Projekta ID
24-TA-2376Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1. panta 2. punktu, nodevas mērķis ir personu darbību regulēšana (kontrolēšana, veicināšana, ierobežošana) un tās apmērs nav tiešā veidā saistīts ar institūcijas veiktās darbības izmaksu segšanu.
Atšķirīgi nosacījumi ir uz maksas pakalpojumiem, kas saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību, ir pasākumu kopums, ko valsts budžeta iestāde ārējos normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos veic par samaksu, lai nodrošinātu sabiedrības vajadzību ievērošanu, un tā apmērs nedrīkst pārsniegt ar pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas (sk. minētā likuma 5. panta 12.1 daļu). Iepazīstoties ar noteikumu projekta anotācijā sniegto informāciju, rodas iespaids, ka autors runā par maksas pakalpojumiem, nevis valsts nodevām, lai gan noteikumu projekta regulējums ir tieši par valsts nodevu.
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā paredzēts būtisks valsts nodevas apmēras pieeaugums (no 15 un 50 euro), kā rezultātā valsts nodeva turklāt būtu arī būtiski lielāka kā citās Baltijas valstīs, pirmsķietami, ja līdz šim valsts nodevas mērķis bijis - darbību kontrolēšana, tad pēc jaunās valsts nodevas likmes, jāsecina, ka ir ierobežošana.
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, norādot, kā šīs izmaiņas palīdzēs sasniegt Ārlietu ministrijas noteikto valsts nodevas mērķi. Lūdzam pamatot nepieciešamību valsts nodevas pieaugumam atbilstoši valsts nodevas mērķim, nevis pieņemot šo maksājumu kā līdzvērtīgu maksas pakalpojumam.
Atšķirīgi nosacījumi ir uz maksas pakalpojumiem, kas saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību, ir pasākumu kopums, ko valsts budžeta iestāde ārējos normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos veic par samaksu, lai nodrošinātu sabiedrības vajadzību ievērošanu, un tā apmērs nedrīkst pārsniegt ar pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas (sk. minētā likuma 5. panta 12.1 daļu). Iepazīstoties ar noteikumu projekta anotācijā sniegto informāciju, rodas iespaids, ka autors runā par maksas pakalpojumiem, nevis valsts nodevām, lai gan noteikumu projekta regulējums ir tieši par valsts nodevu.
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā paredzēts būtisks valsts nodevas apmēras pieeaugums (no 15 un 50 euro), kā rezultātā valsts nodeva turklāt būtu arī būtiski lielāka kā citās Baltijas valstīs, pirmsķietami, ja līdz šim valsts nodevas mērķis bijis - darbību kontrolēšana, tad pēc jaunās valsts nodevas likmes, jāsecina, ka ir ierobežošana.
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, norādot, kā šīs izmaiņas palīdzēs sasniegt Ārlietu ministrijas noteikto valsts nodevas mērķi. Lūdzam pamatot nepieciešamību valsts nodevas pieaugumam atbilstoši valsts nodevas mērķim, nevis pieņemot šo maksājumu kā līdzvērtīgu maksas pakalpojumam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.punkta sadaļu “cita informācija” ar sekojošo: "Prognozētais ieņēmumu palielinājums ir iekļauts likumprojektā "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam" atbilstoši informatīvajā ziņojumā "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamajiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028.gadam" (izskatīts Ministru kabineta 2024.gada 19.septembra sēdē (prot.Nr.38, 2.§, 34.punkts)) iekļautajām prognozēm".
Piedāvātā redakcija
-
