Atzinums

Projekta ID
25-TA-2254
Atzinuma sniedzējs
"Latvijas bezdarbnieku un darba meklētāju interešu aizstāvības biedrība"
Atzinums iesniegts
22.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Priekšlikums par normatīvā regulējuma pilnveidi attiecībā uz Aizsardzības ministrijas valdījumā esošajiem mežiem.

1. Latvijas valsts meži ir valsts īpašums, kura pārvaldīšanā jānodrošina sabiedrības kopējās intereses, tostarp vides aizsardzība, ilgtspējīga izmantošana un taisnīga ekonomisko labumu sadale. Aizsardzības ministrijas valdījuma institūts neatbilst šiem principiem, jo piešķir nozaru ministrijai pastarpinātu rīcības brīvību pār resursiem, kas pēc būtības pieder visai sabiedrībai. Tas rada risku interešu konfliktam, kur drošības un militārie mērķi tiek nepārbaudīti stādīti augstāk par sabiedrības interesēm meža resursu apsaimniekošanā.

2. Normatīvajā regulējumā jānosaka, ka jebkura darbība, kas skar Latvijas valsts mežus – neatkarīgi no to atrašanās vietas vai institucionālās pārraudzības – ir pakļaujama vienotai, publiski pieejamai procedūrai. Tas ietver cirsmu plānu apstiprināšanu, atsavināšanas nosacījumus, koksnes pārdošanas kārtību un finanšu ieņēmumu plūsmas atklātību. Šādas prasības atbilst Satversmes noteiktajam par valsts īpašuma pārvaldību sabiedrības interesēs.

3. Aizsardzības ministrijai ir jānodrošina valsts aizsardzības funkcijas, nevis mežsaimniecības pārvaldība. Šī iemesla dēļ likumā jānostiprina, ka Aizsardzības ministrijas valdījumā nevar atrasties meža platības kā ekonomiski izmantojams resurss. Militārajām vajadzībām nepieciešamās teritorijas var noteikt kā īpašas aizsardzības zonas ar lietošanas ierobežojumiem, bet meža resursu apsaimniekošana tajās nododama kompetentai valsts mežu pārvaldes institūcijai.

4. Likumā jāparedz, ka jebkura meža resursu izmantošana Aizsardzības ministrijas izmantotajās teritorijās ir pakļauta vispārējai valsts mežu pārvaldības kārtībai, tostarp neatkarīgai uzraudzībai, publiskiem iepirkumiem un ikgadējiem atskaites pienākumiem. Tas novērstu situācijas, kur nozaru ministrija pati lemj par resursu izmantošanu un ieņēmumu plūsmu, apejot sabiedrības kontroles mehānismus.
 
Piedāvātā redakcija
Meža likuma 4. pantu izteikt šādi:

1. pants. Valsts meži nevar atrasties nozaru ministriju, tai skaitā Aizsardzības ministrijas, valdījumā kā saimnieciskās izmantošanas resurss. Valsts mežu īpašuma un lietošanas tiesības īsteno akciju sabiedrība “Latvijas valsts meži” (LVM) saskaņā ar likumu.Militārajās teritorijās esošie valsts meži saglabā valsts mežu statusu un tiek apsaimniekoti LVM; Aizsardzības ministrija nosaka tikai drošības un piekļuves režīmus, neiegūstot rīcības tiesības pār meža resursiem vai ieņēmumiem.”

2. pants. Ieņēmumi no valsts mežos iegūtās koksnes, pēc faktisko izdevumu atskaitīšanas, ieskaitāmi kārtējā gada valsts pamatbudžetā; tie nav novirzāmi nozaru ministriju budžeta programmām.

3. pants. Pāreja: Aizsardzības ministrija triju mēnešu laikā nodod LVM valdījumā visas tās rīcībā esošās valsts mežu platības; 

4. pants. Likums stājas spēkā vispārējā kārtībā.