Atzinums

Projekta ID
22-TA-3343
Atzinuma sniedzējs
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
22.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 4.panta pirmo daļu lūdzam izteikt sekojošā redakcijā: “(1) Militāro poligonu izveidē, tai skaitā infrastruktūras izbūvē, nav piemērojams pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumentos noteiktais.”
 
Piedāvātā redakcija
Militāro poligonu izveidē, tai skaitā infrastruktūras izbūvē, nav piemērojams pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumentos noteiktais.
2.
Likumprojekts
Iebildums
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – VARAM) ierosina precizēt likumprojekta 6. pantu, paredzot iespēju militāro poligonu teritorijās veidot arī jaunas īpaši aizsargājamas dabas teritorijas gadījumos, ja militārā poligona mērķis un paredzētās aktivitātes nav pretrunā ar dabas aizsardzības mērķiem un par to ir panākta vienošanās ar Aizsardzības ministriju. Aizsargājamo ainavu apvidus “Ādaži”, kas vienlaikus ir Natura 2000 teritorija, sniedz piemēru Latvijā tam, ka ir iespējams vienā teritorijā savienot valsts aizsardzības mērķus un bioloģiskās daudzveidības mērķus, kā tas ir uzsvērts arī likumprojekta anotācijā. Šādi līdzīgi piemēri ir arī citviet Eiropā (skat. https://ec.europa.eu/environment/archives/life/publications/lifepublications/lifefocus/documents/military_en.pdf).
VARAM piedāvātā redakcija ļautu katrā konkrētā gadījumā Aizsardzības ministrijai sadarbībā ar VARAM izvērtēt militārā poligona izmantošanas salāgošanu ar dabas aizsardzības mērķiem. Šāds risinājums nav pretrunā ar jau līdz šim īstenoto Aizsardzības ministrijas pieeju dabas aizsardzības nodrošināšanā.
VARAM norāda, ka iespēja militārajos poligonos, kur tas iespējams, noteikt jaunas īpaši aizsargājamas dabas teritorijas palīdzētu ieviest Eiropas Komisijas 2020. gadā apstiprināto “Eiropas Savienības biodaudzveidības stratēģiju 2030. gadam”, kura ietver visaptverošu, vērienīgu un ilgtermiņa plānu dabas aizsardzībai, ar mērķi līdz 2030. gadam nodrošinot vismaz 30 % Eiropas Savienības sauszemes un jūras teritoriju juridisko aizsardzību.
Lūdzam atbilstoši izteiktajam iebildumam precizēt likumprojekta anotācijas "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" "Risinājuma apraksts" 6. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
(1) Militārajos poligonos neveido jaunus mikroliegumus. Militārajos poligonos var noteikt jaunas īpaši aizsargājamas dabas teritorijas, ja tajās paredzētais aizsardzības režīms nav pretrunā ar militārā poligona izveidošanas mērķi un par to ir panākta vienošanās ar Aizsardzības ministriju.
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta "Militāro poligonu izveides likums" Anotācijas 1.3.nodaļas “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” risinājumu apraksta 4.punktā minēts, ka likumprojekts noteic, ka militārā poligona teritorija tiek noteikta kā teritorija ar īpašiem noteikumiem. Ņemot vērā, ka likumprojektā nav atsauces par teritorijām ar īpašiem noteikumiem, kā arī to, ka Ministru kabineta 2013.gada 30.aprīļa noteikumi Nr.240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” teritorijas ar īpašiem noteikumiem nosaka kā vienu no teritorijas plānojumā un lokālplānojumā nosakāmajām vai attēlojamajām teritorijām ar standartizētu apzīmējumu un ģeotelpisko kodu to attēlošanai minēto plānošanas dokumentu grafiskajā daļā, lūdzam precizēt informāciju par to, vai militāro poligonu teritorijas plānots noteikt kā teritorijas ar īpašiem noteikumiem Teritorijas attīstības plānošanas likuma izpratnē.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Likumprojekts “Militāro poligonu izveides likums” paredz noteikt vienotu kārtību jaunu militāro poligonu izveidei, tai skaitā, tiem nepieciešamās teritorijas noteikšanai. Līdz šim militāro poligonu teritorija tika noteikta kā nacionālo interešu objekts Teritorijas attīstības plānošanas likuma 17.panta noteiktajā kārtībā. Viens no nosacījumiem pēc nacionālo interešu objekta statusa noteikšanas ir ģeotelpisko datu par objekta teritoriju iekļaušana Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmā (turpmāk – sistēma), kā to paredz Ministru kabineta 2014.gada 8.jūlija noteikumu Nr.392 “Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmas noteikumi” 31.1punkts. Anotācijas 1.3.nodaļas “Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” risinājumu apraksta 3.punktā minēts, ka militārajam poligonam paredzētā teritorija tiek apstiprināta ar Ministru kabineta rīkojumu, līdzīgi kā tas bija līdz šim, nosakot nacionālo interešu objekta statusu. Lūdzam iekļaut anotācijā atsauci, ka arī turpmāk, gatavojot Ministru kabineta rīkojuma projektus par jaunu militāro poligonu izveidi,tajos iekļaujama prasība par militāro poligonu teritorijas ģeotelpiskās informācijas iekļaušanu sistēmā.
 
Piedāvātā redakcija
-