Projekta ID
23-TA-843Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
27.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūgums precizēt 35. lpp. minēto informāciju par programmu “STOP 4-7”:
33 Latvijas pašvaldībās ir izveidotas apmācītu speciālistu komandas, kas īsteno Beļģijā izstrādātu un Latvijā adaptētu multimodālu agrīnās intervences programmu pirmsskolas vecuma (4 līdz 7 gadi) bērniem ar uzvedības grūtībām “STOP 4-7”.
[..]
Kopš 2020. gada atbalsts programmas ietvaros sniegts 1283 bērniem, vecākiem un pedagogiem visā Latvijā.
[..]
Valsts kanceleja ir radusi finansējumu ikgadējā valsts budžetā, lai “STOP 4-7” varētu īstenot mācības speciālistu komandām visos novados 2023. un turpmākajos gados, vajadzības gadījumā apmācot papildus speciālistus un veidojot jaunas komandas.
33 Latvijas pašvaldībās ir izveidotas apmācītu speciālistu komandas, kas īsteno Beļģijā izstrādātu un Latvijā adaptētu multimodālu agrīnās intervences programmu pirmsskolas vecuma (4 līdz 7 gadi) bērniem ar uzvedības grūtībām “STOP 4-7”.
[..]
Kopš 2020. gada atbalsts programmas ietvaros sniegts 1283 bērniem, vecākiem un pedagogiem visā Latvijā.
[..]
Valsts kanceleja ir radusi finansējumu ikgadējā valsts budžetā, lai “STOP 4-7” varētu īstenot mācības speciālistu komandām visos novados 2023. un turpmākajos gados, vajadzības gadījumā apmācot papildus speciālistus un veidojot jaunas komandas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūgums informatīvajā ziņojumā lietot terminu bulings, kas, saskaņā ar 2023. gada 8. marta Valsts valodas centra Latviešu valodas ekspertu komisijas lēmumu, apzīmē mācību vidē īstenotu apzinātu psiholoģisku terorizēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvais ziņojums satur plašu ieskatu pētījumos, aptaujās un publikācijās par emocionālās un fiziskās vardarbības mazināšanas jomā izglītības iestādēs. Informatīvajā ziņojumā ietvertie valsts un pašvaldību institūciju sadarbības, aktuālo problēmu izklāsti, kā arī rekomendācijas situācijas uzlabošanai sniedz ierobežotu priekšstatu par šīs jomas sasaisti ar citiem plānošanas dokumentiem. Ziņojumā nav novērtēta finansiālo un citu resursu efektivitāte problēmjautājumu risinājumos.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt pievienoto MK protokollēmumu ar turpmāko rīcību ziņojumā uzrunāto problēmu risināšanai.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt pievienoto MK protokollēmumu ar turpmāko rīcību ziņojumā uzrunāto problēmu risināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūgums izvērtēt priekšlikuma “saņemt informāciju par izglītojamā veselību, uzvedību un citiem apstākļiem, kuriem ir nozīme izglītības procesā” (71. lpp.) samērojamību ar Fizisko personu datu apstrādes likuma prasībām personas datu aizsardzībā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
64. lpp. 7. rindkopā vēršam uzmanību uz nekorekti noformulētu risinājuma priekšlikumu psihologu profesionālās darbības izglītības vidē atvieglošanai, ierosinot “digitālās testēšanas rīku bezmaksas pieejamību”. Noteikti un īpaši jāatzīmē, ka profesionāli, pierādījumos balstīti, atbilstoši psihometriskiem principiem izstrādāti, profesionāli validēti un attiecīgi licencēti metodiskie instrumenti (rīki) nevar būt digitālā vidē atvērti visiem neprofesionālai un nekompetentai izmantošanai, kā rezultātā ir ļoti augsti un nekontrolēti riski to neadekvātai un nekompetentai izmantošanai, nodarot ļaunumu bērnam. Jebkura profesionāla, pierādījumos balstīta rīka (arī digitālā) izmantošana viennozīmīgi paredz psihologu iepriekšēju apmācību konkrētā rīka lietošanas tiesību iegūšanai. Runājot par Valsts kancelejas Pārresoru koordinācijas departamenta vadīto Vienotas bērnu attīstības vajadzību novērtēšanas metodiskā instrumenta (BAASIK) izstrādi, minētais metodiku komplekts būs respondentiem digitālā vidē aizpildāmā veidā, taču dati, rezultāti, attīstības risku profesionāla novērtēšana un rekomendāciju sniegšana būs pieejama tikai darbam ar šo testu komplektu apmācītiem speciālistiem, ģimenes ārstiem un psihologiem.
Lūdzam precizēt 7.rindkopu, izsakot to šādā redakcijā: “Uzlabojot psihologu profesionālo darbību izglītības vidē, jāparedz valsts budžeta finansējums profesionālu psiholoģiskās izpētes un novērtēšanas metodisku rīku iegādei un vai izstrādei, un psihologu apmācībām šo instrumentu bezmaksas tālākai lietošanai izglītības vidē izglītojamo vajadzību atbalstam.”
Lūdzam precizēt 7.rindkopu, izsakot to šādā redakcijā: “Uzlabojot psihologu profesionālo darbību izglītības vidē, jāparedz valsts budžeta finansējums profesionālu psiholoģiskās izpētes un novērtēšanas metodisku rīku iegādei un vai izstrādei, un psihologu apmācībām šo instrumentu bezmaksas tālākai lietošanai izglītības vidē izglītojamo vajadzību atbalstam.”
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
48. lpp., 5. rindkopā sadaļā “Risinājumi”, ņemot vērā vardarbības tēmā līdz šim izmantoto dažādo terminu neskaidrību, dažādību un nenoteiktību, aicinām paplašināt uzdevuma saturu, uzsākot mērķtiecīgu darbu pie attiecīgo terminu semantiskās precizitātes, viennozīmīguma un kontekstneatkarības definēšanas, lai termini kvalitatīvi veiktu savu funkciju, izsakot rindkopu šādā redakcijā: “Nepieciešams veikt vardarbības tēmas semantiskā lauka vienotas darba terminoloģijas izstrādi Latvijā, izstrādājot vienotus jēdzienus, terminus un vienotu profesionālo valodu vardarbības identificēšanai, mazināšanai un vardarbības prevencijai, vienlaicīgi veicinot vienotu terminoloģisko izpratni nozarē un turpinot skaidrojošo darbu visām iesaistītajām pusēm un pilnveidojot regulāras pedagogu mācības.”
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūgums precizēt un aizstāt 46. lpp. minēto informāciju par programmu “Incredible Years”:
PKD arī uzsācis sarunas par ASV izstrādātās programmas “Incredible Years” atsevišķu moduļu adaptēšanu un ieviešanu Latvijā, lai atbalstītu ģimenes, kurās aug sākumskolēni.
PKD arī uzsācis sarunas par ASV izstrādātās programmas “Incredible Years” atsevišķu moduļu adaptēšanu un ieviešanu Latvijā, lai atbalstītu ģimenes, kurās aug sākumskolēni.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūgums precizēt un aizstāt 45. lpp. minēto informāciju par programmu “KiVa”:
“KiVa” ir Somijā izstrādāta un vairāku gadu desmitu garumā pārbaudīta, pierādījumos balstīta profilakses un agrīnās intervences programma, kas šobrīd ieviesta vairāk nekā 15 Eiropas valstīs, kā arī Jaunzēlandē, ASV un citviet
KiVa piedāvā gatavu un praktiski lietojamu saturu un instrumentus visās trīs jomās:
⦁ Novēršana nozīmē KiVa nodarbības visiem skolēniem, akcentējot uzmanību uz novēršanu. Šīs nodarbības kopā ar datorspēlēm un palīgmateriāliem veido KiVa mugurkaulu. Skolotāji saņem Skolotāju rokasgrāmatas, videomateriālus, piekļuves tiešsaistes spēlēm, Ceļvežus un informatīvas vēstules vecākiem, prezentāciju sagataves, kā arī spilgtas KiVa vestes un plakātus.
⦁ Gadījuma risināšanā nozīmē darbu ar bērniem, kas bijuši iesaistīti bulinga epizodē – gan kā pāridarītāji, gan cietušie. Skolas KiVa komanda tiek papildus apmācīta un saņem materiālus un atbalstu bulinga gadījumu risināšanā.
⦁ Situācijas uzraudzība nozīmē ikgadēju skolēnu un darbinieku aptauju, kura sniedz skolām atgriezenisko saiti par skolas antibulinga darba efektivitāti un to, kā bērni jūtas skolā. Skolas saņem piekļuvi tiešsaistes skolēnu un darbinieku aptaujām, kā arī aptaujas rezultātus apkopotā veidā.
[..]
Sekmīgai KiVa ieviešanai katrā no skolām pedagogi informēti par programmas būtību un darbības veidu, kā arī izveidota KiVa komanda, kuras uzdevums ir risināt bulinga gadījumus, kas notikuši skolā.
Latvijā pilotprojekta veidā tiek ieviesti visi KiVa moduļi – gan sākumskolā, gan vidējā vecuma bērniem, gan pamatskolas vecākajās klasēs.
Programmas uzsākšanas darbu ietvaros gan KiVa skolās, gan kontroles grupas skolās tika veikts situācijas monitoringa pētījums https://ppdb.mk.gov.lv/datubaze/par-paridarijumu-izplatibu-skolenu-vide/”
“KiVa” ir Somijā izstrādāta un vairāku gadu desmitu garumā pārbaudīta, pierādījumos balstīta profilakses un agrīnās intervences programma, kas šobrīd ieviesta vairāk nekā 15 Eiropas valstīs, kā arī Jaunzēlandē, ASV un citviet
KiVa piedāvā gatavu un praktiski lietojamu saturu un instrumentus visās trīs jomās:
⦁ Novēršana nozīmē KiVa nodarbības visiem skolēniem, akcentējot uzmanību uz novēršanu. Šīs nodarbības kopā ar datorspēlēm un palīgmateriāliem veido KiVa mugurkaulu. Skolotāji saņem Skolotāju rokasgrāmatas, videomateriālus, piekļuves tiešsaistes spēlēm, Ceļvežus un informatīvas vēstules vecākiem, prezentāciju sagataves, kā arī spilgtas KiVa vestes un plakātus.
⦁ Gadījuma risināšanā nozīmē darbu ar bērniem, kas bijuši iesaistīti bulinga epizodē – gan kā pāridarītāji, gan cietušie. Skolas KiVa komanda tiek papildus apmācīta un saņem materiālus un atbalstu bulinga gadījumu risināšanā.
⦁ Situācijas uzraudzība nozīmē ikgadēju skolēnu un darbinieku aptauju, kura sniedz skolām atgriezenisko saiti par skolas antibulinga darba efektivitāti un to, kā bērni jūtas skolā. Skolas saņem piekļuvi tiešsaistes skolēnu un darbinieku aptaujām, kā arī aptaujas rezultātus apkopotā veidā.
[..]
Sekmīgai KiVa ieviešanai katrā no skolām pedagogi informēti par programmas būtību un darbības veidu, kā arī izveidota KiVa komanda, kuras uzdevums ir risināt bulinga gadījumus, kas notikuši skolā.
Latvijā pilotprojekta veidā tiek ieviesti visi KiVa moduļi – gan sākumskolā, gan vidējā vecuma bērniem, gan pamatskolas vecākajās klasēs.
Programmas uzsākšanas darbu ietvaros gan KiVa skolās, gan kontroles grupas skolās tika veikts situācijas monitoringa pētījums https://ppdb.mk.gov.lv/datubaze/par-paridarijumu-izplatibu-skolenu-vide/”
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Sadaļā 1.4. Vardarbības izplatība Latvijas izglītības vidē lūdzam iekļaut arī atsauci uz pētījuma ziņojumu: Spriņģe, L., Gobiņa, I., Ķīvīte-Urtāne, A., Maļina, L. (2023). Profilakses un agrīnās intervences programmas KiVa monitoringa pētījums par pāridarījumu izplatību skolēnu vidū: Pētījuma ziņojums. Rīga: Valsts kanceleja. 56 lpp. Pētījuma veicējs: Rīgas Stradiņa universitāte Pasūtītājs: Valsts kanceleja, pieejams tiešsaistē: https://ppdb.mk.gov.lv/datubaze/par-paridarijumu-izplatibu-skolenu-vide/
Piedāvātā redakcija
-