Atzinums

Projekta ID
22-TA-2765
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
23.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
2.14.1 Neto patēriņa vērtība – neto norēķinu sistēmas ietvaros noteiktā periodā elektrotīklā nodotās un no elektrotīkla saņemtās elektroenerģijas daudzuma starpības finansiālā vērtība;
Iebildums
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators) norāda, ka saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 30.5panta pirmo daļu elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas ietvaros tiek veikta ieskaite starp no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvā lietotāja objektā no elektroenerģijas sistēmas saņemtās elektroenerģijas vērtību un sistēmā nodotās elektroenerģijas vērtību. Tātad elektroenerģijas neto norēķinu sistēma neattiecas tikai uz no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvā lietotāja objektā patērēto elektroenerģiju. Līdz ar to, Regulatora ieskatā, Noteikumu projekta 1.4.apakšpunktā paredzētais Ministru kabineta 2014.gada 21.janvāra noteikumu Nr.50 “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi)  2.14.1apakšpunkts ir izsakāms šādā redakcijā:
“2.14.1 elektroenerģijas neto vērtība – noteiktā periodā no elektrotīkla saņemtās elektroenerģijas vērtības un elektrotīklā nodotās elektroenerģijas vērtības starpība”.
 
Piedāvātā redakcija
“2.14.1 elektroenerģijas neto vērtība – noteiktā periodā no elektrotīkla saņemtās elektroenerģijas vērtības un elektrotīklā nodotās elektroenerģijas vērtības starpība”.
2.
Noteikumu konsolidētā versija
13. Mājsaimniecības lietotāja objektā, kurš atbilst elektroenerģijas neto uzskaites sistēmas piemērošanas nosacījumiem, elektroenerģijas neto uzskaites sistēmu piemēro pēc noklusējuma līdz brīdim, kad sistēmas operators nodrošina izvēles iespējas, sākot ar dienu, kad sadales sistēmas operators izdevis atļauju mikroģeneratora pieslēgšanai paralēlam darbam ar sadales sistēmu attiecīgajā objektā.
Iebildums
Noteikumu projekta 1.6.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 13.punktā noteikts, ka mājsaimniecības lietotāja, kuram ir tiesības izmantot elektroenerģijas neto uzskaites sistēmu, objektā elektroenerģijas neto uzskaites sistēmu piemēro pēc noklusējuma līdz brīdim, kad sistēmas operators nodrošina izvēles iespējas. Nodrošinot normas skaidrību un uztveramību, Noteikumu projekta 1.6.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 13.punktā jānosaka, kādas izvēles iespējas sistēmas operators nodrošina mājsaimniecības lietotājam, kuram ir tiesības izmantot elektroenerģijas neto uzskaites sistēmu, kā arī jānosaka, vai un kā tiek piemērota elektroenerģijas neto uzskaites sistēma pēc tam, kad mājsaimniecības lietotājs, pamatojoties uz sistēmas operatora piedāvājumu, ir veicis izvēli.

Regulatora ieskatā, ja mājsaimniecības lietotājs, kurš ražo elektroenerģiju, ievēro visas Elektroenerģijas tirgus likuma 30.1panta otrajā daļā noteiktās prasības, tas iegūst tiesības izmantot elektroenerģijas neto uzskaites sistēmu. Ievērojot minēto, Noteikumu projekta 1.6.apakšpuntā paredzētajā Noteikumu 13.punktā jāaizstāj vārdi “Mājsaimniecības lietotāja objektā, kurš atbilst elektroenerģijas neto uzskaites sistēmas piemērošanas nosacījumiem, elektroenerģijas neto uzskaites sistēmu piemēro pēc noklusējuma” ar vārdiem “Mājsaimniecības lietotāja, kuram ir tiesības izmantot elektroenerģijas neto uzskaites sistēmu, objektā elektroenerģijas neto uzskaites sistēmu piemēro pēc noklusējuma”.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
15. Sadales sistēmas operators mājsaimniecības lietotāja objektā, kuram ir tiesības norēķinos par tajā saražoto un patērēto elektroenerģiju piemērot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu, uzstāda elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu, kas uzskaita no elektrotīkla saņemto elektroenerģiju un elektrotīklā nodoto elektroenerģiju.
Iebildums
Noteikumu projekts paredz, ka Noteikumu III nodaļā tiek noteikts elektroenerģijas neto uzskaites sistēmas regulējums. Līdz ar to Noteikumu projektu nepieciešams papildināt ar jaunu apakšpunktu, kurā paredz Noteikumu 15.punktā aizstāt vārdus “elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu” ar vārdiem “elektroenerģijas neto uzskaites sistēmu”.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
17. Mājsaimniecības lietotāja pienākums ir saskaņā ar tirgotāja izrakstīto rēķinu norēķināties par elektroenerģiju atbilstoši neto patēriņa apjomam, elektroenerģijas neto uzskaites sistēmas administrēšanu, kā arī par sistēmas pakalpojumiem atbilstoši sistēmas pieslēguma tehniskajiem parametriem un no elektrotīkla piegādātajam elektroenerģijas apjomam.
Iebildums
Noteikumu 2.15.apakšpunkts noteic, ka neto patēriņš ir no elektrotīkla saņemtās elektroenerģijas un elektrotīklā nodotās elektroenerģijas apjoma starpība viena norēķinu perioda ietvaros. Ņemot vērā minēto, nodrošinot normu skaidrību, Regulatora ieskatā, normās par elektroenerģijas neto uzskaites sistēmu nebūtu pamata lietot terminu “vērtība”. Tas būtu izmantojams normās par elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu. Līdz ar to Noteikumu projekta 1.7.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 17.punktā jāaizstāj vārdi “atbilstoši neto patēriņa vērtībai” ar vārdiem “atbilstoši neto patēriņam”.

Regulatora ieskatā nepieciešams papildināt anotāciju, norādot, kāpēc un kādā apjomā elektroenerģijas sadales sistēmas operatoram rodas papildu izmaksas, kas saistītas ar elektroenerģijas neto uzskaites sistēmas administrēšanu, kā arī skaidrojot, kāpēc līdz šim šādas izmaksas mājsaimniecības lietotājiem, kuriem ir tiesības izmantot neto uzskaites sistēmu, nebija jākompensē.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
III1. Elektroenerģijas neto norēķinu sistēma
Iebildums
Regulatora ieskatā, Noteikumu projektu būtu jāpapildina ar punktu, nosakot līdzīgi kā attiecībā uz elektroenerģijas neto uzskaites sistēmu, periodu, pēc kura elektroenerģijas neto norēķinu sistēmā elektroenerģijas neto vērtības noteikšanu uzsāk no jauna.
Saskaņā ar Noteikumu 121.punktu elektroenerģijas lietotājam ir tiesības mainīt tirgotāju un tirgotāja maiņa notiek mēneša pirmajā datumā. Ņemot vērā Noteikumos noteiktās lietotāja tiesības mainīt elektroenerģijas tirgotāju, Noteikumu projektu nepieciešams papildināt ar jaunu punktu, ar kuru tiek noteikta kārtība, kādā no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvais lietotājs, kurš izmanto elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu, veic elektroenerģijas tirgotāja maiņu, un kas cita starpā ietver prasības elektroenerģijas tirgotājam un aktīvajam lietotājam attiecībā uz galīgo norēķinu par elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas ietvaros no elektrotīkla saņemto elektroenerģiju un elektrotīklā nodoto elektroenerģiju.

Bez tam, Noteikumu projektu nepieciešams papildināt ar punktu, ar kuru tiek noteikta kārtība, kādā elektroenerģijas aktīvais lietotājs veic objektu, uz kuriem tiek attiecināta elektroenerģijas neto norēķinu sistēma, maiņu, un objektu maiņas gadījumā tiek noteikta elektroenerģijas neto vērtība.

Ievērojot, ka elektroenerģijas neto norēķinu sistēma ir vērsta uz to, lai sekmētu no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvo lietotāju saražotās elektroenerģijas patērēšanu pašu vajadzībām, nevis lai veicinātu aktīvo lietotāju saražotās elektroenerģijas pārdošanu, Noteikumu projektu jāpapildina ar punktu, nosakot no elektrotīkla saņemtās elektroenerģijas un elektrotīklā nodotās elektroenerģijas apjoma starpību, pie kādas tiek uzskatīts, ka aktīvais lietotājs kļūst par elektroenerģijas ražotāju.

 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
18.3 No atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvais lietotājs, kas vēlas izmantot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu, uz iesnieguma pamata noslēdz līgumu ar tirgotāju par neto norēķinu sistēmas pakalpojuma saņemšanu.
Iebildums
Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētais Noteikumu 18.3punkts noteic, ka no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvais lietotājs, kurš vēlas izmantot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu, uz iesnieguma pamata noslēdz līgumu ar elektroenerģijas tirgotāju par elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas pakalpojuma saņemšanu. Regulators norāda, ka nevienā enerģētikas nozari regulējošā normatīvajā aktā nav noteikts, ka elektroenerģijas lietotāji, tajā skaitā no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvie lietotāji, var saņemt neto norēķinu sistēmas pakalpojumu. Bez tam, Regulatora ieskatā, prasība aktīvajam lietotājam iesniegt elektroenerģijas tirgotājam iesniegumu, lai noslēgtu vienošanos par elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas izmantošanu, rada nepamatotu slogu aktīvajam lietotājam. Ievērojot minēto, Regulatora ieskatā, Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētais Noteikumu 18.3punkts ir izsakāms šādā redakcijā:
“18.3 No atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvais lietotājs un tirgotājs rakstveidā savstarpēji vienojas par elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas izmantošanu.”.
 
Piedāvātā redakcija
“18.3 No atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvais lietotājs un tirgotājs rakstveidā savstarpēji vienojas par elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas izmantošanu.”
7.
Noteikumu konsolidētā versija
18.4 Objektos, kuros no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvais lietotājs ražo elektroenerģiju patērēšanai paša vajadzībām (galapatēriņam), ir uzstādītas elektroenerģijas ražošanas iekārtas, kuru jauda nepārsniedz 50 kilovatus.
Iebildums
Atbilstoši normatīvo aktu izstrādes prasībām par deklaratīvām un nevēlamām normām atzīstamas normas, kuras vispār nav paredzēts īstenot, jo tās satur tikai apgalvojumu, paziņojumu vai faktu. Regulators vērš uzmanību, ka Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētais Noteikumu 18.4punkts satur tikai faktu par to, ka no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvā lietotāja objektos uzstādītas elektroenerģijas ražošanas iekārtas jauda nepārsniedz 50 kilovatus. Līdz ar to Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētais Noteikumu 18.4punkts ir svītrojams vai arī to nepieciešams precizēt.

Turklāt, Regulators norāda, ka Elektroenerģijas tirgus likumā nav noteikti no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvā lietotāja, kuram ir tiesības izmantot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu, objektos uzstādītās elektroenerģijas ražošanas iekārtas jaudas ierobežojumi. Līdz ar to Ministru kabinetam Noteikumu projektā nav tiesību noteikt jebkādus elektroenerģijas ražošanas iekārtas jaudas ierobežojumus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
18.5 Objektā, kurš atbilst elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas piemērošanas nosacījumiem, elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu piemēro, sākot ar dienu, kad sadales sistēmas operators izdevis atļauju mikroģeneratora pieslēgšanai paralēlam darbam ar sadales sistēmu attiecīgajā objektā.
Iebildums
Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētais Noteikumu 18.5punkts noteic, ka objektā, kurš atbilst elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas piemērošanas nosacījumiem, elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu piemēro, sākot ar dienu, kad sadales sistēmas operators izdevis atļauju mikroģeneratora pieslēgšanai paralēlam darbam ar sadales sistēmu attiecīgajā objektā. Regulatora ieskatā, laiks, kad tiek uzsākta elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas piemērošana, ir nosakāms, noslēdzot vienošanos, kuru saskaņā ar Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 18.3punktu slēdz no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvais lietotājs un elektroenerģijas tirgotājs. Līdz ar to Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētais Noteikumu 18.5punkts būtu svītrojams, veicot nepieciešamās izmaiņas Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 18.3punktā.

Ja Regulatora iebildums par Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 18.5punkta svītrošanu netiek ņemts vērā, Regulators vēlas norādīt, ka Elektroenerģijas tirgus likuma 30.5pantā ietvertais elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas regulējums noteic nosacījumus, pie kādiem no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvajam lietotājam ir tiesības izmantot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu. Līdz ar to Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 18.5punktā jāaizstāj vārdi “Objektā, kurš atbilst elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas piemērošanas nosacījumiem” ar vārdiem “No atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvā lietotājam, kuram ir tiesības izmantot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu”.

Turklāt Regulators norāda, ka Elektroenerģijas tirgus likumā nav noteikti no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvā lietotāja, kuram ir tiesības izmantot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu, objektos uzstādītās elektroenerģijas ražošanas iekārtas jaudas ierobežojumi. Tātad no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvā lietotāja, kuram ir tiesības izmantot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu, objektā uzstādītā elektroenerģijas ražošanas iekārta var būt ne tikai mikroģenerators, bet jebkuras jaudas elektroenerģijas ražošanas iekārta, kas var būt pieslēgta gan elektroenerģijas sadales, gan pārvades sistēmai. Līdz ar to Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 18.5punktā nav pamata ietvert atsauci uz elektroenerģijas sadales sistēmas operatora izdoto atļauju mikroģeneratora pieslēgšanai paralēlam darbam ar sadales sistēmu, bet jānoteic, ka atļauju elektroenerģijas ražošanas iekārtas pieslēgšanai paralēlam darbam izdod sistēmas operators.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
18.6 Aktīvā lietotāja pienākums ir saskaņā ar tirgotāja izrakstīto rēķinu norēķināties par elektroenerģiju atbilstoši neto patēriņa apjomam, kā arī par sistēmas pakalpojumiem atbilstoši sistēmas pieslēguma tehniskajiem parametriem un no elektrotīkla piegādātajam elektroenerģijas apjomam.
Iebildums
Saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 30.5panta pirmo daļu elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas ietvaros tiek veikts ieskaits starp no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvā lietotāja objektā no elektroenerģijas sistēmas saņemtās elektroenerģijas vērtību un sistēmā nodotās elektroenerģijas vērtību. Tādēļ, Regulatora ieskatā, Noteikumu projekta 1.4.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 2.14.1apakšpunktā ir jādefinē nevis termins “neto patēriņa vērtība”, bet termins “elektroenerģijas neto vērtība”, kas ir noteiktā periodā no elektrotīkla saņemtās elektroenerģijas vērtības un elektrotīklā nodotās elektroenerģijas vērtības starpība (skat. Regulatora iebildumu par Noteikumu projekta 1.4.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 2.14.1apakšpunktu). Ievērojot minēto, Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 18.6punktā jānoteic, ka no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvā lietotāja pienākums ir saskaņā ar tirgotāja izrakstīto rēķinu norēķināties par elektroenerģiju atbilstoši elektroenerģijas neto vērtībai, nevis neto patēriņa apjomam.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
18.7 Tirgotājs paziņo sistēmas operatoram, ja aktīvais lietotājs ir vienojies ar tirgotāju par saražotās elektroenerģijas pārdošanu vai par aktīvā lietotāja saražotās elektroenerģijas pārdošanas pārtraukšanas beigu datumu.
Iebildums
Regulators norāda, ka saskaņā ar Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 18.3punktu no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvais lietotājs un tirgotājs vienojas par elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas izmantošanu, nevis par aktīvā lietotāja saražotās elektroenerģijas pārdošanu, kā tas noteikts Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 18.7punktā. Ņemot vērā minēto, nepieciešams attiecīgi precizēt Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 18.7punktu. Bez tam, minētā norma ir jāpapildina, norādot termiņu (dienu skaitu), kādā elektroenerģijas tirgotājam pēc vienošanās par elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas piemērošanu noslēgšanas vai tās izbeigšanas par to jāpaziņo sistēmas operatoram.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
18.8 Aktīvais lietotājs, kurš atbilst elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas piemērošanas nosacījumiem, neto norēķinu sistēmu izmanto pēc tam, kad sistēmas operators saņēmis informāciju no tirgotāja par aktīvā lietotāja saražotās elektroenerģijas iepirkšanu.
Iebildums
Regulatora ieskatā, no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvais lietotājs, ievērojot visas Elektroenerģijas tirgus likuma 30.5panta trešajā daļā noteiktās prasības, iegūst tiesības izmantot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu. Ievērojot minēto, Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 18.8punktā jāaizstāj vārdi “Aktīvais lietotājs, kurš atbilst elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas piemērošanas nosacījumiem” ar vārdiem “No atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvais lietotājs, kuram ir tiesības izmantot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu”.

Regulators vērš uzmanību, ka arī Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 18.5punktā ir noteikts laiks, kad sāk izmantot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu.

Regulatora ieskatā, laiks, kad tiek uzsākta elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas piemērošana, ir nosakāms, noslēdzot vienošanos, kuru saskaņā ar Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 18.3punktu slēdz no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvais lietotājs un elektroenerģijas tirgotājs. Līdz ar to nepieciešams saskaņot Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 18.3, 18.5 un 18.8punktā noteikto.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
18.9 Sistēmas operators aktīvā lietotāja, kuram ir tiesības norēķinos par saražoto un patērēto elektroenerģiju piemērot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu, objektā, kurā notiek elektroenerģijas ražošana, uzstāda elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu ar rādījumu attālinātas nolasīšanas funkciju, kas uzskaita no elektrotīkla saņemto elektroenerģiju un elektrotīklā nodoto elektroenerģiju.
Iebildums
Regulatora ieskatā, no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvais lietotājs iegūst tiesības izmantot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu, ja ir ievērotas visas Elektroenerģijas tirgus likuma 30.5panta trešajā daļā noteiktās prasības. Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētais Noteikumu 18.9punkts noteic sistēmas operatora pienākumus visu šādu aktīvo lietotāju objektos uzstādīt elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu ar rādījumu attālinātas nolasīšanas funkciju. Taču ne visi no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvie lietotāji izmantos iegūtās tiesības izmantot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu. Ņemot vērā minēto, lai mazinātu sistēmas operatora slogu, uzstādot visiem aktīvajiem lietotājiem, kuriem ir tiesības izmantot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu, elektroenerģijas komercuzskaites mēraparātu ar rādījumu attālinātas nolasīšanas funkciju, Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 18.9punkta, jāaizstāj vārdi “kuram ir tiesības” ar vārdiem “kurš vēlas”.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
18.12 Aktīvais lietotājs vai tirgotājs nav tiesīgs veikt izmaiņas pieteiktajos un izpildītajos paziņojumos par saražotās elektroenerģijas pārdošanu iepriekšējā norēķinu periodā.
Iebildums
Nodrošinot normas skaidrību un uztveramību, Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 18.12punktu nepieciešams papildināt, skaidrojot, kas ir pieteiktie un izpildītie paziņojumi, kas pieteic un izpilda paziņojumus, kā arī norādot, kur noteikta paziņojumu iesniegšanas un izpildīšanas kārtība.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
18.13 Tirgotājs uzskaita neto norēķinu sistēmas ietvaros aktīvā lietotāja saražoto, elektrotīklā nodoto un no elektrotīkla saņemto elektroenerģijas apjomu (kilovatstundās) un tās vērtību. Ja aktīvā lietotāja objektos aprēķinātā elektroenerģijas neto patēriņa vērtība norēķinu periodā ir negatīva, tirgotājs aprēķināto neto patēriņa vērtību ieskaita nākamajā norēķinu periodā kā elektrotīklā nodotās elektroenerģijas vērtību, bet norēķinu periodā elektroenerģijas neto patēriņš aktīvā lietotāja objektos tiek noteikts nulle.
Iebildums
Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 18.13punktu nepieciešams precizēt, ņemot vērā Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 18.10punktā noteikto, ka sistēmas operators uzskaita un nodrošina tirgotājam elektroenerģijas komercuzskaites datus, kā arī to, ka piemērojot elektroenerģijas neto norēķinu sistēmu, elektroenerģijas tirgotājam jānosaka elektroenerģijas neto vērtība (skat. Regulatora iebildumu par Noteikumu projekta 1.4.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 2.14.1apakšpunktu).
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
18.14 Tirgotājs elektroenerģijas tirdzniecības piedāvājumā iekļauj neto norēķinu sistēmas pakalpojumu, ievērojot šādus nosacījumus:
Iebildums
Regulators norāda, ka nevienā enerģētikas nozari regulējošā normatīvajā aktā nav noteikts, ka elektroenerģijas lietotāji, tajā skaitā no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvie lietotāji, var saņemt neto norēķinu sistēmas pakalpojumu. Atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likuma 30.5panta sestajai daļai elektroenerģijas tirgotāji savos tirdzniecības pakalpojuma piedāvājumos iekļauj elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas piedāvājumu. Ievērojot minēto, Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētā Noteikumu 18.14punkta ievads jāizsaka šādā redakcijā:
“18.14 Tirgotājs elektroenerģijas tirdzniecības piedāvājumos iekļauj elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas piedāvājumu, ievērojot šādus nosacījumus:”
 
Piedāvātā redakcija
“18.14 Tirgotājs elektroenerģijas tirdzniecības piedāvājumos iekļauj elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas piedāvājumu, ievērojot šādus nosacījumus:”
16.
Noteikumu konsolidētā versija
18.141. saražotās elektroenerģijas iepirkuma cena tiek noteikta saskaņā ar elektroenerģijas biržas "Nord Pool Spot" Latvijas tirdzniecības apgabala nākamās dienas stundas cenu;
Iebildums
Elektroenerģijas tirgus likuma 27.pants noteic, ka elektroenerģijas cenu nosaka ražotāji, tirgotāji un lietotāji, savstarpēji vienojoties, izņemot šajā likumā paredzētos gadījumus. Regulatora ieskatā, elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas piemērošanā nav pamata izmantot citu elektroenerģijas cenas noteikšanas principu. Lai sabalansētu elektroenerģijas tirgotāju un no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvo lietotāju intereses, Regulatora ieskatā, Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētā Noteikumu 18.14punkta 1.apakšpunktā būtu nosakāms no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvā lietotāja saražotās elektroenerģijas pirkšanas cenas intervāls, anotācijā pamatojot izvēlēto cenu intervālu.

Ja Regulatora iebildums netiek ņemts vērā, Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētā Noteikumu 18.14punkta 1.apakšpunktā nepieciešams aizstāt vārdus “Nord Pool Spot” ar vārdiem “Nord Pool”, kā arī anotācijā skaidrot, kāpēc visas no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvo lietotāju saražotās elektroenerģijas cenai jāatbilst elektroenerģijas biržas “Nord Pool” Latvijas tirdzniecības apgabala nākamās dienas stundas cenai.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
18.143. aktīvajam lietotājam ir tiesības atteikties no neto norēķinu pakalpojuma izmantošanas vai mainīt pakalpojuma sniedzēju pirms līguma termiņa beigām bez līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksas piemērošanas.
Iebildums
Regulators norāda, ka nevienā enerģētikas nozari regulējošā normatīvajā aktā nav noteikts, ka elektroenerģijas lietotāji, tajā skaitā no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvie lietotāji, var saņemt neto norēķinu sistēmas pakalpojumu. Līdz ar to Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētā Noteikumu 18.14punkta 3.apakšpunkts jāizsaka šādā redakcijā:
“18.143. no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvajam lietotājam ir tiesības atteikties no neto norēķinu sistēmas izmantošanas bez papildu maksas.”.
 
Piedāvātā redakcija
“18.143. no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvajam lietotājam ir tiesības atteikties no neto norēķinu sistēmas izmantošanas bez papildu maksas.”
18.
Noteikumu konsolidētā versija
18.153. pieteikuma elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas izmantošanai iesnieguma formu.
Iebildums
Regulators savā iebildumā par Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 18.3punktu norādīja, ka prasība aktīvajam lietotājam iesniegt elektroenerģijas tirgotājam iesniegumu, lai noslēgtu ar elektroenerģijas tirgotāju vienošanos par elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas izmantošanu, rada nepamatotu slogu aktīvajam lietotājam, kā arī rosināja attiecīgi precizēt Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 18.3punktu, svītrojot atsauci uz pieteikumu. Lai saskaņotu Noteikumu projektā paredzētās Noteikumu normas, Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētais Noteikumu 18.15punkta 3.apakšpunkts ir svītrojams.
 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
18.16 Kārtību, kādā tirgotājs var izmaksāt lietotājam tā saražotās un tīklā nodotās elektroenerģijas vērtību, nosaka neto norēķinu sistēmas pakalpojuma līgumā, tai skaitā paredzot gala rēķina summas mazināšanas kārtību par elektrotīklā nodotās elektroenerģijas apjoma vērtību. Tirgotājs izmaksu veic, ja aktīvais lietotājs pārtrauc neto norēķinu sistēmas izmantošanu vai maina tirgotāju.
Iebildums
Regulators norāda, ka nevienā enerģētikas nozari regulējošā normatīvajā aktā nav noteikts, ka elektroenerģijas lietotāji, tajā skaitā no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvie lietotāji, var saņemt neto norēķinu sistēmas pakalpojumu. Ievērojot minēto, nodrošinot normas uztveramību, Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētā Noteikumu 18.16punkta pirmais teikums ir izsakāms šādā redakcijā:
“18.16 Par elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas izmantošanas izbeigšanu no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvais lietotājs informē tirgotāju kārtībā, kāda noteikta, noslēdzot šo noteikumu 18.3punktā minēto vienošanos. Puses veic galīgo norēķinu par elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas ietvaros no elektrotīkla saņemto elektroenerģiju un elektrotīklā nodoto elektroenerģiju termiņā un kārtībā, kāda noteikta, noslēdzot šo noteikumu 18.3punktā minēto vienošanos.”
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
145. Mājsaimniecības lietotāji, kuri līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai bija vienojošies ar tirgotāju par saražotās elektroenerģijas pārdošanu, ir tiesīgi pāriet un izmantot neto uzskaites sistēmu.
Iebildums
Anotācijā nepieciešams skaidrot Noteikumu projekta 1.10.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 145.punktā ietvertās prasības nepieciešamību, vai arī norma būtu izslēdzama no Noteikumu projekta.
 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu konsolidētā versija
146. Mājsaimniecības lietotājiem neto uzskaites sistēmas ietvaros iesāktais periods beidzas un uzkrātais saražotās elektroenerģijas apjoms tiek dzēsts 2023. gada  28. februārī.
Iebildums
Ievērojot Elektroenerģijas tirgus likuma 30.1panta pirmajā daļā noteikto, ka norēķinu periods elektroenerģijas neto uzskaites sistēmas ietvaros sākas attiecīgā gada 1.martā un beidzas nākamā gada februāra pēdējā dienā, nav saprotama Noteikumu projekta 1.11.apakšpunktā paredzētā Noteikumu 146.punkta nepieciešamība. Nodrošinot normas skaidrību un uztveramību, Noteikumu projekta 1.11.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 146.punktu nepieciešamas precizēt, skaidrojot, kas ir neto uzskaites sistēmas ietvaros iesāktais periods, norādot, kad tas ir sācies. Savukārt anotācijā jāskaidro šāda īpaša norēķinu perioda elektroenerģijas neto uzskaites sistēmas ietvaros noteikšanas nepieciešamība.
 
Piedāvātā redakcija
-