Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-2440
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
16.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā (7.-8. lpp.) attiecībā uz elektroenerģijas un siltumenerģijas izmaksu pieauguma samazināšanu minēts, ka:
- no 2022.gada 1.janvāra līdz 30.aprīlim paplašināts mājokļa pabalsta saņēmēju loks un palielināts sniedzamā atbalsta apmērs (piemērojot koeficientus) atsevišķi dzīvojošai pensijas vecuma personai vai atsevišķi dzīvojošai personai ar invaliditāti, mājsaimniecībai, kurā ir tikai pensijas vecuma personas vai personas ar invaliditāti;
- no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. decembrim pašvaldībām no valsts budžeta tiek līdzfinansēti izdevumi 50% apmērā no izdevumiem mājokļa pabalstam.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar 2022.gada 11.augustā Saeimā pieņemtajiem grozījumiem Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma 13.pantā, pašvaldības laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 30.aprīlim, aprēķinot mājokļa pabalstu, garantētā minimālā ienākuma sliekšņu summai piemēro attiecīgus koeficientus. Kā arī, šā likuma 13.panta trešā daļa nosaka, ka,  lai daļēji kompensētu izdevumus mājokļa pabalstam, valsts nodrošina mērķdotāciju pašvaldībām 50% apmērā no faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalsta izmaksu nodrošināšanai, kas radušies laikposmā no 2022. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 30. jūnijam. Ņemot vērā minēto, lūdzam attiecīgi precizēt informatīvajā ziņojumā iekļauto pasākumu termiņus.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta tekstu pie katras jomas identificējot ieviesto/ īstenoto pasākumu nosaukumu un Nr., kā arī finansējuma avotu. Vēršam uzmanību, ka daļa no informatīvajā ziņojumā minētā ir īstenota Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.—2020.gada plānošanas perioda darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" ietvaros. Piemēram, 7.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" un 14.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi labklājības jomā"; 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" un 9.1.1.2. pasākuma "Ilgstošo bezdarbnieku aktivizācijas pasākumi"; 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām" 9.2.1.1. pasākuma "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās"; u.c. ietvaros un šie pasākumi ir tikuši īstenoti ar Eiropas Sociālā fonda līdzfinansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.panta 12.daļā noteikts, ka laikposmā no 2022.gada 9.aprīļa līdz 2022.gada 31.decembrim pašvaldība drīkst noteikt bāriņtiesas un pašvaldības sociālo dienestu darbiniekiem virsstundu darba laiku, kas pārsniedz Darba likumā noteikto maksimālo virsstundu laiku, bet kopā ar normālo darba laiku nepārsniedz 60 stundas nedēļā un papildus Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 14.pantā noteiktajam maksimālajam piemaksu apmēram — piemaksu par darba intensitāti līdz 50 procentiem no mēnešalgas. Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta 10.lpp. norādīto piemaksas piemērošanas periodu (no 2022.gada 1.marta līdz 2022.gada 31.decembrim) atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.panta 12.daļā noteiktajam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma projekta 10.lpp. norādīts: “Lai veicinātu pašvaldību sociālajos dienestos strādājošo sociālo darbinieku motivāciju strādāt profesijā, kā arī kompensētu ar papildu funkcijām saistīto pieaugošo darba apjomu, pārskata periodā - no 2022.gada - tika atjaunota mērķdotācija sociālajiem darbiniekiem. Plānots, ka 2022.gadā atbalstu saņems aptuveni 1485 sociālie darbinieki.”
Lūdzam precizēt periodu, kurā plānots nodrošināt mērķdotāciju sociālajiem darbiniekiem, atbilstoši MK 2022.gada 11.janvāra noteikumu Nr.29 “Noteikumi par valsts budžeta mērķdotāciju piemaksai pie mēnešalgas 2022.gadā pašvaldību un to izveidoto iestāžu sociālajiem darbiniekiem” (turpmāk – noteikumi) 2.punktā paredzētajam: “Profesionāla sociālā darba attīstību pašvaldībās laikposmā no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 31.decembrim nodrošina ar valsts budžeta mērķdotāciju, ko novirza pamata un papildu piemaksai pie mēnešalgas par personīgo ieguldījumu tiem sociālajiem darbiniekiem...”. Vienlaikus jāatzīmē, ka atbilstoši noteikumu anotācijā norādītajam, plānotais minētā atbalsta saņēmēju skaits ir 1 142 darbinieki.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma projekta 6.lpp. norādīts, ka no 2023.gada 1.janvāra minimālo ienākumu sliekšņus plānots palielināt katru gadu iepriekšējo trīs gadu vietā un normatīvajos aktos noteikt minimālo ienākumu sliekšņu aprēķināšanas metodoloģiju un pastāvīgu valsts budžeta līdzfinansējumu 50% apmērā pašvaldībām pamata sociālās palīdzības pabalstu nodrošināšanai.
Ņemot vērā, ka atbilstoši MK 17.09.2021. (prot. Nr. 61 44.§) rīkojuma Nr.657 4.punktam noteikts, ka jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu plāna 1.pasākuma “Mainīt minimālo ienākumu sliekšņu noteikšanas principus, piesaistot tos sociālekonomiskam rādītājam” un 2.pasākuma “Mainīt minimālo ienākumu sliekšņu pārskatīšanas nosacījumus, lai nodrošinātu to atbilstību reālajai sociālekonomiskajai situācijai” īstenošanai izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2023.gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām, lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projektā minēto informāciju, ka minētās minimālo ienākumu sliekšņu izmaiņas ir iespējamas, ja Ministru kabinetā tiks pieņemts attiecīgs lēmums un minēto pasākumu īstenošanai tiks piešķirts papildu nepieciešamais finansējums.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma projekta 3.lpp. norādīts: “Laikā no 06.11.2021. līdz 31.12.2021. tika sniegts papildu valsts atbalsts darba devējiem – personai ar sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu vai atzinumu par nepieciešamību atlikt personas vakcināciju pret Covid-19,  ja tai izsniegta darbnespējas lapa sakarā ar saslimšanu ar Covid-19 vai atrašanos mājas karantīnā vai akūtu augšējo elpceļu infekciju dēļ no darbnespējas pirmās dienas līdz darbnespējas trešajai dienai. Šim mērķim papildu piešķirtais valsts budžeta finansējums – 6,9 milj. eiro 2020.gadā un 0,3 milj. eiro 2021.gadā.”. Lūdzam precizēt otrajā teikumā norādītos gadus, jo atbilstoši MK 2021.gada 30.novembra rīkojumam Nr.896 LM piešķirts finansējums 6 991 811 euro apmērā, lai minētajām personām izmaksātu slimības pabalstu, ja tām izsniegta darbnespējas lapa no 2021.gada 6.novembra līdz 2021.gada 31.decembrim, un atbilstoši MK 2022.gada 21.jūnija rīkojumam Nr.445 LM piešķirts finansējums 260 130 euro apmērā, lai segtu izdevumus par slimības pabalstiem, kas izmaksāti 2022.gadā par laikposmu no 2021.gada 1.decembra līdz 2021.gada 31.decembrim personām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzu norādīt informatīvā ziņojuma projekta 1.2.sadaļas "Latvijas cilvēki" piecpadsmitajā rindkopā saīsinājuma "ERAF" pilno nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzu norādīt informatīvā ziņojuma projekta 1.2.sadaļas "Latvijas cilvēki" četrpadsmitajā rindkopā saīsinājuma "ESF" pilno nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzu visā informatīvā ziņojuma projekta tekstā aizstāt vārdu "eiro" ar vārdu "euro", ņemot vērā noteikto valūtas pieraksta veidu tiesību aktos.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību aktualizēt informatīvā ziņojuma projekta 15.lpp. sniegto informāciju: “2022.gada 9.augustā valdība apstiprināja likumprojektu “Grozījumi Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā” (likumprojekts vēl ir jāizskata un jāpieņem Saeimā)”, ņemot vērā, ka Saeima š.g. 11.augustā galīgajā lasījumā pieņēma minētā likuma grozījumus.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk – likums) pārejas noteikumu 47.punktā paredzēts: “Ja tādas institūcijas klientiem, kurā sociālos pakalpojumus ar izmitināšanu sniedz pašvaldības vai valsts dibināts sociālo pakalpojumu sniedzējs vai sociālo pakalpojumu sniedzējs, kuram ir noslēgts līgums ar pašvaldību vai valsti par minēto pakalpojumu sniegšanu, ir konstatēta Covid-19 infekcija, pakalpojumu sniedzējs papildus Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 14.panta otrajā daļā noteiktajam maksimālajam piemaksu apmēram nosaka piemaksu paaugstināta riska apstākļos aprūpē iesaistītajam personālam par inficēto klientu un šo klientu kontaktpersonu aprūpi līdz 50 procentiem no mēnešalgas par laika periodu no 2021.gada 1.septembra līdz 2022.gada 31.martam. Minēto piemaksu var noteikt arī personālam, kas iesaistīts personu testēšanā SARS-CoV-2 antigēna noteikšanai.”
Ņemot vērā minēto, aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt informatīvā ziņojuma projekta 10.lpp. (“2020.gadā un laika periodā no 01.01.2021.-30.06.2021. un no 01.09.2021.-31.12.2021. nodrošinātas piemaksas (līdz 50% no mēnešalgas) par ar Covid-19 inficētu personu un šo personu kontaktpersonu aprūpi valsts un pašvaldību dibināto sociālo pakalpojumu ar izmitināšanu sniedzējiem”) norādīto laika periodu, kurā tika nodrošinātas minētās piemaksas, atbilstoši likumā paredzētajam.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma projekta 4.lpp. norādītajā informācijā “2022.gada pirmajā pusgadā ģimenes pavalsts pabalstu vidēji mēnesī saņēma 220,2 tūkst. pabalstu saņēmēju” aizstāt vārdu “pavalsts” ar vārdu “valsts”.
Piedāvātā redakcija
-