Projekta ID
24-TA-2387Atzinuma sniedzējs
"Meža inventarizācijas veicēju apvienība"
Atzinums iesniegts
26.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
3. Papildināt ar 22.11. apakšpunktu šādā redakcijā:
Iebildums
MK noteikumu "Noteikumi par koku ciršanu mežā" grozījumu 7.punktā noteikts "...Ja mežaudzei Meža valsts reģistrā ir reģistrēta pazīme par izlases cirtes izpildi, šķērslaukumu atsevišķi mežaudzes daļai nosaka tad, ja mežaudzes daļā šķērslaukums samazināts zem kritiskā šķērslaukuma par 0,5 hektāriem lielākā platībā."
Grozījumos ir norādīts "22.11. par izlases cirtes izpildi mežaudzē. Ja nogabalam ir reģistrēta pazīme par izlases cirtes izpildi, mežaudzē esošos atvērumus neizdala kā jaunus nogabalus."
Šāda prasība nav precīzi noformulēta un rada daudz neskaidrību, jo to var saprast tā, ka mežaudzes daļu, kur nav atvērums, var izdalīt kā jaunu nogabalu, vai arī pievienot blakus esošam nogabalam. Nav nodefinēts, vai nogabals, kurā ir reģistrēta pazīme par izlases cirti, ir saglabājams, kā nemainīga vienība telpiski. Nav skaidrs kā rīkoties, ja šāda nogabala daļa nodalāma dēļ citiem kritērijiem (atšķirīga sugu sastāva, vecuma, bonitātes, meža tipa utt.). Šo noteikumu 12. punktā teikts, ka meža zemi saskaņā ar šo noteikumu 3. pielikumā doto parametru nosacījumiem var nenodalīt atsevišķā nogabalā, ja nogabala platība ir mazāka par 0,3 hektāriem. Uzskatām, ka 0,5hektāru platība ir pietiekoši liela, lai izdalītu kā atsevišķu meža nogabalu, ja ir tam atbilstoši kritēriji(atšķirīga sugu sastāvs, vecums, bonitāte, meža tips utt.).
Grozījumos ir norādīts "22.11. par izlases cirtes izpildi mežaudzē. Ja nogabalam ir reģistrēta pazīme par izlases cirtes izpildi, mežaudzē esošos atvērumus neizdala kā jaunus nogabalus."
Šāda prasība nav precīzi noformulēta un rada daudz neskaidrību, jo to var saprast tā, ka mežaudzes daļu, kur nav atvērums, var izdalīt kā jaunu nogabalu, vai arī pievienot blakus esošam nogabalam. Nav nodefinēts, vai nogabals, kurā ir reģistrēta pazīme par izlases cirti, ir saglabājams, kā nemainīga vienība telpiski. Nav skaidrs kā rīkoties, ja šāda nogabala daļa nodalāma dēļ citiem kritērijiem (atšķirīga sugu sastāva, vecuma, bonitātes, meža tipa utt.). Šo noteikumu 12. punktā teikts, ka meža zemi saskaņā ar šo noteikumu 3. pielikumā doto parametru nosacījumiem var nenodalīt atsevišķā nogabalā, ja nogabala platība ir mazāka par 0,3 hektāriem. Uzskatām, ka 0,5hektāru platība ir pietiekoši liela, lai izdalītu kā atsevišķu meža nogabalu, ja ir tam atbilstoši kritēriji(atšķirīga sugu sastāvs, vecums, bonitāte, meža tips utt.).
Piedāvātā redakcija
22.11. par izlases cirtes izpildi mežaudzē.
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
4. Izteikt 24. punktu šādā redakcijā:
Iebildums
Priekšlikums
Konkrētajā normā tiek noteikti Valsts meža dienesta pienākumi, uzdevumi. Meža inventarizāciju saskaņā ar Meža likuma 29. panta piekto daļu veic akreditētā atbilstības novērtēšanas institūcijā sertificētas personas, kuru profesionālā darbība ir civiltiesiski apdrošināta. Valsts meža dienests nav šī persona. Jau šobrīd meža inventarizācijas veicēji izmanto tālizpētes datus- Lidar, Ortofoto, Satelītdati un kopā ar dabā iegūtiem datiem, nodrošina noteikumos noteiktās informācijas apjomu un kvalitāti. Arī šobrīd Valsts meža dienestam noteikumi neliedz izmantot meža inventarizācijas datu aktualizācijai tālizpētes datu ieguves tehnoloģijas, precīzāk iegūtos datus, to saskaņojot ar Zemkopības ministriju. Nav saprotams, kā tālizpētes datu ieguves tehnoloģijas tiek plānots izmantot meža inventarizācijas datu aktualizācijai. Iespējams, tas ir meža inventarizācijas veicēju ievākoto datu koriģēšana, tātad tā jau ir meža inventarizācija, kuru drīkst veikt tikai sertificēta persona.
Konkrētajā normā tiek noteikti Valsts meža dienesta pienākumi, uzdevumi. Meža inventarizāciju saskaņā ar Meža likuma 29. panta piekto daļu veic akreditētā atbilstības novērtēšanas institūcijā sertificētas personas, kuru profesionālā darbība ir civiltiesiski apdrošināta. Valsts meža dienests nav šī persona. Jau šobrīd meža inventarizācijas veicēji izmanto tālizpētes datus- Lidar, Ortofoto, Satelītdati un kopā ar dabā iegūtiem datiem, nodrošina noteikumos noteiktās informācijas apjomu un kvalitāti. Arī šobrīd Valsts meža dienestam noteikumi neliedz izmantot meža inventarizācijas datu aktualizācijai tālizpētes datu ieguves tehnoloģijas, precīzāk iegūtos datus, to saskaņojot ar Zemkopības ministriju. Nav saprotams, kā tālizpētes datu ieguves tehnoloģijas tiek plānots izmantot meža inventarizācijas datu aktualizācijai. Iespējams, tas ir meža inventarizācijas veicēju ievākoto datu koriģēšana, tātad tā jau ir meža inventarizācija, kuru drīkst veikt tikai sertificēta persona.
Piedāvātā redakcija
Ir saglabājama esošā noteikumu 24. punkta redakcija.
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
11. Izteikt 59. punktu šādā redakcijā:
Iebildums
Meža inventarizāciju atbilstoši Meža likumam veic sertificētas personas kurām ir atbilstoša izglītība, profesionālā sagatavotība, kuru iesniegtie dati ir ticami un kuras uzņemas atbildību par inventarizācijas datu kvalitāti (Meža likums 29. pants (4) ), turklāt šo personu atbildība ir civiltiesiski apdrošināta.
Šo iemeslu dēļ uzskatām par nepareizu 57. un 58. punktā iesniegto pārskatu pielīdzināšanu inventarizācijas datiem.
Šo iemeslu dēļ uzskatām par nepareizu 57. un 58. punktā iesniegto pārskatu pielīdzināšanu inventarizācijas datiem.
Piedāvātā redakcija
59. Šo noteikumu 53.1. apakšpunktā minēto pārskatu, ja ar koku ciršanu mežaudzes šķērslaukums samazinās zem kritiskā šķērslaukuma, minēto pārskatu pielīdzina mežaudzes inventarizācijas datiem. Lai šo noteikumu 53.1. apakšpunktā minēto pārskatu, kas iesniegts par cirti, kurā ar koku ciršanu mežaudzes šķērslaukums netiek samazināts zem kritiskā šķērslaukuma, un šo noteikumu 56., 57. un 58. punktā minēto pārskatu pielīdzinātu meža inventarizācijas datiem, pārskatā papildus šo noteikumu 50. punktā un 53.1. apakšpunktā vai 56., 57. un 58. punktā minētajam par mežaudzi norāda šo noteikumu 4. pielikuma 1. tabulas 3.2., 3.3., 3.4. un 3.5. apakšpunktā prasīto informāciju un šo pārskatu sagatavo sertificēts meža inventarizācijas veicējs.
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Iebildums
Priekšlikums
3.2., 3.3, 3.4., 3.5. punkts paredz atteikties no pieļaujamās novirzes- "14-Teritorijā, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, pieļaujamo novirzi neierobežo"
Norāde, ka teritorijā, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, pieļaujamo novirzi neierobežo, tad tā praktiski degradē meža inventarizācijas jēgu un būtību, kas noteikta Meža likuma 1.panta pirmās daļas 24.punktā. Meža likumā netiek dalīti meža īpašnieki vai tiesiskie valdītāji pēc to īpašumā esošo mežu apsaimniekošanas režīma. Tāpat nav noteikts, kas notiek, ja teritorijai maina statusu un atļauj saimniecisko darbību vai nogabalu raksturojošie rādītāji kurus nosaka 3.2., 3.3, 3.4., 3.5. punkts paliek spēkā vai arī jāveic jauna inventarizācija. Teritorijās, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, iegūtajiem meža inventarizācijas datiem nav tādas saimnieciskas nozīmes, kā pārējās meža teritorijās, tāpēc piedāvājam noteikt lielāku pieļaujamo novirzi.
3.2., 3.3, 3.4., 3.5. punkts paredz atteikties no pieļaujamās novirzes- "14-Teritorijā, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, pieļaujamo novirzi neierobežo"
Norāde, ka teritorijā, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, pieļaujamo novirzi neierobežo, tad tā praktiski degradē meža inventarizācijas jēgu un būtību, kas noteikta Meža likuma 1.panta pirmās daļas 24.punktā. Meža likumā netiek dalīti meža īpašnieki vai tiesiskie valdītāji pēc to īpašumā esošo mežu apsaimniekošanas režīma. Tāpat nav noteikts, kas notiek, ja teritorijai maina statusu un atļauj saimniecisko darbību vai nogabalu raksturojošie rādītāji kurus nosaka 3.2., 3.3, 3.4., 3.5. punkts paliek spēkā vai arī jāveic jauna inventarizācija. Teritorijās, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, iegūtajiem meža inventarizācijas datiem nav tādas saimnieciskas nozīmes, kā pārējās meža teritorijās, tāpēc piedāvājam noteikt lielāku pieļaujamo novirzi.
Piedāvātā redakcija
Piedāvātā redakcija
3.2.vidējais augstums14
3.3.vidējais caurmērs14
3.4.šķērslaukums9,14 , ja valdošās koku sugas koku vidējais augstums10 Hvid. > 12 m vai vidējais caurmērs11 Dvid. > 10 cm
3.5.koku skaits12,14, ja valdošās koku sugas koku vidējais augstums10 Hvid. 11 Dvid. 10 cm
Piezīmes
14 Teritorijā, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, pieļaujamo novirzi nosaka +/-20%
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
3. Papildināt ar 22.11. apakšpunktu šādā redakcijā:
Priekšlikums
MK noteikumu "Noteikumi par koku ciršanu mežā" grozījumu 7.punktā noteikts "...Ja mežaudzei Meža valsts reģistrā ir reģistrēta pazīme par izlases cirtes izpildi, šķērslaukumu atsevišķi mežaudzes daļai nosaka tad, ja mežaudzes daļā šķērslaukums samazināts zem kritiskā šķērslaukuma par 0,5 hektāriem lielākā platībā."
Grozījumos ir norādīts "22.11. par izlases cirtes izpildi mežaudzē. Ja nogabalam ir reģistrēta pazīme par izlases cirtes izpildi, mežaudzē esošos atvērumus neizdala kā jaunus nogabalus."
Šāda prasība nav precīzi noformulēta un rada daudz neskaidrību, jo to var saprast tā, ka mežaudzes daļu, kur nav atvērums, var izdalīt kā jaunu nogabalu, vai arī pievienot blakus esošam nogabalam. Nav nodefinēts, vai nogabals, kurā ir reģistrēta pazīme par izlases cirti, ir saglabājams, kā nemainīga vienība telpiski. Nav skaidrs kā rīkoties, ja šāda nogabala daļa nodalāma dēļ citiem kritērijiem (atšķirīga sugu sastāva, vecuma, bonitātes, meža tipa utt.). Uzskatām, ka 0,5hektārus liela platība ir pietiekoši liela, lai izdalītu kā atsevišķu meža nogabalu, ja ir tam atbilstoši kritēriji(atšķirīga sugu sastāvs, vecums, bonitāte, meža tips utt.).
Grozījumos ir norādīts "22.11. par izlases cirtes izpildi mežaudzē. Ja nogabalam ir reģistrēta pazīme par izlases cirtes izpildi, mežaudzē esošos atvērumus neizdala kā jaunus nogabalus."
Šāda prasība nav precīzi noformulēta un rada daudz neskaidrību, jo to var saprast tā, ka mežaudzes daļu, kur nav atvērums, var izdalīt kā jaunu nogabalu, vai arī pievienot blakus esošam nogabalam. Nav nodefinēts, vai nogabals, kurā ir reģistrēta pazīme par izlases cirti, ir saglabājams, kā nemainīga vienība telpiski. Nav skaidrs kā rīkoties, ja šāda nogabala daļa nodalāma dēļ citiem kritērijiem (atšķirīga sugu sastāva, vecuma, bonitātes, meža tipa utt.). Uzskatām, ka 0,5hektārus liela platība ir pietiekoši liela, lai izdalītu kā atsevišķu meža nogabalu, ja ir tam atbilstoši kritēriji(atšķirīga sugu sastāvs, vecums, bonitāte, meža tips utt.).
Piedāvātā redakcija
22.11. par izlases cirtes izpildi mežaudzē.
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
4. Izteikt 24. punktu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Konkrētajā normā tiek noteikti Valsts meža dienesta pienākumi, uzdevumi. Meža inventarizāciju saskaņā ar Meža likuma 29. panta piekto daļu veic akreditētā atbilstības novērtēšanas institūcijā sertificētas personas, kuru profesionālā darbība ir civiltiesiski apdrošināta. Valsts meža dienests nav šī persona. Jau šobrīd meža inventarizācijas veicēji izmanto tālizpētes datus- Lidar, Ortofoto, Satelītdati un kopā ar dabā iegūtiem datiem, nodrošina noteikumos noteiktās informācijas apjomu un kvalitāti. Arī šobrīd Valsts meža dienestam noteikumi neliedz izmantot meža inventarizācijas datu aktualizācijai tālizpētes datu ieguves tehnoloģijas, precīzāk iegūtos datus, to saskaņojot ar Zemkopības ministriju. Nav saprotams, kā tālizpētes metodes tiek plānots izmantot meža inventarizācijas datu aktualizācijai. Iespējams, tas ir meža inventarizācijas veicēju ievākoto datu koriģēšana, tātad tā jau ir meža inventarizācija, kuru drīkst veikt tikai sertificēta persona.
Piedāvātā redakcija
Ir saglabājama esošā noteikumu 24. punkta redakcija.
7.
Noteikumu (grozījumu) projekts
11. Izteikt 59. punktu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Meža inventarizāciju atbilstoši Meža likumam veic sertificētas personas kurām ir atbilstoša izglītība, profesionālā sagatavotība, kuru iesniegtie dati ir ticami un kuras uzņemas atbildību par inventarizācijas datu kvalitāti (Meža likums 29. pants (4) ), turklāt šo personu atbildība ir civiltiesiski apdrošināta.
Šo iemeslu dēļ uzskatām par nepareizu 57. un 58. punktā iesniegto pārskatu pielīdzināšanu inventarizācijas datiem.
Šo iemeslu dēļ uzskatām par nepareizu 57. un 58. punktā iesniegto pārskatu pielīdzināšanu inventarizācijas datiem.
Piedāvātā redakcija
59. Šo noteikumu 53.1. apakšpunktā minēto pārskatu, ja ar koku ciršanu mežaudzes šķērslaukums samazinās zem kritiskā šķērslaukuma, minēto pārskatu pielīdzina mežaudzes inventarizācijas datiem. Lai šo noteikumu 53.1. apakšpunktā minēto pārskatu, kas iesniegts par cirti, kurā ar koku ciršanu mežaudzes šķērslaukums netiek samazināts zem kritiskā šķērslaukuma, un šo noteikumu 56., 57. un 58. punktā minēto pārskatu pielīdzinātu meža inventarizācijas datiem, pārskatā papildus šo noteikumu 50. punktā un 53.1. apakšpunktā vai 56., 57. un 58. punktā minētajam par mežaudzi norāda šo noteikumu 4. pielikuma 1. tabulas 3.2., 3.3., 3.4. un 3.5. apakšpunktā prasīto informāciju un šo pārskatu sagatavo sertificēts meža inventarizācijas veicējs.
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
3.2., 3.3, 3.4., 3.5. punkts paredz atteikties no pieļaujamās novirzes- "14-Teritorijā, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, pieļaujamo novirzi neierobežo"
Norāde, ka teritorijā, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, pieļaujamo novirzi neierobežo, tad tā praktiski degradē meža inventarizācijas jēgu un būtību, kas noteikta Meža likuma 1.panta pirmās daļas 24.punktā. Meža likumā netiek dalīti meža īpašnieki vai tiesiskie valdītāji pēc to īpašumā esošo mežu apsaimniekošanas režīma. Tāpat nav noteikts, kas notiek, ja teritorijai maina statusu un atļauj saimniecisko darbību vai nogabalu raksturojošie rādītāji kurus nosaka 3.2., 3.3, 3.4., 3.5. punkts paliek spēkā vai arī jāveic jauna inventarizācija. Teritorijās, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, iegūtajiem meža inventarizācijas datiem nav tādas saimnieciskas nozīmes, kā pārējās meža teritorijās, tāpēc piedāvājam noteikt lielāku pieļaujamo novirzi.
Norāde, ka teritorijā, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, pieļaujamo novirzi neierobežo, tad tā praktiski degradē meža inventarizācijas jēgu un būtību, kas noteikta Meža likuma 1.panta pirmās daļas 24.punktā. Meža likumā netiek dalīti meža īpašnieki vai tiesiskie valdītāji pēc to īpašumā esošo mežu apsaimniekošanas režīma. Tāpat nav noteikts, kas notiek, ja teritorijai maina statusu un atļauj saimniecisko darbību vai nogabalu raksturojošie rādītāji kurus nosaka 3.2., 3.3, 3.4., 3.5. punkts paliek spēkā vai arī jāveic jauna inventarizācija. Teritorijās, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, iegūtajiem meža inventarizācijas datiem nav tādas saimnieciskas nozīmes, kā pārējās meža teritorijās, tāpēc piedāvājam noteikt lielāku pieļaujamo novirzi.
Piedāvātā redakcija
3.2.vidējais augstums14
3.3.vidējais caurmērs14
3.4.šķērslaukums9,14 , ja valdošās koku sugas koku vidējais augstums10 Hvid. > 12 m vai vidējais caurmērs11 Dvid. > 10 cm
3.5.koku skaits12,14, ja valdošās koku sugas koku vidējais augstums10 Hvid. 11 Dvid. 10 cm
Piezīmes
14 Teritorijā, kur aizliegta mežsaimnieciskā darbība, pieļaujamo novirzi nosaka +/-20%