Atzinums

Projekta ID
22-TA-2863
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Izvērtējot anotācijā sniegto skaidrojumu, vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 17. marta noteikumu Nr. 130 “Noteikumi par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2014.–2020. gada plānošanas periodā” 20. punktu, ja finansējuma saņēmējs ir no valsts budžeta daļēji finansēta atvasināta publiska persona (izņemot plānošanas reģionus), budžeta nefinansēta iestāde, valsts kapitālsabiedrība, nodibinājums vai biedrība, kura projektu īsteno tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu ietvaros, avansa un starpposma maksājumu kopsumma var būt 100 % no projektam piešķirtā Eiropas Savienības fonda finansējuma un, ja tas ir paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, ja šāda avansa un starpposma maksājumu kopsumma ir paredzēta normatīvajā aktā par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu.
Savukārt Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumu Nr. 483 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalificētu profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu skaitu pēc to dalības darba vidē balstītās mācībās vai mācību praksē uzņēmumā" īstenošanas noteikumi" 34. punktā minēts, ka ja projekta īstenošanas laikā finansējuma saņēmējam izmaksā avansu, tas var tikt izmaksāts pa daļām, un viens avansa maksājums nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā Eiropas Sociālā fonda finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, izņemot 32. punktā minētos maksājumus. Savukārt minēto noteikumu 35. punktā minēts finansējuma saņēmējam avansa un starpposma maksājumu kopsumma var būt 100 procentu no projektam piešķirtā Eiropas Sociālā fonda finansējuma un, ja tas paredzēts projektā, valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas, izņemot 32. punktā minētos maksājumus. Izvērtējot regulējumu, netiek konstatēts ierobežojums, ka avansu drīkst piešķirt un izmantot tikai personālam paredzētajām izmaksām. Ievērojot minēto lūdzam izvērtēt grozījumu nepieciešamību.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot MK noteikumu Nr.483 31.punktā norādīto, ka projekti tiks īstenoti līdz 2023.gada beigām, lūdzam papildināt MK noteikumu projektu ar jaunu punktu, norādot, ka iepirkumi projektu īstenošanas vajadzībām jāveic saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci neierobežojošu procedūru. Vēršam uzmanību, ka potenciāla komercdarbības atbalsta sniegšana preču piegādātāju un pakalpojumu sniedzēju līmenī ir izslēdzama tikai tad, ja attiecībā uz šiem subjektiem tiek organizēts iepirkums, kas atbilst publiskā iepirkuma principiem, īstenojot konkurenci nodrošinošu, pārredzamu, nediskriminējošu un beznosacījumu konkursa procedūru (skat. Eiropas Komisijas Paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu ((2016/C 262/01) 89.-96.punkts).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta 2015. gada 17. marta noteikumi Nr. 130 “Noteikumi par valsts budžeta līdzekļu plānošanu Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektu īstenošanai un maksājumu veikšanu 2014.–2020. gada plānošanas periodā” nosaka horizontālos principus avansa maksājuma piešķiršanas kārtībai. Atbilstoši minēto noteikumu regulējumam, netiek izdalīta avansa piešķiršanas kārtība izmaksām, kas tiek veiktas saskaņā ar vienas vienības izmaksu metodikā noteiktiem nosacījumiem. Vēršam uzmanību, ka avanss tiek piešķirts uz finansējuma saņēmēja iesniegto maksājuma pieprasījumu, neatkarīgi vai izmaksām tiks vai netiks piemērota vienas vienības izmaksu metodikas nosacījumi. Ievērojot minēto un to, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par normā ietvertajiem pienākumiem un tiesībām, bet MK noteikumu projektā ietvertā redakcija rada interpretācija iespējas.  Tādejādi lūdzam svītrot vārdus “kā arī šo noteikumu 27.9.1.1., 27.9.2., 27.10.1.1. un 27.10.2. apakšpunktā minēto vienas vienības izmaksu metodikā noteiktām izmaksām” vai izdalot to atsevišķā punktā un paredzot atsevišķu kārtību uz Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumu Nr. 483 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalificētu profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu skaitu pēc to dalības darba vidē balstītās mācībās vai mācību praksē uzņēmumā” 27.9.1.1., 27.9.2., 27.10.1.1. un 27.10.2. apakšpunktā minētām izmaksām.
 
Piedāvātā redakcija
-