Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-1819
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Attiecībā uz valsts kustamās mantas (medicīnisko ierīču) nodošanu bez atlīdzības (ziedošanu) uzturam Finanšu ministrijas iepriekš izteikto iebildumu par rakstiska līguma slēgšanu, kā arī tā projekta un pilnvaras projekta pievienošanu informatīvajam ziņojumam (22-TA-1818) un ar to saistītajam MK rīkojuma projektam (22-TA-1819).
Ministru kabineta 2006.gada 25.jūlija noteikumu Nr.618 “Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā” 6.punktā noteikts, ka valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības, slēdzot rakstisku līgumu, ja atsavināmās valsts kustamās mantas kopējā vērtība saskaņā ar grāmatvedības uzskaites datiem pārsniedz 1000 euro.
Atbilstoši minēto Ministru kabineta noteikumu 7.punktam, ja valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalsts valdības īpašumā, pamatojoties uz rakstisku līgumu, attiecīgā ministrija kopā ar informatīvo ziņojumu par nododamo valsts kustamo mantu iesniedz Ministru kabinetā arī sagatavotu līguma projektu un pilnvaras projektu līguma parakstīšanai.
Attiecīgi informatīvajam ziņojumam pievienojams sagatavots līguma projekts un pilnvaras projekts līguma parakstīšanai, kā arī atbilstoši precizējams informatīvā ziņojuma priekšlikumu sadaļas 4.punkts un Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par medicīnisko ierīču un zāļu ziedošanu Ukrainai" (22-TA-1819) 3.punkts.
Par tiesību akta projekta saturu un atbilstību normatīvajiem aktiem, kā arī izpildīšanas iespējamību ir atbildīgs tā virzītājs izskatīšanai Ministru kabinetā. Vienlaikus norādām, ka informatīvais ziņojums nevar atcelt Ministru kabineta noteikumu regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 1.punktā un informatīvā ziņojuma priekšlikumu sadaļas 1.punktā paredzēts uzdot “Veselības ministrijai (SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca") uzraudzīt, lai Latvijas vairumtirgotājs, kura krājumos ir SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” iepirkumam atvēlētās zāles, nodod bez atlīdzības no Ukrainas saņēmēja puses Ukrainas Veselības ministrijas valsts uzņēmumam “Укрмедпостач” informatīvajā ziņojumā ”Par medicīnisko ierīču un zāļu ziedošanu Ukrainai” (Nr.22-TA-1819) norādītās zāles 680 821.10 euro apmērā, par nodošanu noformējot un parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu, neslēdzot rakstisku līgumu”.
Vēršam uzmanību, ka nav saprotama minētā punkta būtība, jo tā paredz Veselības ministrijai uzraudzīt to, ka Latvijas vairumtirgotājs nodod bez atlīdzības Ukrainai valsts kapitālsabiedrības (SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca") mantu.
Lūdzam skaidrot, vai minētajā punktā ir paredzēts, ka šo mantu nodos nevis SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", bet gan Latvijas vairumtirgotājs. Attiecīgi nav saprotams, kāds būtu tiesiskais pamats Latvijas vairumtirgotājam nodrošināt zāļu nodošanu bez atlīdzības citai valstij (vai noslēgtajā līgumā šāds pienākums un ar tā izpildi saistītie aspekti ir paredzēti un atrunāti) un kāds būtu tiesiskais pamats šāda pienākuma noteikšanai.
Vienlaikus, ņemot vērā minētajā punktā paredzēto, veidojas pretruna ar informatīvā ziņojuma priekšlikumu sadaļas pārējiem punktiem un rīkojuma projekta 3., 4.un 5.punktu, jo tajos paredzēts Veselības ministrijai sagatavot nepieciešamos dokumentus, koordinēt zāļu un medikamentu nogādāšanu un nodošanu Ukrainai, kā arī segt transporta pakalpojumu izmaksas.
Ievērojot iepriekš minēto, lūdzam svītrot informatīvā ziņojuma priekšlikumu sadaļas 1.punktu un rīkojuma projekta 1.punktu, kā arī no rīkojuma projekta pielikuma svītrot otro lapu, kurā atspoguļotas zāles (jo tās ar šiem projektiem netiek ziedotas).
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt rīkojuma projekta 2.punkta redakciju, norādot atsauci uz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 43.1 panta pirmo daļu, norādot valsti, kurai tiks nodota valsts kustamā manta bez atlīdzības, kā arī norādot minētās mantas bilances vērtību un iekļaujot atsauci uz rīkojuma projektam pievienoto pielikumu.
Tāpat atkārtoti vēršam uzmanību, ka, ievērojot Ministru kabineta 2006.gada 25.jūlija noteikumu Nr.618 “Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā” 2.punktā noteikto, rīkojuma projektā norādāma  nododamās manta bilances vērtība (saskaņā ar grāmatvedības uzskaites datiem). Attiecīgi nav saprotams, kāpēc rīkojuma projektam pievienotajā pielikumā izdalītas atsevišķas kolonnas – summa un NVD bilances vērtība, t.sk. kāpēc rīkojuma projektā nav norādīta bilances vērtība. Proti, rīkojuma projektā un tā anotācijā būtu jābūt norādītai valsts kustamās mantas bilances vērtībai.

 
Piedāvātā redakcija
“2. Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 43.1 panta pirmo daļu atļaut Veselības ministrijai nodot bez atlīdzības Ukrainai valsts kustamo mantu - medicīniskās ierīces (kopējā bilances vērtība ..... euro)  atbilstoši šā rīkojuma pielikumam.”
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekšējā iebildumā norādīto, lūdzam precizēt rīkojuma projekta 2.punktu un tā anotācijā ietverto informāciju, kā arī ar to saistītā informatīvā ziņojuma projekta (22-TA-1818) priekšlikumu sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
MK rīkojuma projekta 5.punkts paredz medicīnisko ierīču krājumu atjaunošanai nepieciešamo finansējumu 805 342 euro apmērā pieprasīt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” (turpmāk – no LNG). Ņemot vērā, ka atbilstoši anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļā "Problēmas apraksts" norādītajam minētā medicīnisko ierīču krājumu atjaunošana 805 342 euro apmērā nepieciešama saistībā ar Ukrainai ziedotajām medicīniskām iekārtām, kuras Latvija saņēma ziedojuma ietvaros, uzskatām, ka nav pamatojuma līdzekļu piešķiršanai no LNG. Līdz ar to precizējams MK rīkojuma projekta 5.punkts un attiecīgi anotācija.
Turklāt atbilstoši anotācijā norādītajam esošajām ziedotajām medicīniskajām ierīcēm nav iespējami servisa pakalpojumi un tās nav saderīgas ar esošajām iekārtām, attiecīgi SIA “RAKUS” nav iespēju tās izmantot veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā, kaut arī tās ir iekļautas valsts materiālo rezervju sarakstā. Ja Veselības ministrijas ieskatā nepieciešama jaunu iekārtu iegāde valsts materiālo rezervju papildināšanai, tad jautājums par papildu finansējumu šim mērķim ir izskatāms Ministru kabinetā budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju u citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, izvērtējot valsts budžeta finansiālās iespējas.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Neatbalstām MK rīkojuma projekta 6.punktā paredzēto, jo ziedojums ir manta vai finanšu līdzekļi, kurus nodod saņēmējam bez atlīdzības.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā (3.lp.) un rīkojuma projekta anotācijas 1.3.punkta sadaļā “Risinājuma apraksts” norādīts, ka “ņemot vērā to, ka iepriekš minētās zāles tiktu pārdalītas no Latvijas vairumtirgotājā krājumiem, kuri paredzēti līguma izpildei pret RAKUS,  RAKUS šādā gadījumā būtu ziedotājs šo zāļu piegādes nodrošināšanai likuma izpratnē. Slimnīca ir valsts kapitālsabiedrība, uz kuru attiecas iepriekš minētie ierobežojumi kā arī Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.1 panta ceturtajā daļā paredzētais ierobežojums, ka kapitālsabiedrība dāvināšanai (ziedošanai) vispārējam atbalstam Ukrainas sabiedrībai drīkst atvēlēt ne vairāk par 20 procentiem no iepriekšējā pārskata gada peļņas summas, kas samazināta par kapitālsabiedrības attiecīgajā pārskata gadā saņemto valsts budžeta dotāciju Covid-19 radītās krīzes seku mazināšanai.” Lūdzam precizēt iepriekš minēto informāciju, precizējot, kurš likums un kādi ierobežojumi ir domāti (ņemot vērā, ka iepriekš netiek pieminēti nekādi ierobežojumi).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju, norādot pamatojumu cenu aptaujas piemērošanai attiecībā uz transporta pakalpojumiem, ievērojot Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma mērķi (tvērumu).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam MK rīkojuma projektā paredzēto finansējumu norādīt veselos euro. Vienlaikus precizējams MK rīkojuma projekta 5.punkts, norādot, ka finansējums tiks pieprasīts atbilstoši faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram, kā arī pirms summas norādīt vārdus “ne vairāk kā”. Attiecīgi precizējama arī anotācija.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Priekšlikums
Lūdzam novērst tehniskās neprecizitātes, t.i. precizēt anotācijas 3.sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” 3.ailē norādīto finansējumu, lai tas nav pretrunā ar MK rīkojuma projektā norādīto finansējumu, kā arī, ņemot vērā, ka anotācijai ir pievienots tikai viens pielikums, lūdzam precizēt anotācijas pielikuma numuru. Vienlaikus lūdzam precizēt anotācijas 2.pielikuma tabulas “Zāles” pēdējās ailes nosaukumu, jo patreizējā redakcijā nav korekti norādīta PVN likme.

 
Piedāvātā redakcija
-