Atzinums

Projekta ID
23-TA-2111
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka, lai atbalsts nekvalificētos kā atbalsts saimnieciskai darbībai, ieņēmumi nevar pārsniegt 50 procentus no infrastruktūras un aprīkojuma uzturēšanas izdevumiem ikgadēji, lūdzam noteikumu projekta 15.punktā pirms vārda "nepārsniedz" papildināt ar vārdu "ikgadēji". Vienlaikus lūdzam attiecīgi precizēt arī skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši anotācijā skaidrotajam, lūdzam papildināt noteikumu projekta 29.11.4.apakšpunktu, ka elektroenerģijas pašpatēriņa kritērijs jānodrošina elektroenerģijas iekārtas amortizācijas periodā. Vienlaikus lūdzam anotācijā norādīt, kādēļ elektroenerģijas pašpatēriņa kritērijs ir jānodrošina pēcuzraudzības periodā, proti, pamatojot to ar iekārtu minimālo amortizācijas periodu (ja tas sakrīt ar projekta pēcuzraudzības periodu).
Papildus lūdzam precizēt skaidrojumu anotācijas sadaļā "Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas" atbilstoši noteikumu projekta 17.3.1. un 17.3.2.punktam, kas nosaka, ka enerģija, kas gadā saražota ar projektā iekļautajām iekārtām, vismaz 80 procentu apmērā tiks izmantota projekta ēku pašpatēriņam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Skaidrojam, ka, ja no kultūras iestādes apmeklētājiem vai sabiedrībai pieejama kultūras, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas vai dabas aizsardzības pasākuma dalībniekiem tiek prasīta samaksa, kas sedz tikai daļu no faktiskajām izmaksām (ieņēmumi par pakalpojumu nepārsniedz 50% no kopējiem izdevumiem), šim pasākumam nav saimnieciska rakstura. Attiecīgi atbalsts nav tālāk jāvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā noteiktajām četrām komercdarbības atbalsta pazīmēm, t.sk. par to, vai atbalstam ir vai nav ietekmes uz tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū. Attiecīgi lūdzam precizēt anotācijas sadaļā "Komercdarbības atbalsta nosacījumi" iekļauto skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Norādām, ka noteikumu projekts paredz atbalstu infrastruktūras pilnveidei un attīstībai esošajos nacionālajos parkos (Gaujas nacionālais parks, Ķemeru nacionālais parks, Slīteres nacionālais parks un Rāznas nacionālais parks), paredzot infrastruktūras būvniecības, atjaunošanas, pārbūves, labiekārtošanas, aprīkojuma iegādes/uzstādīšanas aktivitātes, kā arī ekspozīciju izveides/paplašināšanas un materiālu izstrādes aktivitātes, attiecīgi uzturēšanas izmaksas pēc pasākuma pabeigšanas būtu pieprasāmas saistībā ar projekta rezultātu, proti, infrastruktūras uzturēšanu nevis Dabas aizsardzības pārvaldes kapacitātes stiprināšanai. Ņemot vērā minēto, neatbalstām anotācijas 3.sadaļā norādīto, ka projekta uzturēšanas izmaksas ietver 8 jaunu amata vietu izveidi un lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 3.sadaļā un anotācijas pielikumā norādītos projekta uzturēšanas izmaksu aprēķinus un to apmērus, svītrojot tās pozīcijas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu (infrastruktūras) uzturēšanu (piemēram, personāla izdevumi, auto noma, degviela, informācijas un publicitātes pasākumi, dabas nozares ekspertu pakalpojumi).
Uzskatām, ka jautājums par Dabas aizsardzības pārvaldes kapacitātes stiprināšanu var tikt skatīts Ministru kabinetā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā, VARAM iesniedzot attiecīgo prioritārā pasākuma pieteikumu, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas, bet tas nav sasaistāms ar šī noteikumu projekta īstenošanu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka jautājumā par amata vietu skaita izmaiņām būtisks ir Valsts kancelejas viedoklis.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam nodrošināt šādu precizējumu veikšanu anotācijas 3.sadaļā:
1. Gan anotācijas 3.sadaļā, gan anotācijas pielikumā precizēt aprēķinus, kas saistīti ar infrastruktūras uzturēšanu, svītrojot no aprēķiniem konstantu izmaksu pieaugumu saistībā ar inflāciju, attiecīgi uzturēšanas izmaksas plānojot nemainīgā līmenī. Norādām, ka cenu izmaiņas var būt mainīgas (gan palielināties, gan samazināties), attiecīgi nav atbalstāma uzturēšanas izdevumu aprēķināšana, paredzot konstantu izmaksu pieaugumu saistībā ar inflāciju.
2. 2024.gadam norādīto informāciju 1.- 5.punktos pārcelt uz aili “izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam”, ievērojot, ka šobrīd VARAM budžetā finansējums šim pasākumam nav plānots.
3. Precizēt 6.punktā norādīto pasākuma īstenošanas izdevumu sadalījumu pa gadiem, ņemot vērā, ka šobrīd izdevumu kopsumma, tai skaitā sadalījumā pa finansējuma avotiem, nesakrīt ar noteikumu projekta 8.punktā norādīto, attiecīgi nepieciešamības gadījumā arī precizējot anotācijas 3.sadaļas 1.-5.punktos sniegto informāciju.
4. Attiecībā uz anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīto par uzturēšanas izmaksu segšanu no maksas pakalpojumu ieņēmumiem atgādinām, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumiem Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” maksas pakalpojuma izcenojums ietver visas izmaksas, kuras rodas, sniedzot maksas pakalpojumu. Ņemot vērā minēto, lūdzam pārskatīt un precizēt sniegto informāciju.
5. Anotācijas 3.sadaļas punkta “Cita informācija” pirmajā rindkopā vārdus “nepieciešamie valsts budžeta līdzekļi” aizstāt ar vārdiem “nepieciešamais finansējuma ERAF un valsts budžeta līdzfinansējuma apmērā”.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu skaidrus un nepārprotamus nosacījumus finansējuma saņēmējam, lūdzam svītrot noteikumu projektā (29.5.; 29.7.apakšpunktā un 30 punktā) aiz vārdiem “projekta dzīves cikla laikā” frāzi “(amortizācijas periods)”. Vēršam uzmanību, ka projekta dzīves cikla ilgums un projekta infrastruktūras amortizācijas periods var būt atšķirīgs laika posms, kā arī abi šie termini ietver atšķirīgus aspektus.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kāds būs potenciālais projekta ietvaros radītās infrastruktūras amortizācijas periods, vai tas būs vienāds ar projekta dzīves cikla ilgumu, kā arī norādīt citus aspektus, ja nepieciešams, kas savstarpēji saistīti ar projekta dzīves ciklu un projekta ietvaros radītās infrastruktūras amortizācijas periodu.
Tāpat lūdzam precizēt norādīto informāciju anotācijā, aizstājot šobrīd anotācijā norādīto atsauci uz Komisijas 2014.gada 3.marta Deleģēto Regulu (ES) Nr. 480/2014, ar kuru papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr.1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu, jo tā neattiecas uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.-2027.gadam ar  atsauci uz Eiropas Komisijas ekonomiskā novērtējuma vadlīnijām “Economic Appraisal Vademecum 2021-2027” (pieejama tīmekļa vietnē: https://ec.europa.eu/regional_policy/en/newsroom/news/2021/09/20-09-2021-project-selection-the-economic-appraisal-vademecum), kas pēc būtības ir kā papildinājums Eiropas Komisijas izstrādātajām 2014.-2020. gada plānošanas perioda vadlīnijām “Guide to Cost-Benefit Analysis of Investment Projects Economic appraisal tool for Cohesion Policy 2014 – 2020” (pieejamas tīmekļa vietnē: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/120c6fcc-3841-4596-9256-4fd709c49ae4).
Papildus informējam, ka atbilstoši minētajām vadlīnijām projekta dzīves cikla ilgums vairs nav noteikts atbilstoši nozaru griezumam – proti, projekta dzīves ciklu var noteikt MK noteikumu par investīcijas īstenošanu ietvaros, vai arī ļaut to izvēlēties projekta iesniedzējam atbilstoši pasākuma loģikai.

Savukārt, lai mazinātu risku par būtisku izmaiņu rašanos projektā, lūdzam papildināt noteikuma projekta 29.7. apakšpunktu vai anotāciju ar nosacījumu, ka noteikumu projekta 29.7. apakšpunktā minētās īpašuma tiesības (īpašumā, valdījumā) ir nostiprinātas Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu (rindkopu, kas sākas ar vārdiem "2.2.3.2 pasākuma ietvaros ir paredzēts viens projekts,….") ar norādi, ka plānotā projekta pamatā ir darbības, kas vērstas uz infrastruktūras pielāgošanu un izveidi.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar nosacījumu, ka projekta īstenošanas laikā tiks pārvērtēta iespēja piemērot kādu no vienkāršoto izmaksu iespējām, izstrādājot metodiku.

Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Izziņas 5. punktā un anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā “Risinājuma apraksts” sniegts skaidrojums, ka "ja pirms projekta apstiprināšanas būs radušās izmaksas, kas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem, tas ir finansējuma saņēmēja risks, un izmaksas tiek segtas no finansējuma saņēmēja gada sākumā apstiprinātā budžeta ietvaros. Dabas aizsardzības pārvaldei kā VARAM pakļautības iestādei ik gadu tiek apstiprināts budžets, līdz ar to iespējas ir rīkoties tikai pieejamā budžeta ietvaros, neveicot no tā atkāpes, kas nozīmē, ka risks pirms projekta apstiprināšanas radītām izmaksām, kas nav attiecināmas no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem, ir neliels.". Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu ar jaunu punktu, nosakot finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, skaidri norādot, no kāda finanšu avota tiks nodrošināta izmaksu segšana.
Piedāvātā redakcija
Līdz Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.2.3. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot dabas aizsardzību un bioloģisko daudzveidību, “zaļo” infrastruktūru, it īpaši pilsētvidē, un samazināt piesārņojumu” 2.2.3.2. pasākuma “Vides izglītību veicinoši pasākumi sabiedrības informētībai un prasmju attīstībai” pirmās atlases kārtas projekta iesnieguma apstiprināšanai sadarbības iestādē ar projekta īstenošanu saistītās izmaksas tiks segtas Dabas aizsardzības pārvaldei kārtējā gada sākumā apstiprinātā budžeta ietvaros.