Atzinums

Projekta ID
25-TA-877
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
11.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka no likumprojekta 11. panta svītrots otrās daļas 4. punkts, ka Ministru kabinets nosaka noteikumus par Sociālā klimata plāna īstenošanā iesaistīto institūciju tiesībām pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās un apstrādāt datus tādā apjomā, kāds nepieciešams attiecīgo pienākumu izpildei, lūdzam likumprojekta anotācijā paredzēt un skaidrot, kā Sociālā klimata plāna īstenošanā iesaistītajām institūcijām būs jārīkojas, lai nepieciešamos datus iegūtu, ievērojot Tieslietu ministrijas 22.05.2025. iebildumā norādītās prasības, kas jāievēro šādos gadījumos, un (vai) kurā likumā (atbilstoši Tieslietu ministrijas norādēm) tiks noteikts tiesiskais pamats iestādēm rīkoties.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Priekšlikums
Sekmīgu nozaru politikas ieviešanu visos publiskās pārvaldes līmeņos var nodrošināt tikai par nozari atbildīgās ministrijas virsvadībā. Citu ministriju loma ir sniegt atbalstu savas kompetences ietvaros. Tāpēc vēršam uzmanību, ka VARAM nodrošina metodisko vadību plānošanas reģioniem un pašvaldībām tikai VARAM kompetencē esošajās jomās. Iepriekšējos gados VARAM nodrošināja plānošanas reģionu un pašvaldību metodisko vadību klimata pārmaiņu politikas jomā, jo klimata pārmaiņu politika un vides aizsardzības politika atradās VARAM pārziņā. Kopš Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) izveides 2023.gada 1.janvārī, reorganizējot VARAM un Ekonomikas ministriju, un vides aizsardzības funkcijas pārcelšanas uz KEM 2024.gada 1.jūlijā, ir pilnībā mainījies funkciju sadalījums. Tāpēc KEM turpmāk ir jānodrošina vadošā loma metodiskās vadības nodrošināšanā klimata politikas jomā reģionālā un vietējā līmenī. KEM izstrādā nozari regulējošos normatīvos aktus un plānošanas dokumentus, tāpēc tikai KEM var sniegt pilnvērtīgu metodisko atbalstu šajā jomā.
Šāda kārtība nozares politikas plānošanā un ieviešanā ir spēkā visās jomās, piemēram, Izglītības un zinātnes ministrija ir izstrādājusi rokasgrāmatu pašvaldībām “Darba ar jaunatni sistēmas attīstība apvienotās pašvaldībās. Ieteikumi pašvaldībām” un Slimību un profilakses kontroles centrs kopā ar Veselības ministriju ir izstrādājušas metodisko materiālu “Vadlīnijas pašvaldībām veselības veicināšanā”, kas ietver 5.nodaļu "Pašvaldības veselības veicināšanas darba plānošana un īstenošana".
VARAM informē, ka, lai nekavētu šā likumprojekta virzību, šobrīd par to neizsakām iebildumu, vienlaikus vēršam uzmanību, ka likumprojekta izskatīšanas Saeimā laikā aicināsim šo uzdevumu uzņemties KEM, kā par nozares politikas izstrādi un ieviešanu atbildīgo ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 22. punktu pašvaldības autonomā kompetence ir veicināt klimata pārmaiņu ierobežošanu un pielāgošanos tām. Pašvaldību likuma 4. panta ceturtā daļa noteic, ka autonomo funkciju izpildi finansē no pašvaldības budžeta, ja likumā nav noteikts citādi. Ārējos normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos un kārtībā atsevišķu autonomo funkciju īstenošanā un finansēšanā piedalās valsts.
Ņemot vērā minēto un to, ka  likumprojekta 24. panta attiecināts arī uz valsts budžeta līdzekļiem, nepieciešams noteikt gadījumu un kārtību kādā šīs autonomās funkciju īstenošanā un finansēšanā piedalās valsts. Vienlaikus ievērojot Pašvaldību likumā un Likumā par budžetu un finanšu vadību noteikto, ka pārvaldes funkcijas un uzdevumi attiecīgi tiek finansēti no valsts vai pašvaldības budžeta, lūdzam precizēt lietoto terminoloģiju un izteiksmes formu, kā arī lūdzam svītrot normā ietverto norādi uz ministriju iesaisti, jo šāda norāde nerada ne tiesības, ne pienākumus, kā arī pēc būtības nekalpo tiesību normas skaidrībai.
 
Piedāvātā redakcija
-