Projekta ID
22-TA-1201Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
No tiesiskā regulējuma un anotācijā sniegtā informācijas netika gūta pārliecība, vai nekustamā īpašuma īpašnieks var atteikties no līguma slēgšanas, vai arī iebilst un atteikt jebkādu inženierkomunikāciju būvniecību. Lūdzam anotācijā ietvert likuma normas un to skaidrojumu, no kura skaidri izriet secinājums, ka pat ja elektronisko sakaru komersantam ir tiesības ierīkot un būvēt (pārbūvēt) elektronisko sakaru tīklus un to infrastruktūras inženierbūves privātā īpašuma teritorijā - ikviens privātā īpašuma teritorijas īpašnieks un tiesiskais valdītājs ir tiesīgs liegt šādas inženierkomunikāciju būvniecību savā nekustamajā īpašumā. Lūdzam anotācijā skaidri norādīt, ka noteikumi attiecas tikai tad, ja nekustamā īpašuma īpašnieks ir brīvprātīgi piekritis, ka komunikācijas tiek izbūvētas tā nekustamajā īpašumā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot anotācijā normas būtību. Nav saprotams, vai nekustamā īpašuma īpašnieks var turpināt lietot nekustamo īpašumu daļā, kur būs attiecīgi elektronisko sakaru tīkli un attiecīgi saistītie objekti.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot normas būtību un mērķi. Proti. Norma paredz, ka puses var vienoties, ka atlīdzība tiek noteikta citā apmērā vai vispār netiek piemērota. Vai līguma neslēgšanas opcija tiek paredzēta arī, ja tiek noteikts citāds apmērs. Lūdzam skaidrot, šāda regulējuma mērķi un pamatojuma, kādēļ, ja atlīdzību nosaka pēc MK noteikumiem līgums ir jāslēdz, bet ja vienojas par citādu apmēru, tad līgums nav slēdzams.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ja nekustamā īpašuma īpašniekam nav tiesību liegt izbūvēt jaunu elektronisko sakaru tīklu savā nekustamajā īpašumā un nekustamā īpašuma īpašnieks nevar izmantot sava nekustamā īpašumu vai to daļu lietošanas mērķiem, lūdzam anotācijā iekļaut normas atbilstību Satversmei. Tieslietu ministrijas ieskatā, ja nekustamā īpašuma īpašniekam nav tiesību liegt izbūvi un viņš nevar arī nekustamo īpašumu vai daļu izmantot, tad ir jābūt ievērota Satversmes 105.pantam un normu atbilstības 105.pantam izvērtējumam ir jābūt iekļautam anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot normas būtību un mērķi anotācijā. Nav saprotams, kādēļ līgums par zemes īpašuma lietošanas tiesību aprobežojumu un elektronisko sakaru tīkla ierīkošanai un būvniecībai stājas spēkā tikai ar dienu, kad elektronisko sakaru tīklu nodod ekspluatācijā, kaut gan līgums ir slēgts iespējams pirms būvniecības un atlīdzība tiek sasaistīta ar līguma noslēgšanas brīdi nevis līguma spēkā stāšanās brīdi. Anotācijā nav skaidrots šāda regulējuma izvēles pamatojums, piemēram, kādēļ atlīdzība nebūtu piesaistāma līguma spēkā stāšanās brīdim.
Tāpat norma nosaka, ka atlīdzību izmaksā 10 darbdienu laikā pēc līguma spēkā stāšanas, ja vien nekustamā īpašuma īpašnieks un elektronisko sakaru komersants līgumā nav vienojušies citādi. Lūdzam skaidrot, vai vienošanās attiecas tikai uz atlīdzības izmaksāšanas brīdi, vai arī līguma spēkā stāšanās brīdi.
Tāpat norma nosaka, ka atlīdzību izmaksā 10 darbdienu laikā pēc līguma spēkā stāšanas, ja vien nekustamā īpašuma īpašnieks un elektronisko sakaru komersants līgumā nav vienojušies citādi. Lūdzam skaidrot, vai vienošanās attiecas tikai uz atlīdzības izmaksāšanas brīdi, vai arī līguma spēkā stāšanās brīdi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzu sagatavot anotāciju atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 2.punktam. SM sagatavotie ministru kabineta noteikumi nav tehniska rakstura un tiesību normas attiecas uz visu sabiedrību - īpaši uz komersantiem un privātpersonām. Līdz ar to anotācijai ir jābūt skaidrai, tajā ir jābūt atainotai tiesību normu būtībai, mērķim un pamatotībai. Šobrīd anotācijā nekā tāda nav un nav saprotams, kā privātpersonai atrast tiesību norma sagatavotāja skaidrojumu par jaunajām tiesību normām, to piemērošanu, pamatojumu un atbilstību pašreizējai situācijai un aktualitātei.
Vēršam uzmanību, ka tas, ka likumā privātpersonai ir dotas tiesības saņemt atlīdzību par īpašuma lietošanas tiesību aprobežojumu, kuru izlietošana ir atkarīga no katras privātpersonas, neatceļ pienākumu radīt tādas normas, kuras ir pārdomātas, izvērtētas alternatīvas, pamatotas, mūsdienām atbilstošas, dažādu interešu sabalansētas. Tāpat minētais neatceļ pienākumu anotāciju sagatavot tādu, kur ikvienam lasītājam ir skaidra regulējuma būtība. Vēršam uzmanību, ka iepriekšējie noteikumi ir jau piecus gadus veci, taču no anotācijas nav saprotams, ka šie noteiktumu būtība ir aktuāla, nav identificētas nevienas noteikumu normas problēmas, nav nepieciešama normu aktualizācija vai pielāgošana pašreizējai situācijai.
Anotācijas sagatavošanā lūdzam ņemt vērā Valsts kancelejas izstrādātās vadlīnijas sākotnējās ietekmes izvērtēšanai un anotācijas sagatavošanai TAP portālā.
Vēršam uzmanību, ka tas, ka likumā privātpersonai ir dotas tiesības saņemt atlīdzību par īpašuma lietošanas tiesību aprobežojumu, kuru izlietošana ir atkarīga no katras privātpersonas, neatceļ pienākumu radīt tādas normas, kuras ir pārdomātas, izvērtētas alternatīvas, pamatotas, mūsdienām atbilstošas, dažādu interešu sabalansētas. Tāpat minētais neatceļ pienākumu anotāciju sagatavot tādu, kur ikvienam lasītājam ir skaidra regulējuma būtība. Vēršam uzmanību, ka iepriekšējie noteikumi ir jau piecus gadus veci, taču no anotācijas nav saprotams, ka šie noteiktumu būtība ir aktuāla, nav identificētas nevienas noteikumu normas problēmas, nav nepieciešama normu aktualizācija vai pielāgošana pašreizējai situācijai.
Anotācijas sagatavošanā lūdzam ņemt vērā Valsts kancelejas izstrādātās vadlīnijas sākotnējās ietekmes izvērtēšanai un anotācijas sagatavošanai TAP portālā.
Piedāvātā redakcija
-