Atzinums

Projekta ID
23-TA-3282
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
10.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) ir iepazinies ar VARAM sagatavoto Pakalpojumu vides pilnveides plānu 2024.–2027. gadam (turpmāk – Plāns), kura mērķis ir pilnvērtīgi nodrošināt pakalpojumu pārvaldību.
[1.] PTAC konceptuāli iebilst, ka iestāde funkcijās ietilpstošās uzraudzības funkcijas (preču, pakalpojumu, metroloģiskā, bīstamo iekārtu uzraudzība, patērētāju tiesību uzraudzība u.c.) būtu klasificējama kā vispārēja labuma pakalpojums, kas uzliek par pienākumu iestādei veidot pakalpojuma attīstības politiku un plānu.

[2.] PTAC uzskata, ka Plāna sagatavošanai izvēlētie standarti, piemēram, ITIL standarts, nav piemērojams visu iestāžu funkciju – pakalpojumu pārvaldībai. Minētais standarts ir paredzēts un piemērots IT pakalpojumu efektivizēšanai visā tā dzīves ciklā un kā norādām, ne visas PTAC funkcijas jeb sabiedriskā labuma pakalpojumi ir digitalizējami. Uzliekot par pienākumu iestādēm pārskatīt un pārvaldīt savas funkcijas – sabiedrībai sniegtos pakalpojumus –  atbilstoši šai metodoloģijai, iestādēm būs uzlikts neplānots un nevajadzīgs birokrātisks slogs, veicot tikai formālas darbības, kurām nav pievienotas vērtības sabiedrībai. Tas ir pretrunā ar Valdības deklarācijas 35.punktā noteikto - mazināt birokrātiju un valsts pārvaldi padarīt elastīgāku, vairāk uzticēties uzņēmēju, iedzīvotāju un pašvaldību spējai vadīties pēc pašdeklarācijas principa. PTAC savu funkciju pārvaldību nodrošina atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par iekšējās kontroles sistēmas pārvaldību, kā arī ISO 9001:2021 standarta prasībām, kas ir atbilstoša metode iestādes darbības specifikai, - ļoti daudzas uzraudzības funkcijas, bet salīdzinoši šauri piemērojamas (neliels uzraugāmo loks). Projektā minētā standarta piemērošana attiecībā uz iestādes funkciju jeb pakalpojumu pārvaldību tikai vairos iestādes birokrātisko slogu, liekot pārveidot visus iestādes vadības procesus, bez skaidri redzamas pievienotās vērtības ne vadības procesiem, ne sabiedrībai kopumā.  Vēršam uzmanību, ka ISO 9001:2021 ir daudz plašāk piemērojams, bet projektā minētie pārvaldības standarti pamatā vērsti uz procesu digitalizāciju. Uzskatām, ka jomās, kurās ir maz atkārtošanās gadījumu, digitalizēšana ne vienmēr ir iespējama vai efektīva.

[3.] Ir nepieciešams salāgot pakalpojuma definīcija starp Plāna 1.pielikumā (Pakalpojumu pārvaldības politika) noteikto definīciju un Ministru kabineta 2017.gada 18.jūlija noteikumos Nr.399 “Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība” noteikto definīciju.
Piedāvātā redakcija
-