Atzinums

Projekta ID
24-TA-326
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Finanšu nozares asociācija
Atzinums iesniegts
21.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Latvijas Finanšu nozares asociācija (turpmāk – Asociācija) ir izskatījusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Starptautisko un nacionālo sankciju ierosināšanas un izpildes kārtība” (turpmāk – Projekts) un informē, ka konceptuāli saskaņo to, vienlaikus izsakot sekojošus iebildumus un priekšlikumus:

Asociācijas ieskatā Projekta 12. un 13. punktā sniegtais pamatvajadzību uzskaitījums būtu precizējams. Apzināmies, ka uzskaitījums nav izsmeļošs, vienlaikus situācijās, kas jau šobrīd ir identificētas kā aptveramas Asociācijas ieskatā būtu vērtīgi jau sākotnēji ietvert uzskaitījumā. Ievērojot minēto, aicinām formulējumu veidot elastīgāku, ņemot vērā sekojošas juridisko terminu nianses:
1. Ir minētas valsts nodevas, bet nav norādīti nodokļi. Ņemot vērā, ka pirmās neietver otros, bet nodokļi līdzvērtīgi nodevām ir pamatvajadzību tvērumā būtu pareizi minēt abus.
2. Vēršam uzmanību, ka komunālie maksājumi ir nepamatoti šaurs termins un iekavās būtu jāmin vismaz piemēri. Piemēram, elektrība vai regulēti sabiedriskie pakalpojumi (tajā skaitā atkritumi ārpus ikdienas apsaimniekošanas darbībām) juridiski ne vienmēr komunālais maksājums tāpat kā obligātās darbības dzīvojamās telpas (ēkas) pārvaldīšanai (juridiskajām ir minēti, fiziskajām – nē). Aicinām šo terminoloģiju precizēt vismaz šobrīd Latvijas Bankas jau esošajai praksei.
3. Norādām, ka īres vai hipotekārie maksājumi neattiecas uz juridiskām personām, tām ir noma. Papildus tam ir arī citi kredītmaksājumi, kas nav hipotekārie, bet nodrošināti ar finanšu ķīlu vai komercķīlu, vai ir patēriņa aizdevumi. Hipotekārie turklāt nav tikai mājoklim, var būt arī jebkam citam. – arī, ja pērk mašīnu (teorētiski).
4. Lūdzam vārdu medicīniskās aizstāt ar ārstniecības.
5. Ievērojot, ka pārtika neaptver ikdienas lietošanās preces, piemēram, ziepes, krēmu vai skuvekli.Ievērojot minēto aicinām paplašināt.

Apkopojot aicinām lielākai skaidrībai un tiesiskās paļāvības principa ievērošanai precizēt 12. un 13. punkta regulējumu, lai detalizētāk uzskaitītu pamatvajadzību veidus, atspoguļot vismaz biežākos (arī augstāk uzskaitītie) vai arī ja tas nav iespējams vismaz skaidrot tos anotācijā. Rekomendējam vadīties pēc Finanšu nozares asociācijas un Latvijas Bankas kopīgi jau izstrādātā vispārējā saskaņojuma, kas jau zināms un izprotams arī plašāk: https://www.bank.lv/aktualitates-banklv/zinas-un-raksti/uzraudzibas-zinas-un-pazinojumi-lidz-2023-gadam/16171-fktk-latvijas-bankam-izdevusi-jaunu-visparejo-saskanojumu
Papildus minētajam aicinām Projekta 12. punktā neietvert tikai pamatvajadzību uzskaitījumu, kas attiecās uz izdevumiem, bet papildināt punktu arī ar tiesībām uz ienākumiem, piemēram, ja attiecināms, darba algu, sociālos pabalstus, pensijas un tamlīdzīgi.


Lūdzam Projektā skaidri noteikt, ka finanšu tirgus dalībniekiem nav pienākuma piemērot Finanšu izlūkošanas dienesta izdoto lēmumu par izņēmumu piemērošanu un veikt maksājumu. Šādā gadījumā finanšu iestādes klientam tiek sniegts pamatojums maksājuma atteikumam. Ir būtiski, lai finanšu iestādei ir tiesības ņemt vērā papildus faktorus, kas var ietekmēt iespējamību piemērot izņēmumu, piemēram, ASV OFAC sankciju attiecināmība vai publiski pieejama negatīva informācija (open source intelligence). Pretējā gadījumā var rasties situācija, ka klients vēršas ar sūdzību Finanšu izlūkošanas dienestā, ka kredītiestāde vai cits pakalpojumu sniedzējs nav izpildījis maksājumu, pat ja attiecīgs pienākums to neizpildīt ir izrietējis, piemēram, ievērojot OFAC sankcijas. Norādāms, ka Projekts neparedz Finanšu izlūkošanas dienesta kompetenci pieņemt lēmumu par izņēmumu piemērošanu ASV OFAC sankciju gadījumā.

Attiecībā uz izņēmumu piemērošanu aicinām arī skaidrot un ciktāl nepieciešams arī papildināt Projektu paskaidrojot vai, ja izsniegtā licence skars arī maksājumu veikšanu vai attiecīgais finanšu sektora dalībnieks vai visi tiks par attiecīgās licences izsniegšanu informēti.  Piemēram vai licences tiks publicētas, tiks sūtītas uz apkalpojošām kredītiestādēm vai citiem pakalpojuma sniedzējiem un tamlīdzīgi. Patreiz noteikumi neparedz pie dokumentu iesniegšanas sniegt informāciju par kredītiestādi, kurā maksājumi tiks veikts, līdz ar to iespējams ir iecerēts, ka par izsniegto licenci informāciju būs iespējams saņemt tikai no attiecīgā klienta. Drošākai informācijas apmaiņai un caurspīdīgumam darījumu vidē aicinām izvērtēt iespēju licences vai vismaz daļu no tām publicēt.
Piedāvātā redakcija
-