Atzinums

Projekta ID
23-TA-1660
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
21.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka apdrošināšanas prēmijas maksājuma samazinājums transportlīdzekļu īpašniekiem, kuri ir personas ar invaliditāti, tiek salīdzinoši plaši izmantos – pēc Labklājības ministrijas rīcībā esošās informācijas 2022. gadā šo atvieglojumu saņēma vairāk kā 22 tūkst. personas – lūdzam Likumprojekta 11. panta tvērumu pārrunāt Invaliditātes lietu nacionālajā padomē (ILNP), kura ir  konsultatīva institūcija, kas izveidota, lai īstenotu saskaņotu starpresoru sadarbību personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju politikas izstrādē un īstenošanā, un kurā dalību ņem gan nozaru ministri, gan nevalstisko organizāciju pārstāvji. Plānots, ka tuvākā ILNP sēde būs š.g. 27. martā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma (turpmāk – Likums) 14. panta otrā daļa nosaka nosacījumus atvieglojuma saņemšanai personām ar invaliditāti apdrošināšanas prēmijas maksājuma veikšanai.
Proti, personām ar invaliditāti apdrošināšanas prēmijas maksājums šobrīd tiek samazināts par 40 %, atvieglojot personu ar invaliditāti izdevumu pozīcijas apdrošināšanas prēmijas segšanai. Katrā individuālajā gadījumā apdrošināšanas prēmijas maksājuma apmērs ir atšķirīgs, individuāli piemērojams.  
Latvijā izvirzītās invaliditātes politikas virsmērķis ir atbilstošs Apvienoto Nāciju Organizācijas Konvencijā par personu ar invaliditāti tiesībām (turpmāk – ANO Konvencija) noteiktajam mērķim un principiem. Attiecībā uz individuālo pārvietošanos valsts veic efektīvus pasākumus, lai personām ar invaliditāti nodrošinātu individuālo pārvietošanos ar pēc iespējas lielāku personīgo patstāvību, tostarp, atvieglojot personu ar invaliditāti individuālo pārvietošanos viņu izvēlētā veidā, laikā un par pieejamu cenu (ANO Konvencijas 20. pants). Tādējādi uzskatāms, ka Likumā noteiktais atvieglojums personām ar invaliditāti apdrošināšanas prēmijas maksājuma atlaides saņemšanai ir uzskatāms kā viens no mehānismiem, kas  veicina personu ar invaliditāti mobilitāti.
Likumprojekta 11. pants  paredz Likuma 14. panta otrās daļu  papildināt ar nosacījumu, ka 40% apdrošināšanas prēmijas maksājuma atvieglojumam personām ar invaliditāti tiek piemēroti  maksimālie griesti 12 mēnešu laikā – 40 euro. Kas nozīmē, ka gadījumos, ja personas ar invaliditāti apdrošināšanos prēmijas maksājums ir, piemēram, 120 euro, personai šobrīd tiek  piemērota atlaide 40%, kas ir  48 euro – tātad personas paša izdevumi apdrošināšanas prēmijas maksājumam ir 72 euro. Savukārt jaunā regulējuma ietvaros piemērojamā atlaide jebkurā gadījumā nesasniegtu 40%, jo tiek piemēroti 40 euro griesti, tādējādi personas paša izdevumi izdevumi apdrošināšanas prēmijas maksājuma veikšanai sastādītu 80 euro.  Attiecīgi - jo augstāks apdrošināšanas prēmijas maksājums, jo lielāku maksājuma daļu personai ar invaliditāti būs jāsedz pašai. Labklājības ministrija lūdz pamatot anotācijas tekstā apsvērumus, kas ir par pamatu šādu griestu noteikšanai atvieglojuma piemērošanai  mērķa grupai.
Tāpat Labklājības ministrija vērš uzmanību, ka konkrētas summas noteikšana Likumā apdrošinošas prēmijas maksājuma atlaides piemērošanai ilgtermiņā var novest pie situācijas, ka, mainoties faktiskai situācijai vidējo apdrošinošas prēmiju maksājumu apmēros, valsts garantētais atbalsts mērķa grupai nebūs atbilstīgs faktiskajai situācijai un faktiskajām izdevumu pozīcijām – proti, pieaugot apdrošināšanas prēmiju maksājuma apmēriem, noteiktie 40 euro kā maksimālais atbalsts paliktu nemainīgs un turpmāka šī maksimālā apmēra pārskatīšana būtu tieši saistīta ar politiskajiem lēmumiem un finanšu apsvērumiem.  Labklājības ministrija lūdz pārskatīt piedāvāto regulējumu un, atstājot Likuma normā nosacījumu par maksimālo apmēru atlīdzības prēmijas maksājuma atvieglojuma saņemšanai, vienlaikus noteikt regulējumu,kas paredzētu  regulāru šo “griestu” pārskatīšanu, par pamatu ņemot izmaiņas apdrošināšanas prēmijas vidējās izmaksās noteiktā laika periodā, vai izvēloties noteiktu sociālekonomisku rādītāju šī atvieglojuma regulārai pārskatīšanai, tādējādi ilgtermiņā nodrošinot šī atvieglojuma atbilstību faktiskajai tirgus situācijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par Likumprojekta 11. pantā ietverto regulējumu attiecībā uz apdrošināšanas  prēmiju maksājumam piemērojamo atvieglojumu  personām ar invaliditāti, ietverot informāciju par pēdējo trīs līdz piecu gadu laikā veikto  apdrošināšanas prēmiju vidējiem apmēriem katrā gadā un secīgi piemērotā 40 % atvieglojuma vidējo apmēru personām ar invaliditāti.  Tāpat lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu par apsvērumiem noteikt statisku summu  maksimālā apdrošinošas prēmijas maksājuma atvieglojuma saņemšanai personām ar invaliditāti.
Ministrijas ieskatā piecu gadu periods vidējā apmēra noteikšanai ir pārāk garš, lai būtu atbilstošs aktuālajai situācijai, ņemot vērā, ka pēdējo piecu gadu laikā apdrošināšanas prēmiju apmēri ir palielinājušies. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka Likumprojektā ietvertais regulējums attiecībā uz atvieglojumu saņemšanu apdrošināšanas prēmijas maksājumam rada tiešu ietekmi uz personu ar invaliditāti situāciju, lūdzam aizpildīt 8.1.9. apakšsadaļu
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzu izvērtēt iespēju Likumā lietoto terminu "invalīds" aizstāt ar vārdiem "persona ar invaliditāti" atbilstošā locījumā  saskaņā ar Invaliditātes  likumā noteikto invaliditātes statusa termina lietojumu, proti, persona ar I invaliditātes grupu, persona ar II invaliditātes grupu, persona ar III invaliditātes grupu, bērns ar invaliditāti.  
 
Piedāvātā redakcija
-