Projekta ID
25-TA-447Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.2. apakšsadaļu, ņemot vērā, ka tajā skaidro projekta mērķi, un ievērojot, ka mērķis nedrīkst attaisnot jau iepriekš nolemtu rīcību, tam ir jābūt neitrālam un vērstam uz problēmu izraisošo cēloņu mazināšanu vai likvidēšanu. Mērķis nevar būt vienkārši tiesību akta izstrāde vai grozījumi tajā. Proti, tas jādefinē tādā formā, lai varētu novērtēt tā sasniegšanas progresu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka anotācijā sniegtie skaidrojumi tiesību normu adresātam nenodrošina pilnīgu izpratni par projektā paredzētā grozījuma (pielikumā izslēgt objektu Kalnciema ielu 10, k-2, Rīgā) ietekmi, piemēram, uz investīcijas mērķa grupu - valsts sektora ēku, tai skaitā vēsturisko ēku, īpašniekiem un lietotājiem un to vai grozījumi neskar arī tiesiskās paļāvības principu1. Proti, pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 8. augusta noteikumu Nr. 443 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.4.i. investīcijas "Energoefektivitātes uzlabošana valsts sektora ēkās, t. sk. vēsturiskajās ēkās" īstenošanas noteikumi" pielikumu investīciju mērķa grupas, ietekmējamās sabiedrības grupas rēķinājās ar to, ka arī šim objektam tiks izstrādāta tehniskā dokumentācija un veikta būvniecība. Taču šobrīd, plāni attiecībā uz konkrēto objektu tiek mainīti.
Tādēļ lūdzam izvērst skaidrojumus anotācijā norādot uz to, kā paredzētie grozījumi ietekmēs investīciju mērķa grupas, kas saistītas ar objektu Kalnciema ielā 10, k-2, Rīgā, vai tās ir informētas par plānotajiem grozījumiem u.c. būtisku informāciju, kas tiesību normu adresātam nodrošina pilnīgu no projekta izrietošo grozījumu un ar tiem saistīto aspektu izpratni.
1. Tiesiskās paļāvības princips noteic, ka privātpersona var paļauties, ka iestādes rīcība ir tiesiska un konsekventa, tai skaitā persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības. Satversmes tiesa ir norādījusi (2009. gada 26. novembra spriedums lietā Nr. 2009-08-01), ka gadījumā, kad normatīvā regulējuma grozījumu rezultātā notiek vai ir iespējama privātpersonu tiesiskā stāvokļa pasliktināšanās, tiesiskās paļāvības princips nodrošina šo personu tiesību aizsardzību, proti, persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības.
Tādēļ lūdzam izvērst skaidrojumus anotācijā norādot uz to, kā paredzētie grozījumi ietekmēs investīciju mērķa grupas, kas saistītas ar objektu Kalnciema ielā 10, k-2, Rīgā, vai tās ir informētas par plānotajiem grozījumiem u.c. būtisku informāciju, kas tiesību normu adresātam nodrošina pilnīgu no projekta izrietošo grozījumu un ar tiem saistīto aspektu izpratni.
1. Tiesiskās paļāvības princips noteic, ka privātpersona var paļauties, ka iestādes rīcība ir tiesiska un konsekventa, tai skaitā persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības. Satversmes tiesa ir norādījusi (2009. gada 26. novembra spriedums lietā Nr. 2009-08-01), ka gadījumā, kad normatīvā regulējuma grozījumu rezultātā notiek vai ir iespējama privātpersonu tiesiskā stāvokļa pasliktināšanās, tiesiskās paļāvības princips nodrošina šo personu tiesību aizsardzību, proti, persona var paļauties, ka tā noteiktajā laikā varēs īstenot tai iegūtās tiesības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt skaidrojumus par to, ka "nav paredzēts mainīt VNĪ projektam ar 2024. gada 10. decembra MK noteikumu Nr. 443 grozījumiem piešķirto finansējuma apmēru 2 691 104,00 euro apmērā". Norādām, ka, lai arī faktiski finansējuma apmērs netiek mainīts, no projekta noprotams, ka tas var mainīties praksē, ņemot vērā, ka finansējuma apmērs visās sešās (iepriekš piecās) adresēs tiek dalīts proporcionāli. Proti, ja kopējais finansējums tiek paredzēts pieciem objektiem, katrs no tiem proporcionāli saņem lielāku finansējumu nekā tad, ja to dala uz sešiem objektiem. Lūdzam pilnībā izvērtēt plānoto grozījumu iespējamo praktisko ietekmi un precizēt attiecīgos skaidrojumus anotācijas 1.3. apakšsadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
