Atzinums

Projekta ID
22-TA-1353
Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
06.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām iekļaut arī jēdzienu “ilgtspējīga”. Atbilstoši Jaunā Eiropas Bauhaus (New European Bauhaus)  stratēģiskās iniciatīvas 3 galvenajām prioritātēm  Beautiful. Sustainable. Together, kur viena no tām ir ilgtspēja , kā arī Eiropas noteikto un virzību uz Zaļo kursu, ilgtspējas princips ieņem aizvien noteicošāku lomu.
https://europa.eu/new-european-bauhaus/index_en

 Arī Latvijas Dizaina stratēģijā 2022-2027 .gadam noteikts, ka dizaina kā stratēģiska rīka lietošana uzņēmumos ir būtiska, lai padarītu produktu, pakalpojumu un procesu plānošanu, izstrādi un ieviešanu efektīvāku un kāpinātu uzņēmumu potenciālu radīt ilgtspējīgus, aprites ekonomikas, Eiropas Zaļā kursa un Eiropas Komisijas iniciatīvas “Jaunais Eiropas Bauhaus” principiem atbilstošus risinājumus.
Piedāvātā redakcija
2.12. produkta rūpnieciskā dizaina izstrāde – produkta estētiska, funkcionāla un ilgtspējīga risinājuma izstrāde, vienlaikus uzlabojot vai radot inženiertehnisko, lietošanas, ergonomikas un zīmola attīstības risinājumu. Produkta rūpnieciskais dizains ir būtiski uzlabots salīdzinājumā ar esošo vai citiem tirgū esošajiem produktu dizainiem un rada konkurētspējas priekšrocības



 
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām papildināt pasākuma mērķi ar sekojošu terminu “ar augstu ekonomiskās atdeves un intelektuālā īpašuma”, kur intelektuālais īpašums ir viena no galvenajām komponentēm, kas raksturo gan vidēji augsto, gan augsto tehnoloģiju jomu, gan arī radošās industrijas.
Radošās industrijas  - aktivitātes, kas balstās uz individuālo vai kolektīvo radošumu, prasmēm un talantu un kuras, izveidojot un izmantojot intelektuālo īpašumu, spēj celt labklājību un radīt darba vietas. Radošās industrijas rada, attīsta, ražo, izmanto, izrāda, izplata, saglabā produktus, kam piemīt ekonomiska, kultūras un/vai izklaides vērtība.
Ierosinām paplašināt definējumu ar jēdzienu “kultūras”, jo terminu “Kultūras un radošās industrijas” lieto  Eiropas Savienības dokumentos, apzīmējot radošās industrijas. Latvijā šis jēdziens ir nostiprināts Kultūrpolitikas pamatnostādnēs 2021.- 2027.gadam (skatīt 2.pielikums Kultūrpolitikas pamatnostādnēm 2022.-2027.gadam "Kultūrvalsts") . Mūsdienās kultūras un radošās industrijas raksturo starpdisciplinaritāte. Turklāt aizvien grūtāk novilkt stingras robežas starp kultūras produktiem un pakalpojumiem un radošo industriju produktiem un pakalpojumiem. Arī radošo industriju produkti un pakalpojumi bieži vien tiek balstīti kultūras vērtībās, tradīcijās, kultūras mantojumā.  
Radošās industrijas - kultūras un radošās nozares, kas rada tādus produktus un pakalpojumus, kuriem līdzās kultūras vērtībai piemīt augsta pievienotā ekonomiskā un inovāciju vērtība vai potenciāls, kā arī funkcionalitāte un pielietojamība citās tautsaimniecības nozarēs, tostarp radot pievienoto kultūras vērtību citu tautsaimniecības nozaru produktiem un pakalpojumiem(Kultūrpolitikas pamatnostādnes 2022-2027).
Piedāvātā redakcija
4.Pasākuma mērķis ir paaugstināt inovatīvo komersantu īpatsvaru ekonomikā, tostarp ar augstu ekonomiskās atdeves un intelektuālā īpašuma potenciālu,  sekmēt  uzņēmējdarbību ar augstu pievienoto vērtību vidēji augsto un augsto tehnoloģiju jomā, kultūras un radošo industriju jomā, veicināt eksporta pieaugumu, vienlaikus sniedzot ieguldījumu Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas mērķu sasniegšanā.
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam  izlabot gramatikas kļūdu. 
Piedāvātā redakcija
35.9. komercializācijas stratēģijas  izstrāde.