Projekta ID
25-TA-1284Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
31.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 5. punkta 2. posms (15. – 16. lp)
Atkārtoti lūdzam izslēgt no informatīvā ziņojuma 5. punkta 2. posma citu publisko funkciju integrācijas izvērtēšana (ziņojuma 15.-16. lp.) akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” minerālo materiālu testēšanas un pētniecības laboratoriju (turpmāk - Laboratorija). Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Laboratorija nav atsevišķa kapitālsabiedrība, tā ir integrēta un ir daļa no LVM ražošanas procesiem.
LVM struktūra sastāv no vairākiem biznesa virzieniem, t.sk. no biznesa virziena LVM Zemes dzīles un infrastruktūra, kur ražošanas un būvniecības procesa neatņemama sastāvdaļa ir minerālo materiālu testēšanas un pētniecības laboratorija, nodrošinot minētajos procesos darbības nepārtrauktību caur ātru, regulāru un standartiem atbilstošu minerālo materiālu un to maisījumu atbilstības novērtēšanu. Tādējādi tiek nodrošināts, ka LVM ražošanas procesi iespējami īsā laikā reaģē uz neatbilstībām un veic korektīvas rīcības, tā samazinot izmaksas ražošanas procesā un nepagarinot laiku būvniecības objektu nodošanai ekspluatācijā. Tāpat Laboratorija ir integrēta vēl vairākos iekšējos LVM ražošanas procesos – ģeoloģiskā izpēte (ģeoloģiskās izpētes un projektēšanas procesu ietvaros ņemtu paraugu testēšana, nodrošinot ieguves vietu un ceļu tīkla uzturēšanas un attīstības vajadzības), minerālo materiālu un to maisījumu pārdošana (pamatojoties uz testēšanas rezultātiem tiek sagatavotas ekspluatāciju īpašību deklarācijas un CE marķējums, kas būvizstrādājumu tirgū ir obligāta prasība), joda vērtības reaģentu izgatavošana mežsaimniecības ražošanas procesos izmantojamo ķēžu bioeļļu kvalitātes kontrolei lauka apstākļos. Ņemot vērā minēto, akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” minerālo materiālu testēšanas un pētniecības laboratorija nav uzskatāma par atsevišķu kapitālsabiedrību, nedarbojas autonomi un tās funkciju darbību nav iespējams vērtēt, integrējot VKTA.
Iepazīstoties ar izziņu un citu ministriju sniegtajiem iebildumiem, kas attiecas uz valsts kapitālsabiedrību apvienošanu un VKTA izveides nepieciešamību, tad lielākie iebildumi ir par to, ka šādam lēmumam nav ekonomiska un racionāla izvērtējuma, lai veiktu funkciju apvienošanu VKTA. Tomēr EM savos argumentos norāda, ka ziņojums ir tikai Ministru kabineta lēmuma pieņemšanai par valsts kapitālsabiedrību apvienošanu un VKTA izveides nepieciešamību, un tikai pēc atbalsta saņemšanas tiks vērtēta funkciju integrēšanas iespēja VKTA. Vienlaikus EM aicina iepazīties ar Izziņas 3. un 5. punktā sniegto skaidrojumu, kurā norādīts, ka jebkāda rīcība šajā virzienā būtu nevis administratīva vai automātiska, bet balstīta uz biznesa modeļa izvērtējumu un politisku izšķiršanos, ņemot vērā gan attiecīgo funkciju stratēģisko nozīmi, gan finanšu, operatīvos un sabiedriskos ieguvumus ilgtermiņā. Gala lēmums par konkrētu funkciju integrāciju vai saglabāšanu esošajā institucionālajā modelī tiktu pieņemts tikai pēc padziļinātas analīzes iesaistot ieinteresētās puses (nozares pārstāvjus, ekspertus un politikas veidotājus).
Vēršam EM uzmanību, ka LVM 100% kapitālsabiedrības akciju turētājs ir Zemkopības ministrija. LVM vispārējais stratēģiskais mērķis ir īstenot uzņēmuma rīcībā esošo stratēģisko aktīvu – zemes, meža, zemes dzīļu un citu resursu – ilgtspējīgu, efektīvu un sociāli atbildīgu apsaimniekošanu. Līdz ar to EM skaidrojums, ka tiks veikts biznesa modeļa izvērtējums, politiska izšķiršanās utt., nozīmē to, ka EM jeb saskaņā ar Ziņojumu – pēc 1. posma ieviešanas – VKTA, izstrādājot darbības plānu nākamajiem 5 gadiem, iesaistītos LVM biznesa modeļa vērtēšanā un, iespējams, pārstrukturēšanā ārpus savas kompetences. Proti, tā būtu iejaukšanās LVM ražošanas procesu uzbūvē un ikdienas darbā, kuros laboratorija ir sistēmas daļa un veic noteiktas funkcijas atbilstoši ražošanas procesu vajadzībām, sekmējot augstāk minētā mērķa sasniegšanu.
Atkārtoti lūdzam izslēgt no informatīvā ziņojuma 5. punkta 2. posma citu publisko funkciju integrācijas izvērtēšana (ziņojuma 15.-16. lp.) akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” minerālo materiālu testēšanas un pētniecības laboratoriju (turpmāk - Laboratorija). Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Laboratorija nav atsevišķa kapitālsabiedrība, tā ir integrēta un ir daļa no LVM ražošanas procesiem.
LVM struktūra sastāv no vairākiem biznesa virzieniem, t.sk. no biznesa virziena LVM Zemes dzīles un infrastruktūra, kur ražošanas un būvniecības procesa neatņemama sastāvdaļa ir minerālo materiālu testēšanas un pētniecības laboratorija, nodrošinot minētajos procesos darbības nepārtrauktību caur ātru, regulāru un standartiem atbilstošu minerālo materiālu un to maisījumu atbilstības novērtēšanu. Tādējādi tiek nodrošināts, ka LVM ražošanas procesi iespējami īsā laikā reaģē uz neatbilstībām un veic korektīvas rīcības, tā samazinot izmaksas ražošanas procesā un nepagarinot laiku būvniecības objektu nodošanai ekspluatācijā. Tāpat Laboratorija ir integrēta vēl vairākos iekšējos LVM ražošanas procesos – ģeoloģiskā izpēte (ģeoloģiskās izpētes un projektēšanas procesu ietvaros ņemtu paraugu testēšana, nodrošinot ieguves vietu un ceļu tīkla uzturēšanas un attīstības vajadzības), minerālo materiālu un to maisījumu pārdošana (pamatojoties uz testēšanas rezultātiem tiek sagatavotas ekspluatāciju īpašību deklarācijas un CE marķējums, kas būvizstrādājumu tirgū ir obligāta prasība), joda vērtības reaģentu izgatavošana mežsaimniecības ražošanas procesos izmantojamo ķēžu bioeļļu kvalitātes kontrolei lauka apstākļos. Ņemot vērā minēto, akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” minerālo materiālu testēšanas un pētniecības laboratorija nav uzskatāma par atsevišķu kapitālsabiedrību, nedarbojas autonomi un tās funkciju darbību nav iespējams vērtēt, integrējot VKTA.
Iepazīstoties ar izziņu un citu ministriju sniegtajiem iebildumiem, kas attiecas uz valsts kapitālsabiedrību apvienošanu un VKTA izveides nepieciešamību, tad lielākie iebildumi ir par to, ka šādam lēmumam nav ekonomiska un racionāla izvērtējuma, lai veiktu funkciju apvienošanu VKTA. Tomēr EM savos argumentos norāda, ka ziņojums ir tikai Ministru kabineta lēmuma pieņemšanai par valsts kapitālsabiedrību apvienošanu un VKTA izveides nepieciešamību, un tikai pēc atbalsta saņemšanas tiks vērtēta funkciju integrēšanas iespēja VKTA. Vienlaikus EM aicina iepazīties ar Izziņas 3. un 5. punktā sniegto skaidrojumu, kurā norādīts, ka jebkāda rīcība šajā virzienā būtu nevis administratīva vai automātiska, bet balstīta uz biznesa modeļa izvērtējumu un politisku izšķiršanos, ņemot vērā gan attiecīgo funkciju stratēģisko nozīmi, gan finanšu, operatīvos un sabiedriskos ieguvumus ilgtermiņā. Gala lēmums par konkrētu funkciju integrāciju vai saglabāšanu esošajā institucionālajā modelī tiktu pieņemts tikai pēc padziļinātas analīzes iesaistot ieinteresētās puses (nozares pārstāvjus, ekspertus un politikas veidotājus).
Vēršam EM uzmanību, ka LVM 100% kapitālsabiedrības akciju turētājs ir Zemkopības ministrija. LVM vispārējais stratēģiskais mērķis ir īstenot uzņēmuma rīcībā esošo stratēģisko aktīvu – zemes, meža, zemes dzīļu un citu resursu – ilgtspējīgu, efektīvu un sociāli atbildīgu apsaimniekošanu. Līdz ar to EM skaidrojums, ka tiks veikts biznesa modeļa izvērtējums, politiska izšķiršanās utt., nozīmē to, ka EM jeb saskaņā ar Ziņojumu – pēc 1. posma ieviešanas – VKTA, izstrādājot darbības plānu nākamajiem 5 gadiem, iesaistītos LVM biznesa modeļa vērtēšanā un, iespējams, pārstrukturēšanā ārpus savas kompetences. Proti, tā būtu iejaukšanās LVM ražošanas procesu uzbūvē un ikdienas darbā, kuros laboratorija ir sistēmas daļa un veic noteiktas funkcijas atbilstoši ražošanas procesu vajadzībām, sekmējot augstāk minētā mērķa sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
