Atzinums

Projekta ID
24-TA-1504
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
8. Otro kārtu īsteno atklātas projektu iesniegumu atlases veidā, projektu iesniegumu atlasi rīkojot katrā atkritumu apsaimniekošanas reģionā.
Iebildums
Lūdzam precizēt 8. un 9. punktu, neparedzot atsevišķu atlasi katrā atkritumu apsaimniekošanas reģionā, proti, desmit atlases divu kārtu ietvaros, vai pamatot šādas atlašu uzbūves nepieciešamību.
Projektu dalījums pa atkritumu apsaimniekošanas reģionu finansējuma kvotām ir iespējams arī vienas atlases ietvaros katrā kārtā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
24. Atbalsts netiek piešķirts saimnieciskās darbības veicējam, attiecībā uz kuru konstatējama vismaz viena regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā minētā situācija, ko pārbauda uz projekta iesnieguma iesniegšanas brīdi sadarbības iestādē un komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdī.
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 18.punkta nosacījumi ir jāvērtē/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī (Komisijas regulas Nr.651/2014 angliskajā versijā nosacījumi, kas ir attiecināmi uz ‘undertaking’, ir jāpārbauda/jāpiemēro uzņēmuma grupas līmenī), lūdzam precizēt noteikumu 24.punktu, lai nodrošinātu, ka ar terminu "projekta iesniedzējs" tiek saprasts, ka projekta iesniedzējs tiek vērtēts grupas līmenī. 

Attiecībā uz šo aspektu lūdzam precizēt arī noteikumu projekta 54.3. apakšpunktu, lai nodrošinātu, ka ar terminu "saņēmējs" tiek saprasts, ka saņēmējs tiek vērtēts grupas līmenī. Papildus lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu par šī nosacījuma vērtēšanu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
53. Komercdarbības atbalstu šo noteikumu ietvaros piešķir saskaņā ar regulas Nr. 651/2014 47. pantu un regulu Nr. 2023/2831.
Iebildums
Ņemot vērā, ka tikai otrās kārtas ietvaros komercdarbības atbalsts tiek sniegts saskaņā ar regulu Nr. 651/2014 un regulu Nr. 2023/2831, lūdzam attiecīgi arī papildināt noteikumu 53.punktu ar informāciju tā, lai skaidrs, ka regulu Nr. 651/2014 un regulu Nr. 2023/2831 piemēro tikai otrās kārtas ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
56. Ja projekta darbības, izņemot šo noteikumu 35.1. apakšpunktā minēto būvprojekta izstrādi, ir uzsāktas un izmaksas radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, projekta iesniegums tiek noraidīts.
Iebildums
Lūdzam 56. un 57. punktu papildināt ar norādi, ka tie attiecas uz otro kārtu, ņemot vērā, ka trešajā kārtā projekta darbību uzsākšana ir atbalstāma pirms projekta iesniegšanas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
62.1. pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai projekta iesniedzējam plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados no atbalsta piešķiršanas dienas saņemto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto robežlielumu jeb 300 000 euro. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem;
Iebildums
Skaidrojam, ka atbilstoši Komisijas 2023. gada 13. decembra regulas Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam, 3.panta 2.punktā noteiktajam, atbalsta sniedzējam ir pienākums pārbaudīt piešķirtā, nevis faktiski saņemtā atbalsta apjomu. Lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktam, aicinām noteikumu projekta 62.1. apakšpunktā aizstāt vārdu “saņemto” ar vārdu “piešķirto”.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
62.3. de minimis atbalsta gadījumā projekta iesniegumam pievieno de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotas veidlapas izdruku vai norāda sistēmā izveidotās un apstiprinātās atbalsta pretendenta veidlapas identifikācijas numuru, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.
Iebildums
Ņemot vērā, ka šā gada 1.jūlijā stājušies spēkā grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība", lūdzam precizēt attiecīgā normatīvā akta nosaukumu un svītrot vārdus "un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem". Pēc analoģijas lūdzam precizēt arī noteikumu 62.4.apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
65. Finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris nodrošina, ka ar komercdarbības atbalstu saistīto projekta dokumentāciju glabā 10 gadus no dienas, kad piešķirts komercdarbības atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem.
Iebildums
Ņemot vērā, ka 62.4.apakšpunktā ir ietverti dokumentu glabāšanas nosacījumi attiecībā uz de minimis atbalstu, kas arī ir komercdarbības atbalsts, savukārt noteikumu 65. un 66.punkts runā vispārīgi par dokumentu glabāšanas nosacījumiem komercdarbības atbalsta gadījumā, lūdzam precizēt noteikumu 65. un 66.punktu tā, lai skaidrs, ka tie attiecas uz atbalstu, kas sniegts saskaņā ar regulu Nr.651/2014.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
1.4. prasības Kohēzijas fonda projekta (turpmāk – projekts) iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs), finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms);
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 1.4.apakšpunkts paredz, ka tiks piesaistīti sadarbības partneri, lūdzam noteikumu projektā iekļaut  sadarbības regulējumu starp sadarbības partneriem un finansējuma saņēmēju, proti jābūt atrunātiem sadarbības aspektiem, t.i.,  sadarbības partnera veicamās darbības un resursi, ar kādiem tas iesaistās projektā vai jānorāda, ka attiecīgie jautājumi tiks regulēti sadarbības līgumā. Ja noteikumu projektā ir noteikts, ka tiks slēgts sadarbības līgums, noteikumu projektā ir jāatrunā tā galvenie aspekti (jāuzskaita, kādi jautājumi tiks regulēti sadarbības līgumā – atbildība, funkcijas, utt.).

 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
5.1. līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi iznākuma rādītāji:
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidri uztveramus un izsekojamus nosacījumus, lūdzam izvērtēt iespēju izdalīt noteikumu 5.punktā paredzētos sasniedzamos rādītājus katrai kārtai atsevišķi, vienlaikus apsverot nepieciešamību noteikt papildus rādītājus 3.kārtai, ņemot vērā, ka šobrīd 3.kārtai ir noteikts tikai viens Programmas līmeņa rādītājs.
Vienlaikus lūdzam precizēt noteikumu projekta 5.1.3. apakšpunktā norādītā nacionāla rādītāja skaidrojumu, konkrēti norādot, kā tiks mērīts sasniedzamais rādītājs, piem. tonnas gadā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
10. Atbildīgā iestāde pirms trešās kārtas izsludināšanas no atkritumu apsaimniekošanas reģionālajiem centriem par katru atkritumu apsaimniekošanas reģionu pieprasa sniegt informāciju par projektu iesniedzējiem, kas uzaicināmi iesniegt projektu iesniegumus trešajā kārtā. Sadarbības iestāde izsludina trešo kārtu, nosūtot uzaicinājumu iesniegt projektu iesniegumus tiem projektu iesniedzējiem, par kuriem atbildīgā iestāde sadarbības iestādei ir sniegusi informāciju. 
Priekšlikums
Lūdzam precizēt vai papildināt 10. punktu, norādot atkritumu apsaimniekošanas reģionu plānu apstiprināšanas laika ietekmi uz atlašu izsludināšanu laiku (piemēram, ka atlase tiek izsludināta pēc tam, kad apstiprināti visi atkritumu apsaimniekošanas reģionu plāni), ņemot vērā šo MK noteikumu 4. un 27. punktā noteikto un anotācijā minēto, ka "tikai tad, kad visas atkritumu apsaimniekošanas reģionos ietilpstošās pašvaldības reģionālo plānu ir apstiprinājušas, tas stājas spēkā un ir pamatoti veikt ieguldījumus infrastruktūrā".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
13.1. otrajai kārtai ir vismaz 26 666 666 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums 20 000 000 euro un nacionālais līdzfinansējums, ko veido privātais līdzfinansējums, ne mazāks kā 6 666 666 euro, tai skaitā:
Priekšlikums
Lūdzam salāgot un precizēt noteikumu projekta 13.1. un 13.2.apakšpunktos atsauci uz finansējuma avotu, t.i. norādot, ka tas ir privātais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
17.2. trešās kārtas ietvaros ir:
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt 17.2. apakšpunktu, lai radītu viennozīmīgu izpratni par to, vai katrā no līguma/deleģējuma formām jābūt visu atkritumu apsaimniekošanas reģiona pašvaldību iesaistei.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
19. Otrajā kārtā projekta iesniedzējs var iesniegt vienu projekta iesniegumu par atbalstāmajām darbībām tajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā, kurā tam ir tiesības sniegt atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus. Trešajā kārtā projekta iesniedzējs var iesniegt vairākus projekta iesniegumus, ievērojot šo noteikumu 11. punktu.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai precizējams 19. punkts:
1. Pirmajā teikumā, ņemot vērā, ka atkritumu apsaimniekošanas komersanti var sniegt pakalpojumus vairākos atkritumu apsaimniekošanas reģionos. Proti, vai saglabājams ierobežojums iesniegt tikai vienu projekta iesniegumu vai vienu projekta iesniegumu par katru atkritumu apsaimniekošanas reģionu, kurā tas sniedz pakalpojumus.
2. Otrajā teikumā resursu efektīvas izmantošanas nolūkā nosakot, ka sākotnēji katrs iesniedzējs iesniedz vienu projekta iesniegumu. Ja iestājas 11. punktā minētie apstākļi, iesniedzējs atlases kārtā drīkst iesniegt vairākus iesniegumus.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
23. Lai pamatotu Kohēzijas fonda finansējuma nepieciešamību, projekta iesniedzējs atbilstoši sadarbības iestādes izstrādātajiem metodiskajiem norādījumiem veic projekta izmaksu un ieguvumu analīzi (finanšu analīzi un ekonomisko analīzi), ko pievieno projekta iesniegumam, ievērojot, ka projekta:
Priekšlikums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta 23.punktu vai skaidrot anotācijā, vai plānots veikt izmaksu un ieguvumu analīzi arī tiem projektiem, kuru kopējās izmaksas nepārsniedz vienu miljonu euro. Vienlaikus lūdzam izvērtēt, vai ir nepieciešams veikt izmaksu un ieguvumu analīzi otrās atlases kārtas projektiem (un nepieciešamības gadījumā precizēt MK noteikumu projekta 23.punktu un anotāciju), kur ir paredzēta atklāta atlase, jo šādā gadījumā izmaksu un ieguvumu analīze nav obligāta, kā arī nav obligāta projektiem, kuru kopējās izmaksas ierobežotas atlases kārtas ietvaros nepārsniedz vienu miljonu euro.

Papildus anotācijā lūdzam:
1) svītrot teikumu "Likmes noteikšanai izstrādā izmaksu un ieguvumu analīzi" un teikuma daļu "lai noteiktu maksimālo projektam pieejamo Kohēzijas fonda finansējuma intensitāti", jo Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 47.pants neparedz deficīta likmes (finanšu iztrūkuma) aprēķinu, lai noteiktu atbalsta likmi. Atbalsts ir paredzēts kā "cietā" likme neatkarīgi no ieņēmumiem projektā;
2) precizēt atbildi jautājumā "Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?" no "Jā" uz "Nē", jo anotācijā tas nav izvērtēts.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
29.1. nešķirotu sadzīves atkritumu šķirošanas līniju izveide, atjaunošana vai modernizācija, nepalielinot šāda veida atkritumu šķirošanas līniju kopējo jaudu atkritumu apsaimniekošanas reģionā;
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai precizējams 29.1. apakšpunkta atbalstāmo darbību uzskaitījums, ņemot vērā, ka jaunu atkritumu šķirošanas līniju izveide liecina par šķirošanas jaudas palielināšanu, tāpat jaudas palielinājums iespējams modernizācijas procesā. Vienlaikus ir noteikts, ka šķirošanas līniju kopējā jauda atkritumu apsaimniekošanas reģionā nevar tikt palielināta. Tādējādi nav izsecināms, vai uzskaitītās atbalstāmās darbības ar šo papildu nosacījumu vispār ir iekļaujamas projektos.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
32. Otrās kārtas ietvaros ieguldījumus veic tādos materiālajos aktīvos kā ražošanas telpas jeb ēkas, būves, traktortehnika un specializētais autotransports, iekārtas, aprīkojums un ar to saistītā infrastruktūra, ievērojot, ka:
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikuma projekta 32.punktu, izvērtējot vai ēkas un būves atbilst tā apakšpunktos noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
35.2. būvdarbu izmaksas būves un ar to funkcionāli saistītās infrastruktūras būvniecībai, tai skaitā inženiertehnisko komunikāciju, iekšējo un ārējo inženiertīklu ierīkošana un ar tiem saistīto būvju izveide, iekārtu un tāda aprīkojuma iegāde un uzstādīšana, kas paredzēts būvprojektā un nepieciešams būves vai tās daļas pieņemšanai ekspluatācijā vai kas nepieciešams būves funkcionalitātes nodrošināšanai, tai skaitā vides un informācijas pieejamības nodrošināšanas izmaksas horizontālā principa "vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" prasību nodrošināšanai;
Priekšlikums
Lūdzam izdalīt 35.2.apakšpunktu pa atsevišķām attiecināmajām izmaksām, piemēram, nodalot izmaksas, kas paredzētas horizontālā principa "vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
41. Izmaksas trešās kārtas ietvaros ir attiecināmas no 2023. gada 1. janvāra, vienlaikus projekta darbības nevar būt pabeigtas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas sadarbības iestādē, izņemot šo noteikumu 35.1. apakšpunktā minētā būvprojekta izstrādi.
Priekšlikums
1. Ja MK noteikumu 41. un 42. punkta nosacījums izriet no Regulas 2021/1060, vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Eiropas Komisijas skaidrojumiem regulā norādītais "Pabeigta darbība" interpretējams kā pabeigts projekts kopumā nevis atsevišķa darbība tā ietvaros. Attiecīgi projektu savlaicīgas virzības un N+3 mērķu izpildes nolūkos aicinām precizēt 41. punkta redakciju, nosakot, ka projekts nevar būt pabeigts. Pašreizējā redakcija interpretējama tādējādi, ka neviena darbība nedrīkst būt pabeigta, izņemot būvprojekta izstrādi.
2. Aicinām izvērtēt 42. punkta nepieciešamību, ņemot vērā, ka saturiski tie paši nosacījumi jau iekļauti 40. un 41. punktā (otrajā kārtā darbības nedrīkst uzsākt, ne vien pabeigt, savukārt trešajā kārtā nedrīkst pabeigt).
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
48. Projekta iesniedzējs līdz pirmā maksājuma pieprasījuma iesniegšanas dienai sadarbības iestādē nodrošina, ka tam ir zemesgrāmatā nostiprinātas tiesības veikt būvdarbus zemesgabalos, kur paredzēts īstenot projektu (ja attiecināms).
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projektā iekļaut nosacījumu par finansējuma saņēmēja īpašumtiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu, kurā plānots veikt ieguldījumus (īpašumā, ilgtermiņa nomā vai nodibinātas apbūves tiesības, bezatlīdzības lietošanā, valdījumā, turējumā u.c.). Finansējuma saņēmēja tiesībām uz konkrēto objektu vai īpašumu jābūt nostiprinātām Zemesgrāmatā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
50.6. nodrošina projekta rezultātu ilgtspēju un uzturēšanu vismaz piecus gadus pēc projekta noslēguma maksājuma veikšanas;
Priekšlikums
Aicinām papildināt noteikumu projekta 50.6. apakšpunktu ar projekta rezultātu uzturēšanu, ka to paredz no projekta saņēmēja līdzekļiem, vienlaikus aicinām papildināt anotāciju ar minēto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
VI. Komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidri nodalīt komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus otrajā kartā, kur tiek piemērota regula Nr. 651/2014 un regula Nr. 2023/2831, un trešajā kārtā, kur tiek piemērots Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmums Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta  2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju kā tiks nodrošināta demarkācijas ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (turpmāk - Programma) 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana" 2.2.2.2. pasākuma "Atkritumu dalītā vākšana" projektu iesniegumu otrās atlases kārtas īstenošanas noteikumos noteiktajām atbalstāmajām darbībām, kā arī citiem Programmas pasākumiem.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju un apsvērt iespēju papildināt noteikumu projektu ar informāciju, ka ieguldījumi plānoti saskaņā ar Jauno Eiropas Bauhaus iniciatīvu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju norādot, ka investīcijām piemērojams Makroreģionālā un jūras baseinu stratēģija kods 03 - Baltijas jūras reģiona stratēģija, vienlaikus precizējot informāciju par pasākuma 2. un 3. kārtas ietekmi uz minēto stratēģiju.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas punktu “Cita informācija” ar norādi, ka finansējums projektu īstenošanai attiecībā uz Kohēzijas fonda līdzfinansējuma nodrošināšanu tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
 
Piedāvātā redakcija
-