Projekta ID
24-TA-1222Atzinuma sniedzējs
Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācija
Atzinums iesniegts
22.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Latvijas Atjaunojamās enerģijas federācija (turpmāk – LAEF) atzinīgi vērtē, ka Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk – KEM) ir izstrādājusi un nodevusi apspriešanai Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumu Nr. 686 'Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem' grozījumus, tomēr LAEF vēlas izteikt savus komentārus, balstoties uz publicētajiem noteikumu grozījumiem. LAEF konceptuāli nepiekrīt noteikumu grozījumos izteiktajai 27. punkta redakcijai, kas paredz nepieciešamību visām personām, kas iesaistītas piegādes ķēdē (tai skaitā izejvielu vai starpproduktu audzētājam, pirmajam savācējam, pārstrādātājam, pašpārstrādātājam, degvielas piegādātājam, kurināmā piegādātājam vai enerģijas ražotājam), izmantot masas bilances sistēmu. Grozījumu 47.5 punkta redakcijā ir uzsvērts, ka kurināmā piegādātājiem un komersantiem, kuriem ir Enerģētikas likuma 58.6 panta ceturtajā daļā minētās iekārtas, ievērojot Enerģētikas likuma 58.6 panta trešo un piekto daļu, ir nepieciešams izstrādāt piegādes ķēdes izsekojamības un masas bilances piemērošanas procedūras, ieviest un izmantot masas bilances sistēmu, kā arī izstrādāt un īstenot cietā biomasas kurināmā partiju identificēšanas un uzskaites procedūras. Lūdzam paskaidrot nepieciešamību katram piegādātājam ieviest masas bilances sistēmu un procedūru izstrādi, jo kurināmā izcelsmes pierādīšanai nav nepieciešams uzturēt masas bilances sistēmu katra piegādes ķēdes dalībnieka līmenī. Uzsveram, ka kurināmā piegādātāji kurināmā izcelsmi pierāda gan ar ciršanas apliecinājumu, gan ar ārpus meža nocirstās koksnes apliecinājumu, kuros abos norādīti izstrādātās cirsmas kadastra numuri, un cirsmas pirkuma līgumu. LAEF uzskata, ka ir pietiekami, ka komersants pārbauda un nodrošina iepirktā kurināmā izcelsmi, izmantojot augstāk minētos dokumentus (ciršanas apliecinājumu, ārpus meža nocirstās koksnes apliecinājumu, cirsmas pirkuma līgumu), kā arī pats uztur masas bilanci, jo pretējā gadījumā kurināmā piegādātājiem radīsies papildus slogs.
LAEF piedāvātā pievienot 27.7.punktu sekojošā redakcijā “Masas bilances sistēmu, kas atbilst apakšpunktiem 27.1. – 27.6., nav nepieciešams uzturēt tiem biomasas produktiem, kuriem izsekojamība tiek nodrošināta saskaņā ar Regulu 995/2010 vai Regulu 2023/1115.”
Vēlamies vērst uzmanību uz to, ka saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes publiski pieejamajiem datiem, 2023. gadā pārveidošanas sektorā tika patērēti aptuveni 2 098 tūkstoši tonnu koksnes kurināmā (malka, kurināmā šķelda, koksnes atlikumi). Savukārt, pēc SIA "BALTICWOOD Reports" sagatavotā ziņojuma "BALTIC COUNTRIES ENERGY WOOD MARKET report - #14/2024-Q3" (skatīt pielikumu) datiem, 2023. gadā un 2024. gada 1. un 2. ceturksnī šķeldas un koksnes atlikumu imports bija tikai no Lietuvas un Igaunijas, un tas bija nenozīmīgi mazs 2 salīdzinājumā ar kopējo patēriņu (2023. gada pēdējos 3 ceturkšņos 31 tūkstoši tonnu šķeldas un 1 tūkstoši tonnu koksnes atlikumu). Vēl vēlamies uzsvērt, ka pat no Lietuvas un Igaunijas importētā koksne ir ar zināmu izcelsmi, jo arī šīs valstis kontrolē izcelsmi. Iepriekšminētajā ziņojumā parādīti importētie koksnes apjomi arī par Lietuvu un Igauniju, saskaņā ar šo valstu oficiālajām statistikas pārvaldēm. Koksnes izcelsme tiek kontrolēta saskaņā ar ES Koksnes regulu Nr. 995/2010 (EUTR), kura nodrošina, ka tikai likumīgi iegūta koksne tiek laista ES tirgū, un no 2024. gada decembra pilnībā tiks piemērota ES Mežu izciršanas regula (EUDR), kas vēl stingrāk regulē gan nelikumīgas, gan legālas mežizstrādes sekas uz vidi.
Noslēgumā, ņemot vērā visu iepriekš minēto, LAEF nepiekrīt un lūdz KEM pārskatīt noteikumu grozījumos izteiktās redakcijas saistībā ar kurināmā piegādātāju nepieciešamību izstrādāt piegādes ķēdes izsekojamības un masas bilances piemērošanas procedūras, kā arī ieviest un izmantot masas bilances sistēmu. LAEF aicina turpmāk nosūtīt saskaņošanai ar atjaunojamo enerģiju un produktiem saistītos MK noteikumu projektus, lai varam paust LAEF biedru viedokli un nostāju par MK noteikumu projektiem, kas tieši skar šo biedru darbību un intereses.
LAEF piedāvātā pievienot 27.7.punktu sekojošā redakcijā “Masas bilances sistēmu, kas atbilst apakšpunktiem 27.1. – 27.6., nav nepieciešams uzturēt tiem biomasas produktiem, kuriem izsekojamība tiek nodrošināta saskaņā ar Regulu 995/2010 vai Regulu 2023/1115.”
Vēlamies vērst uzmanību uz to, ka saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes publiski pieejamajiem datiem, 2023. gadā pārveidošanas sektorā tika patērēti aptuveni 2 098 tūkstoši tonnu koksnes kurināmā (malka, kurināmā šķelda, koksnes atlikumi). Savukārt, pēc SIA "BALTICWOOD Reports" sagatavotā ziņojuma "BALTIC COUNTRIES ENERGY WOOD MARKET report - #14/2024-Q3" (skatīt pielikumu) datiem, 2023. gadā un 2024. gada 1. un 2. ceturksnī šķeldas un koksnes atlikumu imports bija tikai no Lietuvas un Igaunijas, un tas bija nenozīmīgi mazs 2 salīdzinājumā ar kopējo patēriņu (2023. gada pēdējos 3 ceturkšņos 31 tūkstoši tonnu šķeldas un 1 tūkstoši tonnu koksnes atlikumu). Vēl vēlamies uzsvērt, ka pat no Lietuvas un Igaunijas importētā koksne ir ar zināmu izcelsmi, jo arī šīs valstis kontrolē izcelsmi. Iepriekšminētajā ziņojumā parādīti importētie koksnes apjomi arī par Lietuvu un Igauniju, saskaņā ar šo valstu oficiālajām statistikas pārvaldēm. Koksnes izcelsme tiek kontrolēta saskaņā ar ES Koksnes regulu Nr. 995/2010 (EUTR), kura nodrošina, ka tikai likumīgi iegūta koksne tiek laista ES tirgū, un no 2024. gada decembra pilnībā tiks piemērota ES Mežu izciršanas regula (EUDR), kas vēl stingrāk regulē gan nelikumīgas, gan legālas mežizstrādes sekas uz vidi.
Noslēgumā, ņemot vērā visu iepriekš minēto, LAEF nepiekrīt un lūdz KEM pārskatīt noteikumu grozījumos izteiktās redakcijas saistībā ar kurināmā piegādātāju nepieciešamību izstrādāt piegādes ķēdes izsekojamības un masas bilances piemērošanas procedūras, kā arī ieviest un izmantot masas bilances sistēmu. LAEF aicina turpmāk nosūtīt saskaņošanai ar atjaunojamo enerģiju un produktiem saistītos MK noteikumu projektus, lai varam paust LAEF biedru viedokli un nostāju par MK noteikumu projektiem, kas tieši skar šo biedru darbību un intereses.
Piedāvātā redakcija
-