Atzinums

Projekta ID
24-TA-3321
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Satiksmes ministrijas precizētais Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par transportlīdzekļu reģistrāciju un rindas organizēšanu valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanai” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādus iebildumus.
Projekta nosaukumu piedāvājam izteikt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 90. - 92. punktā paredzētajam, proti, neveidot to ar vārdiem “Noteikumi par … ”, jo nosaukumā pieļaujami dažādi vispārinājumi, kuri atklāj projekta būtību . Tieslietu ministrija piedāvā projekta nosaukumu izteikt atbilstoši Latvijas Republikas valsts robežas likuma (turpmāk – likums) 10.1 panta nosaukumam, piemēram, “Ārējās sauszemes robežas šķērsošanas transportlīdzekļu elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas noteikumi”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 3. punktā vienkāršā teksta veidā uzskaitītās robežšķērsošanas vietas, kurās būs elektroniskā rindas rezervācijas sistēma, nepieciešams norādīt precīzi atbilstoši normatīvo aktu izstrādes juridiskās tehnikas prasībām un katru robežšķērsošanas vietu izteikt atsevišķā apakšpunktā, proti, normu izteikt līdzīgi Ministru kabineta 2010.gada 27.jūlija noteikumu Nr.704 “Noteikumi par robežšķērsošanas vietām un tajās veicamajām pārbaudēm” 2. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 19. punktā paredzēto par maksas par pakalpojumu atgriešanu un projekta 20. punktā paredzēto par maksas atgriešanas kārtību nepieciešams izvērtēt un minētās normas precizēt. Šobrīd projekta 19. punktā noteiktie gadījumi, kad elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas darbība ir tehniski traucēta, vai ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vieta ir slēgta, nepārprotami norāda uz valsts atbildību par nespēju izpildīt noteiktos pienākumus. Vēršam uzmanību, ka transportlīdzekļiem primāra būs robežas šķērsošana, nevis veiktās maksas atgūšana. Tādējādi projektā valsts pārvaldes nepilnību gadījumā ir nepieciešams regulējums par robežas šķērsošanas iespējām esošās reģistrācijas un maksājuma ietvaros, un tikai izņēmuma gadījumos, piemēram, kad robežas šķērsošana ir zaudējusi aktualitāti, projektā noteiktā procedūrā būtu jāparedz veiktā maksājuma atmaksa. Turklāt projektā minētajos gadījumos, kad valsts nespēj nodrošināt pakalpojumu, valstij nepieciešams segt visas maksātāja izmaksas, proti, nav pieļaujama naudas pārskaitījuma komisijas maksas ieturēšana.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 21.punktu nepieciešams precizēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 107. punktā paredzētajam, proti, Ministru kabineta noteikumos apakšpunkti visos līmeņos tiek apzīmēti ar cipariem, jo burti apakšpunktu apzīmēšanai ir tikai likumos.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tieslietu ministrija uztur iepriekš sniegto iebildumu un atkātoti vērš uzmanību, ka Likuma 10.1 panta otrajā daļā ir noteiktas konkrētas un izsmeļošas apstrādājamo personas datu kategorijas. Atbilstoši minētajai tiesību normai likumdevējs nav paredzējis apstrādāt informāciju par transportlīdzekļa vadītāja valstspiederību, kā arī par personas apliecinošo dokumentu. Līdz ar to lūdzam svītrot projekta 22.2. apakšpunkta d) un e) apakšpunktus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot tiesību akta projekta anotācijā sniegto noteiktā glabāšanas termiņa pamatojumu, norādām, ka tas neatbilst glabāšanas ierobežojuma principam. Lūdzam atkārtoti izvērtēt noteiktā personas datu glabāšanas termiņa atbilstību personas datu apstrādes nolūkam.
Vēršam uzmanību, ka likuma 10.¹ panta otrajā daļā ir skaidri noteikts personas datu apstrādes nolūks – rindas organizācija. Projekta anotācijā minēts, ka papildus šim nolūkam dati varētu būt noderīgi citām iestādēm, kā arī robežšķērsošanas tendenču analīzei. Tomēr šādas analīzes veikšanai ir iespējams izmantot anonimizētus datus. Savukārt tikai teorētiska iespēja, ka dati nākotnē varētu būt noderīgi citām iestādēm, nav uzskatāma par likumīgu pamatu personas datu glabāšanai.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 26., 27. un 28. punktā paredzētajos pārejas noteikumos nepieciešams izvērtēt norādītos datumus un tos precizēt, jo projektā paredzētos Ministru kabineta noteikumus nav iespējams pieņemt līdz 15.septembrim. Vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja noteikumi stājas spēkā un tiek piemēroti ar 1. oktobri, projekta 26., 27. un 28. punktā šobrīd paredzētais regulējums nebūs aktuāls.
 
Piedāvātā redakcija
-