Projekta ID
23-TA-712Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
30.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ekonomikas ministrija atbalsta augstu pārvaldības standartu ieviešanu valsts kapitālsabiedrībās un kapitālsabiedrībās, kurās ir valsts kapitāla daļā, tostarp normatīvā regulējuma pilnveidošanu un pasākumu ieviešanu efektīvākai un sekmīgākai kapitālsabiedrību pārvaldībai, veicinot kapitālsabiedrību vērtības pieaugumu, attīstību, atpazīstamību starptautiskā mērogā, kā arī sniedzot labumu sabiedrībai. Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka Valdības rīcības plānā jābūt ietvertiem ekonomiski pamatotiem pasākumiem un lietderīgiem darbības rezultātiem atbilstoši Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta Deklarācijā dotajam uzdevumam "Ieviesīsim augstus pārvaldības standartus valsts kapitālsabiedrībās. Vērtēsim atsevišķu valsts kapitālsabiedrību apvienotas pārvaldības izveidi."
Attiecīgi informējam, ka uzturam š.g. 24.martā izteikto iebildumu (izziņas 3.punkts), jo iebildums tikai daļēji ņemts vērā un vēršam uzmanību uz to, ka:
1. Valdības rīcības plāna 126.1.punktā sadaļā "Rīcības plāna pasākums" nav ietverts pasākums, kas tiešā veidā izriet no Deklarācijā dotā uzdevuma: Vērtēsim atsevišķu valsts kapitālsabiedrību apvienotas pārvaldības izveidi. Ņemot vērā minēto un to, ka valsts kapitālsabiedrību darbības veidi un specifika ir atšķirīga, lūdzam papildināt Valdības rīcības plāna 126.1.punktā sadaļu "Rīcības plāna pasākums" ar šādu pasākumu: veikta atsevišķu valsts kapitālsabiedrību apvienotas pārvaldības izveides vispusīga izvērtēšana.
2. Lai ieviestu augstus pārvaldības standartus valsts kapitālsabiedrībās, balstoties uz vienotu kārtību, principiem un prasībām, nepieciešams pilnveidot normatīvo regulējumu valsts kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības jomā. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt Valdības rīcības plāna 126.1.punktā sadaļu "Rīcības plāna pasākums" ar šādu pasākumu: pilnveidots normatīvais regulējums valsts kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības jomā. Minētā pasākuma rezultātā cita starp tiktu ieviesti caurspīdīgi augsta līmeņa pārvaldības standarti, tiktu pilnveidoti nominācijas procesi, tiktu ieviesta jauna padomes un valdes atlīdzības sistēma, tiktu stiprināta kapitālsabiedrību padomju loma utt..Vēršam uzmanību, ka precizējot normatīvajos aktos arī kapitālsabiedrības padomes kompetences, funkcijas, tiesības, pienākumus un atbildību, tiktu stiprināta kapitālsabiedrību padomju loma, līdz ar to nav nepieciešamība izdalīt padomju lomas stiprināšanu kā atsevišķu pasākumu, jo tas iekļausies pasākuma "pilnveidots normatīvais regulējums valsts kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības jomā" tvērumā.
3. Valdības rīcības plāna 126.1.punktā sadaļā "Darbības rezultāts" kā rezultāts ir norādīts: "1a) Sagatavoti grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā, kas ietver centralizētas pārvaldības elementus, precizējot koordinācijas institūcijas funkcijas attiecībā uz kapitāla daļu turētāja pienākumu nodošanas un izpildes kārtību, centralizētu valdes nominācijas procesu organizēšanu un dokumentēšanu valsts kapitālsabiedrībās, kurās nav izveidota padome, un padomes nominācijas procesu kapitālsabiedrībās, kurās kapitāla daļas pieder valstij (bet ne 100 % apmērā)". Vēršam uzmanību, ka no pašreizējās redakcijas nav saprotams, kāda kapitāla daļu turētāja pienākumu nodošanas un izpildes kārtība ir paredzēta, kāds pamatojums un kādu mērķi ar šādu rīcību plānots sasniegt. Ja gadījumā ir paredzēts noteikt kārtību, saskaņā ar kuru ministrijām būs jānodod visas kapitāla daļa turētāja pienākumus koordinācijas institūcijai, proti, kapitāla daļu turētāja valsts kapitālsabiedrībām būs koordinācijas institūcija, tad šādam pasākumam nav skaidri ekonomiskie ieguvumi un lietderīgums. Vienlaikus norādām, ka nav skaidrs, kas ir domāts ar piebildi "(bet ne 100 % apmērā)". Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt Valdības rīcības plāna 126.1.punkta sadaļas "Darbības rezultāts" 1a) punktu, paredzot, ka tiek: 1a) Sagatavoti grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā, kas ietver centralizētas pārvaldības elementus, nosakot vienotus caurspīdīgus augsta līmeņa pārvaldības standartus; 1b) Pilnveidots normatīvais regulējums regulārai kapitālsabiedrību darbības rezultātu izvērtēšanai un sasniegto rādītāju salīdzināšanai ar Baltijas jūras reģiona valstu kapitālsabiedrību rādītājiem attiecīgajā nozarē, lai sekmētu augstāku rādītāju sasniegšanu Latvijas kapitālsabiedrībām.
4. Attiecībā uz Valdības rīcības plāna 126.1.punkta sadaļas "Darbības rezultāts" 2a) punktu "2a) Sagatavoti grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā, kas nosaka samazinātu kapitāla daļu turētāja un koordinācijas institūcijas iesaisti uzraudzībā valsts kapitālsabiedrībās, kurās ir izveidota padome" norādām, ka, ja gadījumā ar Rīcības plāna pašreizējās redakcijas 1a) punktu paredzēts, ka kapitāla daļas tiks nodotas koordinācijas institūcijai un šajā punktā paredzēts samazināt kapitāla daļu turētāja un koordinācijas institūcijas iesaisti uzraudzībā valsts kapitālsabiedrībās, kurās ir izveidota padome, tad kāda jēga nodot kapitāla daļas koordinācijas institūcijai, ja ir jāsamazina tās funkcijas un pienākumi, savukārt gandrīz visa kapitālsabiedrības uzraudzība un pārvaldība tiks nodota padomei. Kā arī, nav saprotams kā tas īstenojams kopsakarā ar 3.punktu, kas paredz aktīva īpašnieka funkciju īstenošanu vienlaikus samazinot kapitāla daļu turētāja iesaisti kapitālsabiedrības uzraudzībā. Uzskatām, ka ir obligāti jānodrošina vienotas kārtības ieviešanu aktīvā īpašnieka funkciju efektīvai īstenošanai. Kā jau minēts iepriekš, ka precizējot normatīvajos aktos arī kapitālsabiedrības padomes kompetences, funkcijas, tiesības, pienākumus un atbildību, tiktu stiprināta kapitālsabiedrību padomju loma, līdz ar to nav nepieciešamība atsevišķi izdalīt samazinātu kapitāla daļu turētāja un koordinācijas institūcijas iesaisti uzraudzībā valsts kapitālsabiedrībās, kurās ir izveidota padome, jo tas iekļausies pasākuma "pilnveidots normatīvais regulējums valsts kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības jomā" tvērumā. Ņemot vērā minēto lūdzam precizēt Rīcības plāna 126.1.punktu.
Attiecīgi informējam, ka uzturam š.g. 24.martā izteikto iebildumu (izziņas 3.punkts), jo iebildums tikai daļēji ņemts vērā un vēršam uzmanību uz to, ka:
1. Valdības rīcības plāna 126.1.punktā sadaļā "Rīcības plāna pasākums" nav ietverts pasākums, kas tiešā veidā izriet no Deklarācijā dotā uzdevuma: Vērtēsim atsevišķu valsts kapitālsabiedrību apvienotas pārvaldības izveidi. Ņemot vērā minēto un to, ka valsts kapitālsabiedrību darbības veidi un specifika ir atšķirīga, lūdzam papildināt Valdības rīcības plāna 126.1.punktā sadaļu "Rīcības plāna pasākums" ar šādu pasākumu: veikta atsevišķu valsts kapitālsabiedrību apvienotas pārvaldības izveides vispusīga izvērtēšana.
2. Lai ieviestu augstus pārvaldības standartus valsts kapitālsabiedrībās, balstoties uz vienotu kārtību, principiem un prasībām, nepieciešams pilnveidot normatīvo regulējumu valsts kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības jomā. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt Valdības rīcības plāna 126.1.punktā sadaļu "Rīcības plāna pasākums" ar šādu pasākumu: pilnveidots normatīvais regulējums valsts kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības jomā. Minētā pasākuma rezultātā cita starp tiktu ieviesti caurspīdīgi augsta līmeņa pārvaldības standarti, tiktu pilnveidoti nominācijas procesi, tiktu ieviesta jauna padomes un valdes atlīdzības sistēma, tiktu stiprināta kapitālsabiedrību padomju loma utt..Vēršam uzmanību, ka precizējot normatīvajos aktos arī kapitālsabiedrības padomes kompetences, funkcijas, tiesības, pienākumus un atbildību, tiktu stiprināta kapitālsabiedrību padomju loma, līdz ar to nav nepieciešamība izdalīt padomju lomas stiprināšanu kā atsevišķu pasākumu, jo tas iekļausies pasākuma "pilnveidots normatīvais regulējums valsts kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības jomā" tvērumā.
3. Valdības rīcības plāna 126.1.punktā sadaļā "Darbības rezultāts" kā rezultāts ir norādīts: "1a) Sagatavoti grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā, kas ietver centralizētas pārvaldības elementus, precizējot koordinācijas institūcijas funkcijas attiecībā uz kapitāla daļu turētāja pienākumu nodošanas un izpildes kārtību, centralizētu valdes nominācijas procesu organizēšanu un dokumentēšanu valsts kapitālsabiedrībās, kurās nav izveidota padome, un padomes nominācijas procesu kapitālsabiedrībās, kurās kapitāla daļas pieder valstij (bet ne 100 % apmērā)". Vēršam uzmanību, ka no pašreizējās redakcijas nav saprotams, kāda kapitāla daļu turētāja pienākumu nodošanas un izpildes kārtība ir paredzēta, kāds pamatojums un kādu mērķi ar šādu rīcību plānots sasniegt. Ja gadījumā ir paredzēts noteikt kārtību, saskaņā ar kuru ministrijām būs jānodod visas kapitāla daļa turētāja pienākumus koordinācijas institūcijai, proti, kapitāla daļu turētāja valsts kapitālsabiedrībām būs koordinācijas institūcija, tad šādam pasākumam nav skaidri ekonomiskie ieguvumi un lietderīgums. Vienlaikus norādām, ka nav skaidrs, kas ir domāts ar piebildi "(bet ne 100 % apmērā)". Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt Valdības rīcības plāna 126.1.punkta sadaļas "Darbības rezultāts" 1a) punktu, paredzot, ka tiek: 1a) Sagatavoti grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā, kas ietver centralizētas pārvaldības elementus, nosakot vienotus caurspīdīgus augsta līmeņa pārvaldības standartus; 1b) Pilnveidots normatīvais regulējums regulārai kapitālsabiedrību darbības rezultātu izvērtēšanai un sasniegto rādītāju salīdzināšanai ar Baltijas jūras reģiona valstu kapitālsabiedrību rādītājiem attiecīgajā nozarē, lai sekmētu augstāku rādītāju sasniegšanu Latvijas kapitālsabiedrībām.
4. Attiecībā uz Valdības rīcības plāna 126.1.punkta sadaļas "Darbības rezultāts" 2a) punktu "2a) Sagatavoti grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā, kas nosaka samazinātu kapitāla daļu turētāja un koordinācijas institūcijas iesaisti uzraudzībā valsts kapitālsabiedrībās, kurās ir izveidota padome" norādām, ka, ja gadījumā ar Rīcības plāna pašreizējās redakcijas 1a) punktu paredzēts, ka kapitāla daļas tiks nodotas koordinācijas institūcijai un šajā punktā paredzēts samazināt kapitāla daļu turētāja un koordinācijas institūcijas iesaisti uzraudzībā valsts kapitālsabiedrībās, kurās ir izveidota padome, tad kāda jēga nodot kapitāla daļas koordinācijas institūcijai, ja ir jāsamazina tās funkcijas un pienākumi, savukārt gandrīz visa kapitālsabiedrības uzraudzība un pārvaldība tiks nodota padomei. Kā arī, nav saprotams kā tas īstenojams kopsakarā ar 3.punktu, kas paredz aktīva īpašnieka funkciju īstenošanu vienlaikus samazinot kapitāla daļu turētāja iesaisti kapitālsabiedrības uzraudzībā. Uzskatām, ka ir obligāti jānodrošina vienotas kārtības ieviešanu aktīvā īpašnieka funkciju efektīvai īstenošanai. Kā jau minēts iepriekš, ka precizējot normatīvajos aktos arī kapitālsabiedrības padomes kompetences, funkcijas, tiesības, pienākumus un atbildību, tiktu stiprināta kapitālsabiedrību padomju loma, līdz ar to nav nepieciešamība atsevišķi izdalīt samazinātu kapitāla daļu turētāja un koordinācijas institūcijas iesaisti uzraudzībā valsts kapitālsabiedrībās, kurās ir izveidota padome, jo tas iekļausies pasākuma "pilnveidots normatīvais regulējums valsts kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības jomā" tvērumā. Ņemot vērā minēto lūdzam precizēt Rīcības plāna 126.1.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam labot 224.2. punkta redakciju gan pasākumā, gan darbības rezultātos atbilstoši ekonomikas ministres un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra 29.03.2023. tikšanās laikā panāktajai vienošanās.
Piedāvātā redakcija
Pasākums: Nodrošināt koordinētu mājokļu pieejamības atbalsta instrumentu īstenošanu. Rezultāti: 1) Izstrādāta mērķtiecīga mājokļu politika. 2) Apstiprinātas Mājokļu politikas pamatnostādnes 2027.gadam, nodrošinot ilgtermiņa risinājumus mājokļu pieejamībai Latvijas iedzīvotājiem atbilstoši mājsaimniecību ienākumiem.
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ekonomikas ministrija iebilst pret VRP 125.1. pasākuma darbības rezultāta esošo redakciju “1) Izvērtētas plašāka ģeogrāfiska mēroga finansējuma pieejamības iespējas mazo un vidējo uzņēmumu sākotnējā publiskā piedāvājuma fonda izveidei.” Vēršam uzmanību, ka iniciatīva par fonda izveidi ir atbalstāma, taču būtu skaidri jāparedz, ka mērķis šāda fonda izveidei ir Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu konkurētspējīgi nosacījumi dalībai publiski izveidotajā fondā. Lūdzam darbības rezultātu izteikt šādā redakcijā: “1) Izvērtētas plašāka ģeogrāfiska mēroga finansējuma pieejamības iespējas mazo un vidējo uzņēmumu sākotnējā publiskā piedāvājuma fonda izveidei un rasti risinājumi, kas paredz Latvijas mazo un vidējo uzņēmumiem konkurētspējīgus nosacījumus dalībai publiski izveidotajā fondā.”
Piedāvātā redakcija
“1) Izvērtētas plašāka ģeogrāfiska mēroga finansējuma pieejamības iespējas mazo un vidējo uzņēmumu sākotnējā publiskā piedāvājuma fonda izveidei un rasti risinājumi, kas paredz Latvijas mazo un vidējo uzņēmumiem konkurētspējīgus nosacījumus dalībai publiski izveidotajā fondā.”