Atzinums

Projekta ID
22-TA-3111
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atzinums tiek sniegts par 2023.gada 4.jūlijā atsūtīto noteikumu projekta un tā anotācijas redakciju. Anotācija noteiktais daudzviet neatbilst e-pastā atsūtītajam noteikumu projektam.  Lūdzam veikt precizējumus, tajā skaitā arī aprakstītajos piemēros.
Esam pamanījuši šādas neatbilstības.

1) Anotācijā iekļauts šāds teksts:
Vienlaikus komersants netiek atbrīvots no kārtējās nodokļu nomaksas un Valsts ieņēmumu dienests nodrošina uzraudzību par kārtējo nodokļu maksājumu nodokļu likumos noteiktajos termiņos samaksu līdz brīdim, kad pilnā apmērā ir samaksāti šie pagarinātie valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu maksājumi. Šo MK Noteikumu ietvaros tiek noteikts, ka valsts atbalsta atgūšana tiks piemērota nodokļa nenomaksāšanas gadījumā, jo tas ir identificējams kā valsts atbalsta nosacījums un ir būtisks nosacījums šo komersantu darbinieku soviālo garantiju nodrošināšanai.”

Lūdzam to salāgot ar  noteikumu projekta regulējumā noteikto (regulējums neparedz to, ko nosaka anotācija). Piedāvājam rindkopai šādu tekstu:

“ Vienlaikus komersantam ir jāveic kārtējo nodokļu maksājumi. Valsts ieņēmumu dienests nodrošina uzraudzību par piešķirtā valsts atbalsta prasību ievērošanu attiecībā uz valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas parādu maksājumu veikšanu līdz brīdim, kamēr pilnā apmērā ir samaksāti šie pagarinātie valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu maksājumi. Noteikumu projekta ietvaros tiek noteikts, ka valsts atbalsta atgūšana tiks piemērota arī  valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas parādu maksājumu nenomaksāšanas gadījumā, jo tas ir identificējams kā valsts atbalsta nosacījums un ir būtisks nosacījums šo komersantu darbinieku sociālo garantiju nodrošināšanai.”

2) Anotācijā ir iekļauts, ka Valsts ieņēmumu dienests nodrošina atbalsta  pēcuzraudzību pēc lēmuma par atbalsta piešķiršanas līdz  2024.gada 30.jūnijam. Norādām, ka noteikumu projekta normā nav noteikts termiņš pēcuzraudzībai, tāpēc arī anotācijā tas būtu svītrojams.

3) Anotācijā iekļauts šāds teksts:
Ja tiek konstatēts šajos noteikumos noteikto valsts atbalsta prasību pārkāpums, tajā skaitā, ja komersants neveic pilnā apmērā kārtējos nodokļu maksājumus nodokļu likumos noteiktajos termiņos vai nemaksā valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas parādu maksājumus, komersantam ir pienākums atmaksāt visu saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem Valsts ieņēmumu dienestam no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai  V nodaļas nosacījumiem.”

No konkrētā teksta ir svītrojami vārdi “neveic pilnā apmērā kārtējos nodokļu maksājumus nodokļu likumos noteiktajos termiņos vai”, jo noteikumu projekts neparedz šādu nosacījumu.

Līdzīgi arī no teksta "“Ar nelikumīgu valsts atbalstu saprotot gadījumu, kad atbalsts ir piešķirts par lielāku summu nekā faktiski uzņēmums varēja pretendēt, valsts atbalsts ir piešķirts par vienām un tām pašām izmaksām, piemēram, nodokļu parādu dzēšana no cita finansējuma avota vai arī uzņēmums nav atbildis Noteikumu projektā noteiktajām prasībām, kā arī komersants nepilda kārtējās nodokļu saistības noteiktjos termiņos” būtu svītrojami vārdi "kā arī komersants nepilda kārtējās nodokļu saistības noteiktjos termiņos"

4) Lūdzam precizēt arī aprēķina piemēru, lai tas atbilst dažādām atbalsta pretendentu situācijām.
Piedāvātā redakcija
-