Atzinums

Projekta ID
23-TA-1196
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
03.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1. Lūdzam precizēt anotācijas 1.3. punkta 2. apakšpunkta tekstā drukas kļūdu attiecībā uz piemērojamo vadlīniju Nr. : " Ekonomikas ministrijas ieskatā CFLA ir jāpiemēro vadlīniju Nr.5.7. noteikumu izņēmumu gadījums (force majeure) ņemot vērā, ka kopējais SAM rādītājs ir sasniegts. "
2.CFLA, izvērtējot finansējuma saņēmēju līguma grozījumus, nevar pārbaudīt un nodrošināt, ka precizētie sasniedzamie rādītāji projektos sasniedz kopā noteiktos sasniedzamos rādītājus, bet no anotācijas 1.3. punkta 2. apakšpunkta pēdējās  rindkopas iekļautās redakcijas:"Vienlaikus līgumu grozījumu ietvaros ir jānodrošina, lai visi projekti kopā sasniegtu MK Noteikumos Nr. 617 un ar šo Noteikumu projektu precizētos sasniedzamos rādītājus [..]" var interpretēt, ka tā kā par līguma grozījumu veikšanu atbild CFLA, tad arī CFLA būtu jānodrošina šo rādītāju sasniegšanas uzraudzība. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt anotācijas teksta minētās rindkopas redakciju: "Vienlaikus Ekonomikas ministrijai kā atbildīgajai iestādei, saskaņojot no CFLA saņemto  informāciju par ierosinātajiem projekta līguma  grozījumiem,  ir jānodrošina, lai visi projekti kopā sasniegtu [..]"
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļā "Risinājuma apraksts" 2.apakšpunktu "izslēgt nosacījumu par papildu finanšu korekcijas iespējamību finansējuma saņēmējam" anotācijas tekstā kā pamatojums 49. punkta dzēšanai ir norādīts, ka: “lai netiktu piemērotas papildu finanšu korekcijas par projektos norādīto plānoto rādītāju nesasniegšanu, jo [..] Vadlīnijas jau ir noteiktas finanšu korekcijas[..] ja plānoto rādītāju vērtības sasniegums ir vienāds vai zemās par 65 %”.
Lūdzam norādīt pamatotu pamatojumu MK noteikuma 49.punkta dzēšanai, t.sk. sniegt skaidrojumu definējumam - “papildu finanšu korekcijas”. Papildus vēršam uzmanību, ka neatbilstības un finanšu korekcijas piemērošana ir neatkarīgs process, pārkāpuma konstatēšanas procesā neatbilstība var tiks konstatēta, neatkarīgi no tā vai punkts tiks dzēsts no SAM noteikumiem vai netiks.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. punkta 1.apakšsadaļā "Rādītāju samazinājums un Finansējuma saņēmēju līguma grozījumi" lūdzam sniegt skaidrojumu neizlietotā finansējuma nesamazināšanai vienlaicīgi rādītāju samazinājumam. CFLA ieskatā samazinot rādītājus, būtu jāsamazina neizlietotais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1.Sadaļā "Risinājuma apraksts" 2.apakšpunktā "izslēgt nosacījumu par papildu finanšu korekcijas iespējamību finansējuma saņēmējam" tiek norādīts, ka CFLA veic līgumu grozījumus ar finansējuma saņēmējiem samazinot projekta līmenī noteiktos sasniedzamos rādītājus attiecībā pret plānotajiem sākumā noteiktajiem sasniedzamajiem rādītājiem.
Ņemot vērā, ka EM ir veikusi Finansējuma saņēmēju iesniegtās informācijas apkopošanu par sasniegtajiem rādītājiem un ir secinājusi, ka kopējais sasniedzamais rādītājs SAM ietvaros gan 1.2.2.1. pasākumā, gan 13.1.6. SAM ir sasniegts, lūdzam izvērtēt vai līguma grozījumos, sasniedzamos rādītājus, nav nepieciešams grozīt pret faktiski sasniegtajiem rādītājiem, t.sk. ņemot vērā plānotos sākumā noteiktos sasniedzamos rādītājus.
2. Lūdzam EM anotāciju papildināt ar skaidri definētiem kritērijiem, pēc kuriem CFLA var apstiprināt  Finansējuma saņēmēja iesniegtos līguma grozījumus, lai nodrošinātu vienlīdzīgu attieksmi pret visiem Finansējuma saņēmējiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzu precizēt MK noteikumu 7.1 punkta redakciju, paredzot, ka minētajā punktā uzraudzības rādītājus plāno sasniegt šo noteikumu ietvaros, nevis 13.1.6.SAM.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka šobrīd šie MK noteikumi kā atbalsta programma Eiropas Komisijai ir paziņota valsts atbalsta lietas SA.60644 ietvaros ar termiņu komercdarbības atbalsta sniegšanai saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 līdz 2023.gada 31.decembrim.
Ņemot vērā to, ka no noteikumu projekta anotācijas secināms, ka konkrēto atbalsta programmu nav paredzēts pagarināt pēc minētā termiņa, lai novērstu nekorektas interpretācijas risku, kas saistīts ar normā minēto regulu darbības termiņu, lūdzam noteikumu projekta 26.1 punktu izteikt, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu pirmās un otrās atlases kārtas projektiem saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013 var pieņemt līdz Komisijas regulas Nr. 1407/2013 7. panta 4. punktā minētajam termiņam un saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014 - līdz 2023. gada 31. decembrim.
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības tiesu judikatūrai atbilstošu pienākumu atgūt nelikumīgo komercdarbības atbalstu, aicinām noteikumu projekta 49.1 punktu izteikt, piemēram, piedāvātajā redakcijā
Piedāvātā redakcija
Ja konstatē, ka Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasību pārkāpuma dēļ finansējuma saņēmējs, tai skaitā partnerībā esoša biedrība vai nodibinājums, ja projekts tiek īstenots partnerībā, saņēmis nelikumīgu komercdarbības atbalstu, finansējuma saņēmējam, tai skaitā partnerībā esošai biedrībai vai nodibinājumam, ja projekts tiek īstenots partnerībā, ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem, kurus aprēķina no dienas, kad nelikumīgais komercdarbības atbalsts tika izmaksāts finansējuma saņēmējam, tai skaitā partnerībā esošai biedrībai vai nodibinājumam, ja projekts tiek īstenots partnerībā, līdz tā atgūšanas dienai, no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības tiesu judikatūrai atbilstošu pienākumu atgūt nelikumīgo komercdarbības atbalstu, aicinām noteikumu projekta 49.3 punktu izteikt, piemēram,
Piedāvātā redakcija
Ja konstatē, ka Komisijas regulas Nr. 1407/2013 prasību pārkāpuma dēļ gala labuma guvējs saņēmis nelikumīgu komercdarbības atbalstu, finansējuma saņēmējam, tai skaitā partnerībā esošai biedrībai vai nodibinājumam, ja projekts tiek īstenots partnerībā, ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem, kurus aprēķina no dienas, kad komercdarbības atbalsts tika izmaksāts gala labuma guvējam, līdz tā atgūšanas dienai, no līdzekļiem, kas brīvi no komercdarbības atbalsta saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu. Minētajā gadījumā finansējuma saņēmējam, tai skaitā partnerībā esošai biedrībai vai nodibinājumam, ja projekts tiek īstenots partnerībā, ir tiesības no gala labuma guvēja saņemt kompensāciju atmaksātā nelikumīgā atbalsta (kopā ar procentiem) apmērā.