertiem, nozaru departamentiem, Juridisko departamentu). Minētie procesi aizņem objektīvi nepieciešamo laiku, kas būs jāatņem no uzdevuma izpildītājiem dotā atbildes sagatavošanai atvēlētā termiņa.
Līdz ar to, ar piedāvātajiem grozījumiem netiks sasniegts izvirzītais mērķis - mazināt birokrātiju un valsts pārvaldi padarīt elastīgāku, vienlaikus mazinot administratīvo slogu. Tiks panākts tieši pretējs rezultāts, kad iestādes būs spiestas pagarināt saņemto iesniegumu izskatīšanas termiņus no 10 darbdienām līdz vienam mēnesim, kas radīs papildu administratīvo slogu iestādei un rezultātā netiks panākts vēlamais birokrātijas samazinājums.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļu ar informāciju, kas pamatotu, kādēļ atbildes sniegšanu nepieciešams samazināt uz 10 darbdienām, kas ir iestādēm pašlaik ar likumu dotā termiņa samazinājums uz pusi.  
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai iestādēm atvieglotu likumprojektā paredzētā jaunā regulējuma piemērošanu, kā arī sabiedrības informēšanas nolūkā, lūdzam papildināt likumprojekta anotācijas 1.3. sadaļu ar informāciju, kādas iekšējās procedūras un darbības iesnieguma izskatīšanai būtu nepieciešams paredzēt. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lai uzlabotu panta uztveramību, kā arī, ņemot vērā to, ka ar likumprojektu jau tā tiek samazināts atbildes sniegšanas termiņš, lūdzam Iesniegumu likuma 4. panta pirmās daļas pēdējā teikumā vārdus "kad iesniegumu pārsūtījusi iestāde, kas to saņēma pirmā" aizstāt ar vārdiem "kad iestāde, kurai tas ir pārsūtīts, saņēma iesniegumu".
Piedāvātā redakcija
Šādā gadījumā atbildes sniegšanas termiņu skaita no dienas, kad iestāde, kurai tas ir pārsūtīts, saņēma iesniegumu.