Atzinums

Projekta ID
24-TA-1200
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Farmaceitu biedrība
Atzinums iesniegts
05.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Latvijas Farmaceitu biedrība (LFB) iepazinusies ar Veselības ministrijas (VM) pievienoto Izziņu un patur spēkā 26.06.2024. pievienotos iebildumus, kuri nav ņemti vērā. Par Veselības ministrijas Izziņā norādīto attiecībā par grozījumu 17.5 punktu, norādām, ka noteikumu grozījumu anotācijā skaidri norādīts, ka plānotā maksa aptiekai ir “farmaceitiskās aprūpes pakalpojuma maksa”. LFB vēlas norādīt, ka farmaceitiskā aprūpe ir Farmācijas likumā definēts jēdziens, kas sevī ietver farmakoterapeitisko konsultāciju sniegšanu, informēšanu par zālēm un to lietošanu, zāļu lietošanas uzraudzību, zāļu izgatavošanu un veselības veicināšanu. Ministru kabineta 2010. gada 23. marta noteikumos Nr. 288 "Aptieku darbības noteikumi" (30.,35. u.c.punkti) skaidri norādīts, ka farmaceits, izsniedzot zāles, neatkarīgi no tā, vai zāles uz receptes tiek izsniegtas pirmreizēji vai atkārtoti, sniedz klientam mutisku konsultāciju par zāļu pareizu un drošu lietošanu.
LFB kategoriski noraida tiesību akta 24-TA-1200 izziņā Veselības ministrijas pausto, ka “Pacientam, kuram hroniskas saslimšanas dēļ zāles ir jālieto regulāri ilgtermiņā pirmreizēja zāļu izsniegšana un farmaceitiskās aprūpes pakalpojuma apjoms pirmreizēji  atšķirsies no atkārtotas zāļu izsniegšanas, jo nākamajās zāļu izsniegšanas epizodēs pacients būs zinošs zāļu lietošanā”.  Informācijas saturs atkārtotā zāļu izsniegšanas epizodē var atšķirties no pirmreizējas izsniegšanas  epizodes (būt vienkāršots vai daudz komplicētāks), tomēr apgalvot, ka farmaceitiskās aprūpes pakalpojuma maksa piemērojama tikai pirmreizējā zāļu izsniegšanā – ir maldinoši un farmaceita kā veselības aprūpes speciālista profesiju graujoši.  
Atkārtoti saņemot zāles, pacientam var būt radušies papildu jautājumi farmaceitam par zāļu pareizu lietošanu, novērotām zāļu blaknēm vai mijiedarbībām, zāļu lietošanas režīmu vai zāļu pareizu uzglabāšanu, devas pielāgošanu u.c. Savukārt farmaceita pienākums ir pārliecināties, ka pacients zina atkārtoti saņemamo zāļu pareizu lietošanu, ir līdzestīgs zāļu terapijā, ka zālēm ir pietiekams efekts un tās pacientam nav radījušās blaknes, kas ietekmē pacienta dzīves kvalitāti. Farmaceita pienākums ir arī konsultēt klientu par blakņu novēršanas iespējām vai, nepieciešamības gadījumā, lūgt pacientu vērsties pie ārsta. Farmaceits aptiekā ir pieejamākais veselības aprūpes speciālists, kurš ikdienā ievērojami atslogo ārstu darbu, konsultējot klientus gan par zālēm un to lietošanu, gan dažādām saslimšanām un simptomiem, tādēļ būtu tikai loģiski, ja farmaceitiskās aprūpes pakalpojuma apmaksa tiktu saņemts par katru reizi, kad tas tiek sniegts, neatkarīgi, vai zāles tiek izsniegtas pirmreizēji vai atkārtoti. Arī ārsta atkārtota konsultācija pacientam netiek sniegta bez maksas.

 
Piedāvātā redakcija
-