Atzinums

Projekta ID
22-TA-2010
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Projekta anotācijas 1.3. apakšpunktā ir paredzēts, ka ''Vienlaikus šīs prasības īstenošanas ietvaros un atbilstoši definīcijai “administratīvi sodīta persona” un periodam, cik ilgi par tādu persona tiek uzskatīta (Administratīvās atbildības likuma (turpmāk – AAL) 24 .panta trešā un ceturtā daļa) secināts, ka periods, cik ilgi persona nevar tikt atjaunota vai reģistrēta reģistrā, nav samērīgs, turklāt, izslēdzot no reģistra par šo neatbilstību, gandrīz nevienā gadījumā neizpildās noteikumu 15. punktā  noteiktās tiesības jaunu iesniegumu reģistrācijai iesniegt pēc sešiem mēnešiem, jo dēļ neatbilstības 3.5. apakšpunktā noteiktajai prasībai statuss “administratīvi sodīta persona” vienmēr ir ilgāks par sešiem mēnešiem – nereti pat ilgāks par gadu, jo persona par apstākli, ka naudas sods nav samaksāts, uzzina tad, kad saņem izslēgšanas lēmumu (apstrīdēšanas iesniegumos šīs personas vērš uzmanību uz vienīgo ienākumu avotu ģimenē u.tml.)''.

Vēršam uzmanību, ka administratīvās sodāmība tiek dzēsta gadu pēc soda izpildes. Savukārt, ja sods nav izpildīts, persona uzskatāma par administratīvi sodītu vēl gadu pēc soda izpildes noilguma termiņa beigām (AAL 24. panta trešā un ceturtā daļa). Atkārtoti vēršam uzmanību, ka projekta anotācijas 1.3. apakšpunktā ir noteikts, ka ''[..] dēļ neatbilstības 3.5. apakšpunktā noteiktajai prasībai statuss ''administratīvi sodīta persona'' vienmēr ir ilgāks par sešiem mēnešiem – nereti pat ilgāks par gadu, jo persona par apstākli, ka naudas sods nav samaksāts, uzzina tad, kad saņem izslēgšanas lēmumu (apstrīdēšanas iesniegumos šīs personas vērš uzmanību uz vienīgo ienākumu avotu ģimenē u.tml.)''.

 Minētā vārdkopa ir neviennozīmīgi interpretējama. Atbilstoši vienam no veidiem kā varētu interpretēt minēto vārdkopu, grūti iedomāties situāciju, kad administratīvo pārkāpumu izdarījusī persona ir saņēmusi lēmumu par administratīvā soda piemērošanu, bet uzzinājusi par pienākumu veikt naudas soda samaksu tikai tad, kad ir saņemts izslēgšanas lēmums.  Tāpat šai vārdkopai nav juridiskā svara, lai pamatotu projekta 1.1. apakšpunktu, jo anotācijā jau ir norādīts, ka gadījumā, ja iestājas AAL 23. panta ceturtajā daļā noteiktie apstākļi, persona uzskatāma par administratīvi sodītu vēl gadu pēc soda izpildes noilguma termiņa beigām.

Ievērojot minēto, lūdzam svītrot anotācijas 1.3. apakšpunktā iekļauto vārdkopu ''[..] jo dēļ neatbilstības 3.5. apakšpunktā noteiktajai prasībai statuss ''administratīvi sodīta persona'' vienmēr ir ilgāks par sešiem mēnešiem – nereti pat ilgāks par gadu, jo persona par apstākli, ka naudas sods nav samaksāts, uzzina tad, kad saņem izslēgšanas lēmumu (apstrīdēšanas iesniegumos šīs personas vērš uzmanību uz vienīgo ienākumu avotu ģimenē u.tml.)''.
 
Piedāvātā redakcija
-