Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
Projekta ID
21-TA-961
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tieslietu ministrija lūdz Ekonomikas ministriju turpmāk tiesību aktu projektu izvērtēšanai dot vismaz 3 darba dienas, tai skaitā, nosakot saskaņošanas termiņu, ņemt vērā laiku, kas nepieciešams tiesību akta projekta saskaņošanai un apstiprināšanai Ekonomikas ministrijas iekšienē. Uzsveram, ka dažu stundu laikā tiesību aktu projektu kvalitatīvi un vispusīgi izvērtēt nav iespējams.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 2. punktā veiktie grozījumi paredz, ka Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no noslēgtā civiltiesiskā līguma, ja finansējuma saņēmējs neuzsāk projektā paredzētās darbības četru mēnešu laikā no civiltiesiskā līguma noslēgšanas
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta anotācijā sniegtā skaidrojuma nerodas pārliecība, ka iepriekš minētais grozījums sader ar tiesiskās paļāvības principu un kā tas ietekmēs jau izsniegto atbalstu saņēmējam, kas saņēmuši atbalstu par iepriekš minējiem elektroniskajiem rīkiem. Tiesiskās paļāvības princips noteic, ka privātpersona var paļauties, ka iestādes rīcība ir tiesiska un konsekventa, tai skaitā persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības. Satversmes tiesa ir norādījusi (2009. gada 26. novembra spriedums lietā Nr. 2009-08-01[1]), ka gadījumā, kad normatīvā regulējuma grozījumu rezultātā notiek vai ir iespējama privātpersonu tiesiskā stāvokļa pasliktināšanās, tiesiskās paļāvības princips nodrošina šo personu tiesību aizsardzību, proti, persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības.
Papildus norādām, ka no noteikumu projekta 2. punkta redakcijas izriet regulējuma piemērošana ar atpakaļejošu spēku. Latvijas tiesību sistēmā nav piemērojamas tiesību normas ar atpakaļejošu spēku. Proti, Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtā daļa noteic, ka normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus.
Līdz ar to lūdzam projekta anotācijā izvērsti skaidrot, kā projektā paredzētais grozījums par tiesībām Sadarbības iestādei vienpusēji atkāpties no noslēgtā civiltiesiskā līguma, ja finansējuma saņēmējs neuzsāk projektā paredzētās darbības četru mēnešu laikā no civiltiesiskā līguma noslēgšanas, ietekmēs personas, kuras jau ir saņēmušas atbalstu (vai minētajām personām pasliktināsies tiesiski iegūtais stāvoklis), tai skaitā, vai atbalstu saņēmušās personas ir informētas par iespējamo grozījumu un tās brīvprātīgi piekritušas šādam grozījumam. Ja minētais grozījums negatīvi un bez būtiska pamatojuma ietekmēs personu jau iegūtās tiesības, Tieslietu ministrija nevar atbalstīt projekta tālāku virzību.
Visbeidzot lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas I sadaļas 2. punktu, atbilstoši sniedzot izvērstu pamatojumu noteikumu projekta 2. punktā izteiktā Ministru kabineta 2020. gada 21. janvāra noteikumos Nr. 35 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt mazo, vidējo komersantu izveidi un attīstību, īpaši apstrādes rūpniecībā un RIS3 prioritārajās nozarēs" 3.1.1.3. pasākuma "Atbalsts mazo, vidējo komersantu finansējuma piesaistei kapitāla tirgos" īstenošanas noteikumi" 16.5.5. apakšpunkta grozījumu nepieciešamībai un lietderībai.

[1] Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2009. gada 26. novembra spriedums lietā Nr. 2009-08-01; Pieejams: http://www.satv.tiesa.gov.lv/wp-content/uploads/2016/02/2009-08-01_Spriedums.pdf
Piedāvātā redakcija
-