Atzinums

Projekta ID
2020-TA-2620
Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
16.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Līdz šim Latvijas teritorijā ir izveidota invazīvās sauszemes augu sugas - Sosnovska latvāņa- uzraudzības un kontroles sistēma, kurā ir iekļautas arī pašvaldības. Arī pašvaldības ir ieinteresētas sadarbībā un invazīvo sauszemes sugu ierobežošanā savās administratīvajās teritorijās. Tas izriet no likuma "Par pašvaldībām" noteiktajām autonomajām funkcijām, Augu aizsardzības likuma 18.1 panta sestās daļas trešā apakšpunkta, kas pašvaldībām nosaka nepieciešamību organizēt un koordinēt minētos pasākumus.
Ministru kabineta 2008. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 559 "Invazīvo augu sugas – Sosnovska latvāņa – izplatības ierobežošanas noteikumi" 17.punkts nosaka pienākumu pašvaldībai veikt ierobežošanas pasākumus īpašnieka vietā, ja persona pati neveic vai nav ar iesniegumu informējusi par plānotajiem ierobežošanas pasākumiem. Administratīvā pārkāpuma procesa īstenošanā Ir dažādi sadarbības modeļi. VAAD inspektors ierosina administratīvā pārkāpuma procesu un saskaņā ar Augu aizsardzības likuma 27.panta trešo daļu pārsūta attiecīgās pašvaldības administratīvajai komisijai lietu izskatīšanai. Piemēram, Vecpiebalgas novada pašvaldība (tagad Cēsu novada pašvaldība) informē VAAD par teritoriju, kas invadēta ar invazīvu sauszemes sugu - latvāni, VAAD inspektors ierosina adm. pārkāpuma procesu un nodod atpakaļ pašvaldībai lietu izskatīšanai un soda piemērošanai. Tāpat ir situācijas, kad VAAD inspektors sastāda pārbaudes aktu un to nosūta pašvaldības policijai tālāku darbību veikšanai.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam papildināt Likumprojekta 31.pantu ar 8. daļu šādā redakcijā:
"Administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 301. panta otrajā un trešajā daļā minētajiem pārkāpumiem attiecībā uz invazīvām sauszemes augu sugām veic arī pašvaldības policija, bet administratīvā pārkāpuma lietu izskata pašvaldības administratīvā komisija vai apakškomisija.”
2.
Likumprojekts
Iebildums
Ievērojot Administratīvā procesa likuma 18.panta pirmajā daļā noteikto, ka administratīvais process iestādē privātpersonai ir bez maksas, ja likumā nav noteikts citādi, likumprojektā nepieciešams iekļaut materiāla rakstura normu, kas paredz dienesta tiesības saņemt maksu par likumprojektā paredzēto atļauju izsniegšanu.
Lūdzam Likuma 233. panta trešo daļu papildināt ar teikumu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
“Izdevumus, kas saistīti ar atļaujas saņemšanu, sedz persona normatīvajos aktos par Valsts augu aizsardzības dienesta sniegto maksas pakalpojumu cenrādi noteiktajā kārtībā”.
3.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam Likuma 232. panta otro daļu izteikt šādā redakcijā: 
Piedāvātā redakcija
"Ikviena persona par invazīvo sugu invadētajām platībām personas īpašumā, lietošanā vai valdījumā vai, ja tās rīcībā ir ziņas par invazīvo sauszemes augu sugu izplatību ziņo Valsts augu aizsardzības dienestam, par pārējo invazīvo sugu izplatību, informē Dabas aizsardzības pārvald".
4.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam Likuma 231. panta otro daļu izteikt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
"Ja Latvijas invazīvo sugu sarakstā iekļauj sugu, kura nav iekļauta Eiropas Savienības invazīvo sugu sarakstā,tā Latvijā ir uzskatāma par invazīvu un valsts mēroga pasākumi novērsīs vai līdz minimumam samazinās to kaitīgo ietekmi, izvērtējot pasākumu īstenošanas izmaksas, bezdarbības radītos zaudējumus, kā arī sociālos un ekonomiskos aspektus, kā arī atbildīs sarakstā iekļaušanas kritērijiem."
5.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam Likumā precizēt Regulas Nr. 1143/2014 10.,16.un 24. panta deleģējumus, lai nepārprotami būtu skaidrs, kas nosūta informāciju Eiropas Komisijai, jo, piemēram, ziņošana un informācijas nosūtīšana Komisijai nav VAAD kompetencē, bet koordinējošās iestādes kompetencē.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta 7. pantā izteikts 6. panta ceturtās daļas 1) apakšpunkts šādā redakcijā:
1) Valsts augu aizsardzības dienests saskaņā ar Regulas Nr. 1143/2014 5., 8., 9., 10., 13., 17., 18., 19., 24., 26., 30. un 32. pantu veic kompetentās institūcijas pienākumus attiecībā uz invazīvām augu sugām un sugām, kuru ienākšana un izplatīšanās saistīta ar augiem, savukārt saskaņā ar Regulas Nr. 1143/2014 11., 12., 14. un 16. pantu veic kompetentās institūcijas pienākumus attiecībā uz invazīvām sauszemes augu sugām un sugām, kuru ienākšana un izplatīšanās saistīta ar augiem, ciktāl minētie pienākumi nav pretrunā ar šā likuma 5. un 6. pantu.
1.lūdzam tekstā, kur noteiktas darbības, par ko atbildīgs Valsts augu aizsardzības dienests norādīt – “invazīvām sauszemes augu sugām”, kā arī svītrot vārdus “un sugām, kuru ienākšana un izplatīšanās saistīta ar augiem”, jo VAAD kompetencē saskaņā ar Augu aizsardzības likumu ir augi un augu produkti, tādejādi jebkādas citas sugas, arī līdzās pastāvošas, kas nav sauszemes augi, nav VAAD kompetencē;
2. lūdzam svītrot Regulas Nr. 1143/2014 5. pantu, kas paredz risku novērtēšanu;
3. vēršam uzmanību, ka Regulas Nr.1143/2014 19. pantā ir norādīti pārvaldības pasākumi invazīvām svešzemju sauszemes augu sugām, kas ir iekļautas Savienības sarakstā. Situācijā, kad pārvaldības pasākumi jāveic visām sarakstā iekļautajām svešzemju sauszemes augu sugām, ir nepieciešams papildus finansējums, jo esošā budžeta ietvaros pārvaldības pasākumus nav iespējams veikt. 
Piedāvātā redakcija
“Valsts augu aizsardzības dienests saskaņā ar Regulas Nr. 1143/2014 5., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 16., 17., 18., 19., 24., 26., 30. un 32. pantu veic kompetentās institūcijas pienākumus attiecībā uz invazīvām sauszemes augu sugām ciktāl minētie pienākumi nav pretrunā ar šā likuma 5. un 6. pantu”.
7.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojektā “Grozījumi Augu aizsardzības likumā” noteikts, ka Valsts augu aizsardzības dienests pilda kompetentās iestādes funkcijas attiecībā uz invazīvām sauszemes augu sugām saskaņā ar regula Nr. 1143/2014 un Sugu un biotopu aizsardzības likumā noteikto. Vēršam uzmanību, ka arī regulā Nr. 1143/2014 tiek lietots termins – kompetentās iestādes. Lai terminu lietošana būtu salāgota, tie jālieto vienādi un saskaņā ar citiem vienlīdzīgiem tiesību aktiem un Eiropas Savienības tiesību aktiem.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam Likumprojekta 7. pantā aizstāt vārdus “kompetentā institūcija” attiecīgajos locījumos ar vārdiem “kompetentā iestāde” attiecīgajos locījumos;
8.
Likumprojekts
Iebildums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 22. oktobra regulā 1143/2014 par invazīvu svešzemju sugu introdukcijas un izplatīšanās profilaksi un pārvaldību (turpmāk – regula Nr. 1143/2014) noteiktais nepārprotami norāda, ka var būt dažādi monitoringi – punktveida, precīzās uzmērīšanas u.c., tas iever būtību, kas pēc tam jāiestrādā noteikumos atkarībā no invazīvās sugas.
Piedāvātā redakcija
Papildināt likumprojektu ar 4. pantu ar 21. punkta 4) apakšpunktu šādā redakcijā:
‘4) uzraudzību – sugu kontroli uz robežām un iekšzemē, monitoringu un tā veidus, sabiedrības novērojumus, agrīnu atklāšanu, ātru iznīcināšanu agrīnas atklāšanas gadījumā vai tās nepiemērošanu’;
 
9.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar teikumu šādā redakcijā: “VAAD nodrošinās funkciju izpildi sava budžeta ietvaros iespēju robežās.”
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Papildināt anotācijas IV sadaļas 1.punktu ar informāciju, ka nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2013. gada 30.jūlija notikumos Nr. 449 “Valsts meža dienesta nolikums”, iekļaujot jaunās funkcijas.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Lūdzu, papildināt anotācijas I sadaļas 2.punktu ar informāciju par šobrīd Latvijas savvaļā sastopamām Regulā minētajām invazīvajām sugām, kā arī minēt, kuras no tām ir medījamas un par kurām VMD būs atbildīga kā kompetentā iestāde. Invazīvo medījamo sugu novērtēšanu VMD veiks mēdības regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
 
Piedāvātā redakcija
-