Atzinums

Projekta ID
21-TA-985
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Satiksmes ministrijas precizētais Ministru kabineta noteikumu projekts “Caurlaižu, ar kurām ir tiesības neievērot atsevišķas ceļu satiksmes noteikumu prasības, izsniegšanas, lietošanas, kontroles un anulēšanas kārtība” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādus iebildumus.
Projekta 3. punkta ievaddaļu nepieciešams precizēt atbilstoši tiesību normu veidošanas prasībām par atsevišķu uzvedības noteikumu nodaļīšanu, proti, ja normā ir caurlaides saņēmēju uzskaitījums, šādā normā vienlaikus nav jāveido regulējums par caurlaižu izsniedzēju. Visu regulējumu par Ceļu satiksmes drošības direkcijas kompetenci piedāvājam noteikt turpmākajos projekta punktos.
 
Piedāvātā redakcija
3. Caurlaidi noformē šādiem Latvijas Republikā reģistrētajiem transportlīdzekļiem:
 
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 4. punktu nepieciešams precizēt kopsakarībā ar projekta 3. punkta ievaddaļu atbilstoši tiesību normu veidošanas prasībām par atsevišķu uzvedības noteikumu nodalīšanu, proti, šajā normā jāveido regulējums par caurlaižu izsniedzēju. 
 
Piedāvātā redakcija
4. Pēc valsts akciju sabiedrības “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (turpmāk - Ceļu satiksmes drošības direkcija) tīmekļa vietnē http://www.csdd.lv nodrošināto e-pakalpojumu “Elektroniskās caurlaides noformēšana” (turpmāk - e-pakalpojums) tiešsaistes formas aizpildīšanas un nepieciešamo datu ievadīšanas, caurlaides pretendentam uz Ceļu satiksmes drošības direkcijas elektroniskajā e-pakalpojumu sistēmā norādīto e-pasta adresi nosūta elektronisku apliecinājumu par atbilstību noteiktajiem kritērijiem un caurlaides noformēšanu vai paziņojumu par neatbilstību noteiktajiem kritērijiem un atteikumu noformēt caurlaidi.
 
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 12. punkta ievaddaļu nepieciešams precizēt. Vēršam uzmanību, ka likumā paredzēto pilnvarojumu par caurlaides anulēšanu nevar interpretēt un izpildīt ar vārdiem “zaudē spēku”, jo spēka zaudēšana ir cits tiesību institūts. Spēka zaudēšana būs gadījumos, piemēram, kad caurlaidei vai jebkuram citam dokumentam būs beidzies derīguma termiņš. Savukārt anulēšana būs administratīvais process iestādē, kurā tiek izdots privātpersonai nelabvēlīgs administratīvais akts normatīvajā aktā (projektā) noteiktos gadījumos.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 13. punktu nepieciešams precizēt un tajā vārdi “zaudē spēku” atbilstoši likuma pilnvarojumam jāaizstāj ar vārdiem “tiek anulēta”. Vienlaikus norādām, ka šāds paziņojums jāsūta arī projekta 3.2. apakšpunktā noteiktajai institūcijai, jo atbilstoši APL 27. panta otrajai daļai publisko tiesību subjekts var būt administratīvā akta adresāts vai to var skart faktiskā rīcība gadījumos, kad tas atrodas salīdzināmā situācijā ar privātpersonu un konkrētajā gadījumā ir pakļauts tādiem pašiem tiesību priekšrakstiem kā privātpersona. Projektā paredzētais regulējums ir attiecināms uz minēto APL normu, proti, arī institūciju var interpretēt kā administratīvā akta adresātu. Ievērojot minēto, projekta 13.punktu piedāvājam izteikt šādi –
 
Piedāvātā redakcija
13. Ja caurlaide tiek anulēta saskaņā ar šo noteikumu 12. punktu, lēmums par caurlaides anulēšanu adresātam tiek paziņots Ceļu satiksmes drošības direkcijas elektroniskajā e-pakalpojumu sistēmā uz viņa norādīto e-pasta adresi.
 
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 9. punktā piedāvājam neveidot iekšējo atsauci uz projekta 1. punktu, bet izteikt to ar ārējo atsauci uz Ceļu satiksmes likuma 45. panta otro daļu. Tādējādi būs lielāka tiesiskā noteiktība par likuma normu tiešu piemērošanu, proti, projekta 9. punktu piedāvājam izteikt šādi –
 
Piedāvātā redakcija
9. Caurlaide dod tiesības neievērot Ceļu satiksmes likuma 45. panta otrajā daļā minētos apstāšanās un stāvēšanas noteikumus, ja transportlīdzekļa vadītājs veicamo darba uzdevumu pamato ar atbilstošiem pavaddokumentiem (piemēram, reģistrācijas žurnālu, ceļazīmi) vai datiem elektroniskajā datu reģistrēšanas ierīcē, kas apliecina, ka transportlīdzeklis tiek izmantots atbilstoši caurlaides izsniegšanas mērķim.