Projekta ID
24-TA-97Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
17.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
LDDK uztur iepriekš izteiktos iebildumus.
Izziņas 1.punktā norādits, ka nav ņemts vērā LDDK 30.04.2024. iebildums.
LDDK atkārtoti norāda, ka paredzētā risinājuma izveidošana ir attaisnojama un pamatojama kā ārkārtas risinājums, kas pielietojams tieši valsts apdraudējuma iestāšanās situācijā, piemēram gadījumā, ja Latvijā nav pieejams globālais internets, vai nozīmīgu kiberuzbrukumu gadījumā ir nepieciešams veikt atslēgšanos no globālā interneta.
Uzskatām, ka paredzētā risinājuma piemērošana tādējādi būtu paredzama ar atsevišķu, piemēram Ministru kabineta rīkojumu tieši valsts apdraudējuma iestāšanās gadījumā.
Tomēr, ja centralizēta trafika apmaiņas infrastruktūra darbotos pastāvīgi, nevis tikai krīzes (valsts apdraudējuma) situācijās, tas mūsuprāt palielinātu, nevis samazinātu Interneta pieejamības riskus augstāk minēto iemeslu dēļ.
Piedāvātā redakcija: Ņemot vērā minētos apsvērumus, nolūkā novērst drošības un ievainojamības riskus, nelabvēlīgu ietekmi uz nozares attīstību un nolūkā nodrošināt godīgas konkurences apstākļus, aicinām organizēt GLV-IX risinājuma darbību tā, lai tā būtu izmantojama noteiktās krīzes un ārkārtas (piem. valsts apdraudējuma) situācijās, nevis kā pastāvīgu risinājumu ārpus krīzes perioda. Rosinām noteikt, ka MK noteikumu projekta 18.punktā minētie Interneta datu plūsmas virzīšanas pamatprincipi būtu aktualizējami ar atsevišķu MK rīkojumu situācijās, ja Latvijā nav pieejams globālais internets, vai nozīmīgu kiberuzbrukumu gadījumā ir nepieciešams veikt atslēgšanos no globālā interneta.
GLV-IX risinājums ir izveidots, lai izveidotu kontrolētu vidi, kurā ir iespējams nodrošināt kritisko datu plūsmu atbilstoši valsts drošības interesēm. Šis risinājums, atbilstoši valsts drošības iestāžu izvērtējumam, ir spējīgs to nodrošināt, kas nav iespējams ar esošajiem tirgus risinājumiem.
Vienlaikus norādām, ka mehānismi, kuri tiek aktivizēti tikai ārkārtas situācijā, var gluži vienkārši nestrādāt. Nepieciešams nodrošināt to darbību jau ikdienas apstākļos, tos aktīvi izmantot.
Izziņas 1.punktā norādits, ka nav ņemts vērā LDDK 30.04.2024. iebildums.
LDDK atkārtoti norāda, ka paredzētā risinājuma izveidošana ir attaisnojama un pamatojama kā ārkārtas risinājums, kas pielietojams tieši valsts apdraudējuma iestāšanās situācijā, piemēram gadījumā, ja Latvijā nav pieejams globālais internets, vai nozīmīgu kiberuzbrukumu gadījumā ir nepieciešams veikt atslēgšanos no globālā interneta.
Uzskatām, ka paredzētā risinājuma piemērošana tādējādi būtu paredzama ar atsevišķu, piemēram Ministru kabineta rīkojumu tieši valsts apdraudējuma iestāšanās gadījumā.
Tomēr, ja centralizēta trafika apmaiņas infrastruktūra darbotos pastāvīgi, nevis tikai krīzes (valsts apdraudējuma) situācijās, tas mūsuprāt palielinātu, nevis samazinātu Interneta pieejamības riskus augstāk minēto iemeslu dēļ.
Piedāvātā redakcija: Ņemot vērā minētos apsvērumus, nolūkā novērst drošības un ievainojamības riskus, nelabvēlīgu ietekmi uz nozares attīstību un nolūkā nodrošināt godīgas konkurences apstākļus, aicinām organizēt GLV-IX risinājuma darbību tā, lai tā būtu izmantojama noteiktās krīzes un ārkārtas (piem. valsts apdraudējuma) situācijās, nevis kā pastāvīgu risinājumu ārpus krīzes perioda. Rosinām noteikt, ka MK noteikumu projekta 18.punktā minētie Interneta datu plūsmas virzīšanas pamatprincipi būtu aktualizējami ar atsevišķu MK rīkojumu situācijās, ja Latvijā nav pieejams globālais internets, vai nozīmīgu kiberuzbrukumu gadījumā ir nepieciešams veikt atslēgšanos no globālā interneta.
GLV-IX risinājums ir izveidots, lai izveidotu kontrolētu vidi, kurā ir iespējams nodrošināt kritisko datu plūsmu atbilstoši valsts drošības interesēm. Šis risinājums, atbilstoši valsts drošības iestāžu izvērtējumam, ir spējīgs to nodrošināt, kas nav iespējams ar esošajiem tirgus risinājumiem.
Vienlaikus norādām, ka mehānismi, kuri tiek aktivizēti tikai ārkārtas situācijā, var gluži vienkārši nestrādāt. Nepieciešams nodrošināt to darbību jau ikdienas apstākļos, tos aktīvi izmantot.
Piedāvātā redakcija
Lūdzu precizēt redakciju.
2.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
LDDK uztur ieriekš izteiktos iebildums (30.04.2024.) un nevar piekrist Izziņas 35.punktā norādītajam pamatojumam.
Šajā sadaļā norādītss, ka tiesiskais regulējums neietekmē tautsaimniecību. Uzskatām, ka minētie novērtējumi nav korekti un iebilstam pret tiem.
Mūsuprāt MK Noteikumu Projekts tieši ietekmē elektronisko sakaru komersantu likumīgās komerciālās intereses, proti – tā kā GLV-IX tiek veidots kā bezmaksas un nozīmīgai daļai lietotāju obligāts, no valsts budžeta finansēts pakalpojums, risinājums ietekmē pašlaik izmantoto necentralizēto interneta trafika apmaiņas savienojumu starp elektronisko sakaru komersantiem konkurētspēju un atņem ekonomisko pamatojumu šādu risinājumu turpmākai izmantošanai un attīstīšanai.
Šajā sakarā vēršam uzmanību uz apstākli, ka uzticot pakalpojuma, kuram pašlaik tirgū pieejamas privātu komersantu nodrošinātas alternatīvas, nodrošināšanu vienam komersantam (valsts kapitālsabiedrībai), anotācijā nav norādīts, vai ir vērtēts jautājums par valsts atbalsta piešķiršanu vienam komersantam un jautājums par risinājuma atbilstību konkurences tiesiskajam regulējumam.
Piedāvātā redakcija: Lūgums precizēt anotāciju.
Ņemot vērā, ka GLV-IX ir vienīgais risinājums, kas pašlaik nodrošina valsts drošības interesēm atbilstošu kontrolētu kritiskās datu plūsmas vidi, kas neiziet ārpus Latvijas teritorijas, citu risinājumu pašreiz nav.
Vienlaikus pieslēgšanās GLV-IX neaizliedz izmantot citus Internet apmaiņas punktus. Citu apmaiņas punktu izmantošana pat ir vēlama pieejamības apdraudējuma mazināšanai
Šajā sadaļā norādītss, ka tiesiskais regulējums neietekmē tautsaimniecību. Uzskatām, ka minētie novērtējumi nav korekti un iebilstam pret tiem.
Mūsuprāt MK Noteikumu Projekts tieši ietekmē elektronisko sakaru komersantu likumīgās komerciālās intereses, proti – tā kā GLV-IX tiek veidots kā bezmaksas un nozīmīgai daļai lietotāju obligāts, no valsts budžeta finansēts pakalpojums, risinājums ietekmē pašlaik izmantoto necentralizēto interneta trafika apmaiņas savienojumu starp elektronisko sakaru komersantiem konkurētspēju un atņem ekonomisko pamatojumu šādu risinājumu turpmākai izmantošanai un attīstīšanai.
Šajā sakarā vēršam uzmanību uz apstākli, ka uzticot pakalpojuma, kuram pašlaik tirgū pieejamas privātu komersantu nodrošinātas alternatīvas, nodrošināšanu vienam komersantam (valsts kapitālsabiedrībai), anotācijā nav norādīts, vai ir vērtēts jautājums par valsts atbalsta piešķiršanu vienam komersantam un jautājums par risinājuma atbilstību konkurences tiesiskajam regulējumam.
Piedāvātā redakcija: Lūgums precizēt anotāciju.
Ņemot vērā, ka GLV-IX ir vienīgais risinājums, kas pašlaik nodrošina valsts drošības interesēm atbilstošu kontrolētu kritiskās datu plūsmas vidi, kas neiziet ārpus Latvijas teritorijas, citu risinājumu pašreiz nav.
Vienlaikus pieslēgšanās GLV-IX neaizliedz izmantot citus Internet apmaiņas punktus. Citu apmaiņas punktu izmantošana pat ir vēlama pieejamības apdraudējuma mazināšanai
Piedāvātā redakcija
Lūdzu precizēt redakciju.