Projekta ID
22-TA-2550Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2. Vēja elektrostacijas uzstādītājs vai īpašnieks, sākot ar datumu, kad vēja elektrostacija nodota ekspluatācijā, ik gadu veic vietējai sabiedrībai maksājumu par katras iekārtas uzstādīto kopējo jaudu, atbilstoši šo noteikumu 3. punktam, tajā skaitā par kopējā uzstādītāja jaudā ietverto nepilno megavatu daļām.
Iebildums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunkts paredz, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam svītrot tiesību akta projekta "Vietējai sabiedrībai vēja elektrostaciju radītā diskomforta kompensācijas maksājumu apmērs, veikšanas kārtība un termiņi" (turpmāk - projekts) 2. punktā nosacījumu attiecībā uz maksājuma veikšanu, jo tas dublē Elektroenerģijas tirgus likuma 22.1 panta pirmo daļu. Vienlaikus lūdzam projektā iekļaut nosacījumu, kā tiek aprēķināts maksājuma apmērs par megavatu daļām. No projekta 3. punkta neizriet, ka maksājuma apmēru aprēķina par nepilnām megavatu mērvienībām.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam svītrot tiesību akta projekta "Vietējai sabiedrībai vēja elektrostaciju radītā diskomforta kompensācijas maksājumu apmērs, veikšanas kārtība un termiņi" (turpmāk - projekts) 2. punktā nosacījumu attiecībā uz maksājuma veikšanu, jo tas dublē Elektroenerģijas tirgus likuma 22.1 panta pirmo daļu. Vienlaikus lūdzam projektā iekļaut nosacījumu, kā tiek aprēķināts maksājuma apmērs par megavatu daļām. No projekta 3. punkta neizriet, ka maksājuma apmēru aprēķina par nepilnām megavatu mērvienībām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
4. Vēja elektostacijas uzstādītās jaudas izmantošanas koeficientu aprēķina, izmantojot šādu formulu:
,kur
Ce - vēja elektrostacijas uzstādītās jaudas izmantošanas koeficients, procentos;
W - Latvijā licencēta elektroenerģijas pārvades sistēmas operatora vai sadales sistēmas operatora apstiprinātais saražotais elektroenerģijas apjoms (megavatstundās) konkrētā tirdzniecības intervālā;
PR - vēja elektrostacijas uzstādītā jauda megavatos.
Ce - vēja elektrostacijas uzstādītās jaudas izmantošanas koeficients, procentos;
W - Latvijā licencēta elektroenerģijas pārvades sistēmas operatora vai sadales sistēmas operatora apstiprinātais saražotais elektroenerģijas apjoms (megavatstundās) konkrētā tirdzniecības intervālā;
PR - vēja elektrostacijas uzstādītā jauda megavatos.
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 4. punktu, paredzot kas aprēķina vēja elektrostacijas uzstādītās jaudas izmantošanas koeficientu, jo no pašreizējā regulējuma tas nav skaidrs. Vienlaikus lūdzam skaidrot anotācijā, kā pašvaldība uzzina par projekta 3.2.1. un 3.2.2. apakšpunktos minēto jaudas izmantošanas koeficientu, ja vēja elektrostacijas uzstādītājs vai īpašnieks par to pašvaldību neinformē un maksājumus par jaudas izmantošanas koeficientu, kas pārsniedz 33 procentus, neveic.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
8. Par šo noteikumu 4.punktā noteiktā maksājuma termiņa kavējumu pašvaldība aprēķina un vēja elektrostacijas īpašnieks pašvaldībai maksā kavējuma maksu 0,1 procenta apmērā no kavētās maksājumu summas par katru kavējuma dienu, bet ne vairāk kā 100 procentu apmērā no attiecināmās maksājuma summas.
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 8.punktu, jo Elektroenerģijas tirgus likuma 22.1 pantā noteiktais deleģējums neparedz pašvaldībai tiesības iekasēt kavējuma maksu par kavēto vēja elektrostaciju radītā diskomforta kompensācijas maksājumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
9. Par 2023. gadu vēja elektrostacijas īpašnieks maksā šo noteikumu 3.1.2. punktā noteikto maksājumu.
Iebildums
Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk - anotācija) skaidrots, ka, [..] ņemot vērā tiesiskās paļāvības principu un faktu, ka vēju elektrostaciju īpašniekiem nepieciešams laiks, lai pielāgotu pastāvošus komercdarbības veikšanas modeļus jaunajām tiesību normām, 2023. gadā maksājums būtu veicams tikai par attiecīgā kalendārā gada otro pusgadu, kā arī netiek piemērots papildus maksājums. Līdz ar to, kā arī ņemot vērā maksājuma īpatsvaru pret apgrozījumu, tas ir samērīgs esošo vēja elektrostaciju īpašniekiem.[..]
Savukārt projekta 9. punkts paredz, ka vēja elektrostacijas uzstādītājs vai īpašnieks maksā projekta 3.1.2. apakšpunktā noteikto maksājumu, minētais apakšpunkts paredz konkrētas summas samaksu līdz kārtējā gada 15. jūlijam, taču projekta 3.1. punktā nav iekļauts nosacījums par kādu attiecīgā gada periodu maksājums tiek veikts, piemēram, projekta 3.1.1. apakšpunktā var paredzēt, ka 1250 euro ieskaita līdz kārtējā gada 15. martam (uzskatāms, ka šis ir maksājums par kārtējā gada pirmajiem sešiem mēnešiem).
projekta 9. punkta redakcijā nav ietverts tas pats regulējums, kuru projekta autori ir ietvēruši minētajā anotācijas tekstā. Līdz ar to, lūdzam precizēt projekta 9. punktu, nosakot, par kuru 2023. gada periodu vēja elektrostacijas uzstādītājs vai īpašnieks veic maksājumu un kādā termiņā to veic. Tāpat, projekts precizējams, ja projekta autori vēlas projektā ietvert nosacījumu, ka par 2023. gadu vēja elektrostacijas uzstādītājam vai īpašniekam netiek piemērots papildus maksājums, tas nepārprotami jāparedz projektā, jo pašreizējā projekta redakcija to neparedz.
Savukārt projekta 9. punkts paredz, ka vēja elektrostacijas uzstādītājs vai īpašnieks maksā projekta 3.1.2. apakšpunktā noteikto maksājumu, minētais apakšpunkts paredz konkrētas summas samaksu līdz kārtējā gada 15. jūlijam, taču projekta 3.1. punktā nav iekļauts nosacījums par kādu attiecīgā gada periodu maksājums tiek veikts, piemēram, projekta 3.1.1. apakšpunktā var paredzēt, ka 1250 euro ieskaita līdz kārtējā gada 15. martam (uzskatāms, ka šis ir maksājums par kārtējā gada pirmajiem sešiem mēnešiem).
projekta 9. punkta redakcijā nav ietverts tas pats regulējums, kuru projekta autori ir ietvēruši minētajā anotācijas tekstā. Līdz ar to, lūdzam precizēt projekta 9. punktu, nosakot, par kuru 2023. gada periodu vēja elektrostacijas uzstādītājs vai īpašnieks veic maksājumu un kādā termiņā to veic. Tāpat, projekts precizējams, ja projekta autori vēlas projektā ietvert nosacījumu, ka par 2023. gadu vēja elektrostacijas uzstādītājam vai īpašniekam netiek piemērots papildus maksājums, tas nepārprotami jāparedz projektā, jo pašreizējā projekta redakcija to neparedz.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Elektroenerģijas tirgus likuma Pārejas noteikumu 98. punkts paredz, ka šā likuma 22.1 pants stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam papildināt anotācijas 1.2. apakšsadaļu ar informāciju, ka projektam jāstājas spēkā minētajā datumā, jo Elektroenerģijas tirgus likuma Pārejas noteikumu 98. punkts paredz, ka minētajā datumā spēkā stājas norma, kurā ietverts deleģējums Ministru kabinetam izdot projektu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam papildināt anotācijas 1.2. apakšsadaļu ar informāciju, ka projektam jāstājas spēkā minētajā datumā, jo Elektroenerģijas tirgus likuma Pārejas noteikumu 98. punkts paredz, ka minētajā datumā spēkā stājas norma, kurā ietverts deleģējums Ministru kabinetam izdot projektu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.5. apakšsadaļu "Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš", iekļaujot tajā laika vienības nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. apakšsadaļu "Fiziskas personas" ar informāciju, kā projekts ietekmēs fiziskās personas, piemēram, ietekmēs tās fiziskās personas, kuras dzīvo pašvaldībās, kuru teritorijā izvietotas vēja elektrostacijas, un šīm pašvaldībām būs pieejams papildu finansējums, kuru pašvaldību budžetā iemaksās vēja elektrostaciju lietotāji vai īpašnieki un kuru pašvaldības varēs izmantot pašvaldības saistošajos noteikumos noteiktā kārtībā, piemēram, enerģētiskās nabadzības mazināšanai attiecīgajā pašvaldībā un citiem mērķiem.
Piedāvātā redakcija
-
