Atzinums

Projekta ID
24-TA-1044
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
12.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) iebilst informatīvā ziņojuma 1.2.sadaļas 1.2. Valsts atbalsta programma patvertņu vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei atkāpes "Nepieciešamā rīcība" 4.punkā noteiktajam, ņemot vērā, ka VARAM neplāno virzīt prioritārā pasākuma pieteikumu nepieciešamajam finansējumam valsts atbalsta programmas patvertņu vai vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidei īstenošanai. Informatīvā ziņojuma protokollēmuma 4.punktā noteikts, ka šādu prioritārā pasākuma pieteikumu virzīs Iekšlietu ministrija, arī VARAM ieskatā šis ir uzskatāms par Iekšlietu ministrijas kompetencē esošu jautājumu, līdz ar to lūdzam nodrošināt savstarpēju saskaņotību abos dokumentos.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka centralizēti koordinēta patvertņu ierīkošana un vienota tiesiskā regulējuma izstrāde pēc būtības piekrīt valstij, ko apstiprina jau vien tas, ka Iekšlietu ministrija ir izstrādājusi informatīvo ziņojumu “Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai” (turpmāk - informatīvais ziņojums) un šo Ministru kabineta rīkojuma protokollēmuma “Informatīvais ziņojums "Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai”” projektu. 
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 18. punkts noteic, ka  pašvaldības autonomā funkcija ir veikt pasākumus civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanā, ugunsdrošības un ugunsdzēsības jomā. Tajā pašā laikā Pašvaldību likuma 4. panta otrā daļa noteic, ka pašvaldība autonomās funkcijas pilda atbilstoši ārējiem normatīvajiem aktiem un noslēgtajiem publisko tiesību līgumiem. Ievērojot minēto un atbilstoši Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumam pašvaldībai nav noteikts patstāvīgs pienākums (pārvaldes uzdevums) rūpēties par patvertņu jautājuma risināšanu. Vienlaikus saskaņā ar Pašvaldību likuma 5. panta pirmo daļu pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi. Tajā pašā laikā saskaņā ar Pašvaldību likuma 5. panta trešo daļu brīvprātīgās iniciatīvas plāno un finansējumu to izpildei nodrošina, ja tas netraucē pašvaldības kompetencē esošo autonomo funkciju un deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildei. Ievērojot minēto, arī pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas ietvaros risināt patvertņu jautājumu (iedzīvotāju aizsardzības jautājumu) ir neatbilstoši, jo šis jautājums pēc būtības ietilpst jau noteiktās valsts pārvaldes funkcijās, kuru īstenošanas kārtība primāri tiek regulēta likumā, un iedzīvotājiem neatkarīgi no pašvaldības administratīvās teritorijas ir vienādas tiesības uz aizsardzību visā valsts teritorijā.
Savukārt, ja Iekšlietu ministrija uzskata, ka paredzamais pilnvarojums pašvaldībai izdot saistošos noteikumus ietilpst kādā no pašvaldības funkcijām, tad lūdzam to pamatot informatīvajā ziņojumā. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra Informatīvā ziņojuma "Par pašvaldību saistošo noteikumu izdošanas pilnvarojumu" (sēdes protokols Nr. 55 37. §) (22-TA-407) 3. punktu visām ministrijām, izstrādājot tiesību akta projektu, kurā ietverts deleģējums pašvaldībām izdot saistošos noteikumus, tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) iekļaut deleģējuma nepieciešamības izvērtējumu ar pamatojumu deleģētā jautājuma atšķirīgam noregulējumam pašvaldībās, kā arī skaidrot deleģējuma apjomu. Tādējādi, ja informatīvajā ziņojumā tiek prezumēta nepieciešamība likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" paredzēt pilnvarojumu pašvaldībām izdot saistošos noteikumus un informatīvajā ziņojumā tas tiek norādīts kā nepieciešamā rīcība, tad informatīvajā ziņojumā ir jāveic izvērtējums ar pamatojumu deleģētā jautājuma atšķirīgam noregulējumam pašvaldībās un jāskaidro deleģējuma apjoms.
Vienlaikus norādām, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai nav iebildumu, ja pašvaldības administrētu valsts atbalstu patvertņu izbūvei saskaņā ar Ministru kabineta noteikumos noteiktu vienotu kārtību.
Ņemot vērā minēto, lūdzam pārskatīt informatīvo ziņojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) iebilst Ministru kabineta protokollēmuma 5.punktā noteiktajam deleģējumam. VARAM varētu uzņemties šīs atbalsta programmas patvertņu ierīkošanai administrēšanu, vienlaikus VARAM neplāno iesniegt Ministru kabinetā grozījumus Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā un attiecīgi izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu, nosakot valsts atbalsta apmēru, piešķiršanas kritērijus un kārtību, kādā piešķir atbalstu patvertņu ierīkošanai.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt Ministru kabineta protokollēmuma 5. apakšpunktā noteikto, kā arī attiecīgi precizēt informatīvā ziņojuma "Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai" saturu, kur VARAM noteikts augstāk minētais deleģējums.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam precizēt informāciju ziņojuma 2. pielikumā “Iespējamie ES fondu finansējuma avoti mehānismiem patvertņu vai vietu, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai” par 2.1.1.6.pasākumu “Pašvaldību ēku energoefektivitātes paaugstināšana” ailē “ES fondu finansējums, euro” norādot 9 555 249 euro, savukārt ailē “Ieviešanas statuss” norādot “3. kārtas finansējums. Regulējuma izstrāde 2026. gadā saskaņā ar ES fondu vidusposma izvērtējumu”.
Piedāvātā redakcija
-